Avatar billede Uvanga Ekspert
18. april 2017 - 05:15 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Eget indlæg bør ikke godkendes som svar

Ikke godkende eget indlæg som svar.
Ligesåvel som det ikke er muligt at "like" sit eget indlæg, er mit forslag at det ikke bør være muligt at vælge eget indlæg som svar. Hvis ingen reaktioner der er på et spørgsmål, kan jeg godt se det er en mulighed for at lukke tråden. Men på den anden side, der ligger masser af uafsluttede tråde..
Er der reaktioner(Folk har brugt tid og energi på at hjælpe) mener jeg man bør blokere for at spørger kan markere eget indlæg som svar. Det virker mig noget selvcentreret!
En grøn streg er trods alt en form for anerkendelse af den tid og energi man brugt på at hjælpe.
Ser frem til: Reaktioner / kommentarer / ris / ros ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
18. april 2017 - 06:11 #1
Der burde så måske være muligheden  ikke løst (Y) med en anden farve?
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. april 2017 - 09:18 #2
Der er tåber alle steder, så vi kan ikke gradere os mod dumme brugere. :)
Men dette var da en minimering af de dumheder de laver i ny og næ.
Avatar billede bvirk Guru
18. april 2017 - 09:32 #3
Det er det der skrives der betyder noget - al det like og accept signalering er en minimering af det skrevnes bevisende sin værd ved sin egen formuleringsevne.
'like' venligst ikke dette!
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2017 - 10:01 #4
Jeg har  ( kan jeg se ) stadig et par tråde, som ikke er markeret som "løst"

Bl.a. dette eksempel, hvor spørgsmålet ikke kræver en LØSNING. Men mere kommentarer til dette.  https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1016725

Og som systemet er indrettet, så er der ikke en mulighed for at lukke tråden.
Andet end nederst fx. at skrive: "Mange tak for alle svar" og så SELV markere det som løst.

Alternativt er der kun at markere ALLE kommentarer som en løsning. ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. april 2017 - 10:08 #5
Man kunne måske overveje forskellige "kategorier"

Spørgsmålstråd (forventer en løsning)

Information (forventer ingen løsning)

Diskussion (forventer ingen løsning)

osv...
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 11:54 #6
Det væsentligste, med farverne, må være at man ved søgning, kan se, om et spørgsmål er løst. Hvis spørger selv løser spørgsmålet, skal Han/hun også kunne lukke det.. Men hvis der ikke er en løsning, er det misvisende, at spørger er nød til at lukke spørgsmålet med løsnings farven.
Spørgsmålene kan selvfølgelig bare stå åbne, men vi vil jo gerne have lukket dem, og kende resultatet.
Jeg finder derfor at forslaget  fra poko1 er værd at overveje.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. april 2017 - 12:06 #7
Tak for alle indlæg.
Jeg venter lige med at markere løsning. Der er måske flere bud.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 12:14 #8
Ja det er der sikkert, og vi har vel heller ingen løsning :-)
Avatar billede KennethLykke Mester
18. april 2017 - 12:26 #9
Jeg synes det er et godt emne at tage op, og melder mig klart enig i at det kunne være fornuftigt med muligheden for at lukke emner - enten med en anden farve, eller med at spørgsmålet/diskussionen er opklaret.

Der er også flere tilfælde, hvor det giver mening at lukke et spørgsmål selvom der ikke er kommet et svar, men at det af den ene eller anden grund ikke længere er relevant
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. april 2017 - 12:29 #10
Ad#8
Løsning må i dette tilfælde nok defineres som positive indspark.. Og dem synes jeg faktisk allerede der er mange af, så det tyder på at emnet er modent til overvejelse for admin ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
18. april 2017 - 14:26 #11
Omkring dit eget #4 kan man måske spørge, om det er det rigtige sted spørgsmåler er placeret, da Du som sådan ikke forventer et direkte svar, men mere en "diskussion" omkring emnet!
Men ellers er det da korrekt, at det til tider kan undre, at en spørger selv efter nogen tid, lukker et spørgsmål med sit eget accepterede svar, og hvor andre har placeret op til mange svar.
Men som en anden skriver i tråden her, så er det jo svært at gardere sig ind på alle områder. Så et eller andet sted, er det nok en bruger adfærd som man må lære "at leve med".
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2017 - 16:37 #12
Jeg kan kun være enig i Poko1's forslag i #1.
En rød farve ville måske være fint til at markere at det ikke er løst.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 16:46 #13
#12 Jeg har også erklæret mig enig, men farven rød mener jeg virker negativt. Den bruges jo til advarsel og kasseret.
Jeg vil foretrække grå, eller måske gul?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2017 - 16:50 #14
#13 Ja du har ret. Den er måske lidt for langt over i den anden retning. Gul er et fint forslag synes jeg :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. april 2017 - 17:07 #15
Når og hvis man vælger farver, så må man meget gerne huske at vi er nogle der er farveblinde. Bare man skænker os en tanke. :)
Avatar billede KennethLykke Mester
18. april 2017 - 17:07 #16
Vi bør nok også lige komme hurtigt rundt om, hvor den gule (hvis det skal være anbefalingen) farve skal placeres? Det bør vel ikke blive ved et indlæg som sådan, men i stedet på selve diskussionstråden?

I praksis vil jeg synes det kunne være fint, hvis man kan tikke hele tråden af som lukket, dvs. give spørgsmålet/indledningen farven gul.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. april 2017 - 17:08 #17
#1 poko1 kom med ideen om en farvegraduering, som flere synes om. Så #1 er markeret som løsning/positivt indspark. Jeg prøver at sende tråden til admin, så må vi se om der sker noget. Jeg er dog klar over at selv om der kommer valgmuligheder, er det afhængig af brugerdiciplin.
PS:
Jeg ved ikke om tråden forsvinder, jeg kontakter nemlig admin via "rød advarselsskilt"
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2017 - 17:12 #18
#17 Det kan jeg ikke tro den gør. Der er ingen ukvemsord eller nedladende tale i tråden, så der er ingen grund til at den fjernes :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. april 2017 - 17:13 #19
Jeg gør det i morgen tidlig....
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. april 2017 - 17:14 #20
En ekstra krølle på dette emne er, at når et spørgsmål lukkes, så skal det kun markeres som løst, hvis det rent faktisk er løst.
Hvad der irriterer mig grusomt er, at når man googler et problem, og der så kommer hits fra div. computerfora, så tænker man, når man kan se, at linket fører frem til et løst problem, yes, den tager jeg et kig på. Når man så har læst sig igennem adskillige forslag til løsning, så opdager man, at spørger selv har lukke spørgsmålet i erkendelse af, at der ikke fandtes et brugbart svar på problemet.
Hamrende frustrerende.
Så hvilken farve der end vælges som den bedste, så er det for mig mere væsentligt, at spørgsmålet ikke markeres som løst.
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 17:20 #21
#20 Det er ikke muligt, for det ville kræve, at admin skulle læse samtlige løste svar, for at kunne vurdere om der var en rigtig løsning, eller bare en lukning.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. april 2017 - 17:21 #22
Ad #15
Jeg så først nu din kommentar. Det har du da ret i, man kunne jo også vælge tegn/tal/ bogstaver, f.eks.:
A: Spørgsmål besvaret af "hjælper"
B: Spørgsmål ikke besvaret-lukket af spørger
C: Spørgsmål lukket af spørger-har selv fundet en løsning
...eller noget i den retning

Eller som #5 foreslår "kategorier" (Du får også lige en grøn streg)
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2017 - 17:27 #23
Jeg er farveblind.. Men mørksort, lysesort, mørkegrå og lysegrå er fint med mig ;) ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. april 2017 - 17:37 #24
#20: Man kunne vel tænke i den klassiske metode anvendt andre steder: Var denne tråd nyttig?

og så kan man upvote et spørgsmål og upvote et godt svar.

Så over tid, så bør det bedste svar / spørgsmål på et givent problem, have den bedste ranking grundet flest har fundet det nyttigt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. april 2017 - 02:23 #25
Godmorgen alle.
Nu vil jeg sende indlæg til admin. Så må vi se om der sker noget!
Evt. blot at blokere for at "Marker som løsning" i eget indlæg. Ligesom "Synes godt om" knappen ikke er tilgængelig i egne indlæg.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. april 2017 - 02:28 #26
..er nu sendt via advarselstrekant, og indlæg er her stadig..
Avatar billede repox Seniormester
19. april 2017 - 08:57 #27
Nu var jeg så heldig at komme til tråden via anmeldelsen og jeg værdsætter de tanker som I gør jer for at forbedre oplevelsen på Eksperten.

Jeg tager det med til næste gang vi snakker om at rulle nye ting ud, men jeg vil - som altid - gøre opmærksom på at backloggen er lang, så jeg kan ikke love noget om hvornår der kommer input retur.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. april 2017 - 08:59 #28
Hvis tingene går lige så hurtige som det "plejer" på eksperten, så snakker vi vel cirka 2027. :)
Avatar billede repox Seniormester
19. april 2017 - 09:02 #29
Jeg prøvede at være diplomatisk ;)
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. april 2017 - 09:50 #30
Har tidsmaskinen været i overdrive? Jeg kan se på de indlæg der nu kommer, at feltet "Marker som løsning" er væk ;-)