Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 08:01 Der er 22 kommentarer

Reparation af CRT-skærm

Jeg har en 12-13 gammel CRT-skærm, en Samsung SyncMaster, som jeg er meget glad for, idet den ikke generer mine øjne, som LCD/LED skærme gør (jeg har brændt nallerne to gange med sidstnævnte). Selve skærmbilledet står stadig skarpt, men uheldigvis falder skærmen ud en gang i mellem, som om der er en eller anden løs forbindelse eller urovækkende overgang inde i den.

Derfor følgende spørgsmål: Er der nogen herinde, der er bekendte med et sted (gerne i nærheden af Aarhus, hvor jeg bor), hvor man kan få en sådan skærm repareret (hvis den altså stadig kan reddes)? Jeg har Googlet en del og også skrevet til en elektronikreparatør, der dog ikke kunne hjælpe mig, idet han vel ikke længere gør i noget så out-dated som CRT-skærme.
21. april 2017 - 09:26 #1
Hej,

Prøv din lokale Radio / TV -reparatør.

Der er nogen forskelle mellem en TV-skærm og en PC-skærm (bla. båndbredde), men i dit tilfælde har dette ikke den store betydning.

(Hvis du er nogenlunde god med en loddekolbe kan du prøve at efter-lodde det stik hvor katodestrålerøret ("fjernsynsrøret")  sidder i i det lille print (som er monteret på røret). . Megen brug af skærmen, gør at nogle af lodningerne (til røret) på dette lille print krystalliserer og giver dårlige forbindelser .

Og jeg kan ikke hjælpe dig (fysisk), da jeg bor meget, meget langt fra dig.

Kristian
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2017 - 09:33 #2
varme-problem? prøv at skrue bagkassen af og tjekke efter støv - en dåse med trykluft kan blæse det væk.
https://www.avxperten.dk/skaerm-og-cd-rens/spraydaase-med-luft-200-ml.asp
(der er to størrelse 200 og 400ml)
Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 09:59 #3
@claes57: Tak for dit svar og dit forslag. Jeg har lige forsøgt at åbne skærmen, men forgæves. Efter fjernelse af to skruer bagpå skærmen (de to eneste skruer, jeg kunne finde), kunne jeg ikke umiddelbart åbne chassiset. Og 'volde den', det tør jeg ikke.

Dit forslag om overophedning som følge af støv er bestemt et godt forslag, ikke mindst skærmens alder taget i betragtning. Men imod det taler måske, at der for cirka et par måneder siden kom en småbrændt lugt fra skærmen, en lugt ikke af støv, men af elektronik (hvilket selvsagt ikke er betryggende overhovedet).
Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 10:02 #4
@snestrup2000: Tak for dit svar og dit forslag. Jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg ikke selv har tænkt den tanke, at måske en radio/tv-reparatør kunne hjælpe mig. Frygte kunne man dog, at enhver sådan forretning allerede er så meget inde i den digitale æra, at heller ikke de længere kan hjælpe mig: CRT-fjernsyn sælges jo heller ikke mere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. april 2017 - 10:19 #5
#3
Det lyder lidt bekymrende med "den småbrændte lugt af elektronik".
Med hensyn til at der kun sidder to skruer kunne man forestille sig at der måske skal løftes op samtidig med man trække bagbeklædningen ud - det er dog kun et gæt!
I hvert fald er støv ikke fremmende for elektronik, det samme gælder for selve computeren, det virker ved at komponenterne nærmest får en dyne på, så varmen ikke kan slippe væk, så at blæse med noget tryk luft vil sikkert hjælpe.
21. april 2017 - 12:10 #6
HEJ IGEN,

På de noget dyrere CRT- skærme er der et "faraday-bur" uden om selve elektronikken.  Selvfølgelig afhængig af fabrikant kan der være een eller mange skruer som holder dette faraday-bur på plads.  De Samsunger jeg har pillet i har der været EEN skrue og resten er sat som lette sammenføjninger / pladebøjninger,

Det skulle være muligt at pille disse plader ud UDEN brug af skærebrænder, vinkelsliber, drejebænk, smedehammer  og lignende.

Men det er selvfølgelig din suverene afgørelse.

Citat: " den småbrændte lugt af elektronik" , kunne tyde på, at en af dine elektrolyt-kondensatorer (læs: Stabiliseringskondensatorer- for det er det de gør) enten er eller er ved at synge sin svanesang (= stå af ).  Hvor meget den har revet med sig eller river med sig i sin "dødskrampe" er svært af afgøre uden en undersøgelse, men hvis (læs: NÅR) det sker er det faktisk billigere at skaffe sig en ny skærm / fremfor reparation .

En anden ting jeg kom til at tænke på:

på en LCD (har mindre (læs ingen)  erfaringer med LED)-Skærm kan du indstille den til stort set hvad som helst , lidt lys, stor kontrast osv...    Har du prøvet de forskellige indstillinger  ?

KR
Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 14:51 #7
@ErikHg: Tak for dit input. Da jeg havde løsnet de to skruer på min skærm, forsøgte jeg mig faktisk med sådanne 'kombinerede bevægelser' af bagbeklædningen, idet jeg fik samme tanke. Det lykkedes mig dog ikke umiddelbart, og jeg turde, som tidligere sagt, ikke 'volde den'.
Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 15:01 #8
@snestrup2000: Ja, skærebrænder er vist ikke lige min stil :-).

Jeg tror, du kan have fat i noget med en kondensator. For når skærmen falder ud, går der nogle få sekunder, før den kommer tilbage igen. Det kunne jo godt lyde som om, der er noget, der lige skal lade op igen.

Vedrørende LED/LCD: Jo, jeg prøvede skam rigtig mange forskellige indstillinger for skærmen - lysstyrke, og jeg ved ikke hvad. Ingen indstilling blev lige så godt som min nuværende CRT-skærm. Tilbage forblev et eller andet, der generede mine øjne; en fornemmelse af ikke rigtig at have kontakt med det, der stod på skærmen. Og skærmen er endda en BenQ skærm, der netop har fået fremragende online anmeldelser for at være gode ved øjnene, idet den for eksempel ikke bruger PWM (Pulse Width Modulation) til at regulere lysstyrken med - modsat en tidligere Philips skærm, der som følge heraf var aldeles håbløs at arbejde ved.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2017 - 15:21 #9
Glipper en rep, så test https://dinsolbrille.dk/shop/skaermbriller-103c1.html
Og lån en fladskærm i nogle dage.
Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 15:27 #10
@claes57: Tak for det fif. Men der er måske et problem, idet jeg allerede bærer almindelige briller. Kan det kombineres?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2017 - 15:58 #11
Så skal du snakke med en optiker - de kan også lave skærmbriller med styrke.
Avatar billede John Fredsted Mester
21. april 2017 - 16:21 #12
@claes57: Okey-dokey. Men jeg kommer for iøvrigt til at tænke på, at der for BenQ skærmen var forskellige modes, jeg kunne vælge imellem, herunder en med lavt niveau af blåt lys. Og det hjalp heller ikke på mit ubehag. Så skærmbriller er måske ikke lige første prioritet for mig, selvom det måske vil være en god idé i længden under alle omstændigheder.
Avatar billede John Fredsted Mester
22. april 2017 - 07:49 #13
@Den, det måtte interessere: Tak for jeres input. Jeg vil prøve at søge efter en lokal tv/radio-reparatør i håbet om, at en sådan stadig beskæftiger sig med CRT-skærme; som allerede nævnt, nærer jeg dog ikke det helt store håb. Jeg regner med, at det rent faktisk er en kondensator, den er gal med, som foreslået. Hvis reparationen fejler, og jeg således 'må bide i det sure æble', så vil jeg enten prøve med nogle skærmbriller, som foreslået, eller også eventuelt købe en ny skærm, men denne gang ikke alene på grundlag af en god anmeldelse på nettet, men også ved at kigge den godt efter i en butik, og måske, hvis det er muligt, låne den med hjem et par dage, som foreslået, omend jeg ikke rigtig kan forestille mig, at det skulle være muligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2017 - 10:41 #14
Jeg ved ikke om det har interesse for dig, men der er en CRT-skærm til salg på DBA.
Prisen er godt nok pebret: 2000 kr. Efter hvad jeg kan se er det den eneste CRT-skærm der er til salg.

http://www.dba.dk/crt-viewsonic-p225f-20/id-1032831150/
22. april 2017 - 12:32 #15
HEJ,

Jeg har 2 gamle CRT-skærme stående . EN compaq og en NIZO, men det er nok uinteressant. Det vil kostre det halve AMALIENBORG + reparationer af 1/2 Amalienborg for at få den til Århus.    (jeg bor i Norge!) Men dem-n kan du få gratsi...

Men ellers held og lykke...

KR
Avatar billede John Fredsted Mester
22. april 2017 - 14:52 #16
@ErikHg: Tak for link til DBA-annonce, og for din undersøgelse af mulighederne på DBA i det hele taget. Jeg er enig, prisen synes pebret. Oveni skal lægges forsendelse fra Augustenborg, hvor sælger bor. Jeg tror ikke umiddelbart, jeg er interesseret.
Avatar billede John Fredsted Mester
22. april 2017 - 14:59 #17
@Kristian: Ja, det er en skam, du bor i Norge, for det var da ellers noget af et tilbud, du kommer med. Men jeg kunne da prøve at undersøge prisen:

Hvad er dit postnummer i Norge (jeg skal bruge det på siden https://www.pakke.dk/?gclid=CO-m052OuNMCFRPhGwodwvEHsw), og hvor meget vejer hver skærm?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2017 - 15:17 #18
#6
Det er meget forståeligt :-)
22. april 2017 - 17:02 #19
HEJ

Bor i    Lillehammer //    postnummer 2618

Compaqen vejer ca. 5 Kg ( +/- 2 kg)  og NIZO'en  er nærmere 15 kg  +/- 3 kg.
(NiZo'en er forøvrigt een jeg har arvet fra Atom Forsøgsstation RISØ ved Roskilde).

Check dette:

http://www.bring.no/sende/pakker/private-i-utlandet/pakke-til-en-mottaker

(Bring svarer til POST-DANMARK).

Jeg checkede og det vil koste ca. 1000 NOK.  (DK er Zone 1), husk at tegne en evt. transport-forsikring på rejsegodset IFALD  ....
( IKKE TAGET MED i de ca. 1000,-  )

(der er ikke NOrsk MOMs eller TOLD  på dette, om det er det samme for DK ved jeg ikke. Undersøg hos toldvæsenet. !)

Jeg kan ikke bruge efterkrav (modtager betaler) med Bring til Udlandet !) .

KR
Avatar billede John Fredsted Mester
22. april 2017 - 17:51 #20
@Kristian: Jeg er ked af at skulle sige det, men jeg tror, jeg takker nej til dit ellers generøse tilbud. For jeg synes, det bliver for kompliceret. Har for eksempel lige kigget på toldpriser.dk, og det kan jeg ikke umiddelbart overskue (jeg har ikke det store mentale overskud for tiden).
22. april 2017 - 19:56 #21
HEJ,

Ikke noget problem.

Nu har de to skæme stået her længe (Compaqen var i brug for ca. 3 mdr siden i ca. 2 timer - bruger den efterhånden så sjældent at den næsten bør smides ud, men når den fungerer optimalt synes jeg osse det er synd. LIgeledes for NIZO'en.)

Men det er dig, som bestemmer, så intet problem.

SÅ held og lykke med dit "kondensator-skift" .

Hvis du bestemmer dig for alligevel for at ville have skærmen-ene  så kontakt mig her på eksperten,dk.  Men som sagt, det er dig som bestemmer .

Kristian
Avatar billede John Fredsted Mester
23. april 2017 - 07:47 #22
Tak for det, Kristian.