Avatar billede AnneB Mester
21. april 2017 - 13:44 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Et ikke allokeret drev

Efter at have læst i KOMPUTER FOR ALLE nr 4 i år, at man let kan flytte plads fra D drevet til C drevet, gik jeg i gang med det efter anvisningen. Den passede dog ikke helt i teksten med det som kom frem på min pc med Windows 10. Jeg tog mange GB fra D drevet og så skete ulykken, nu er der oprettet et "ikke allokeret drev" som jeg ikke kan få forbindelse til.
Jeg vil have det tilbage igen til D drevet.
Hvordan gør jeg det uden at skulle geninstallere det hele?
Og vil det nye drev overhovedet forsvinde hvis W 10 bliver geninstalleret?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. april 2017 - 13:58 #1
Det lyder som om du har fået slettet partitionen med D: drevet.
Højreklik på det ikke allokerede område, vælg opret partition, og opret en primær partition. Formatter den med NTFS (alternativt FAT32). Så skulle den automatisk få d: drevet.

Du kan sandsynligvis også vælge at højreklikke på C: drevet, og udvide dette, sådan som intentionen nok var. Og så først bagefter gøre ovenstående, for at oprette D: drevet igen.

Hvis du installerer Windows igen, vil diskene som udgangspunkt se ud som nu, med mindre du under installationen vælger at slette alle partitioner og begynde forfra.
Avatar billede AnneB Mester
21. april 2017 - 14:04 #2
Tak for svar. Men D drevet er ikke væk det er markeret med en rød farestribe fordi der ikke er mere plads på det. C drevet ser ud som sædvanlig. Jeg kan ikke højreklikke på det allokerede. Der er ingen reaktion.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2017 - 14:05 #3
Er det i diskhåndteringen du prøver ellers så kommer du derind hvis det er Win 10 ved at trykke windows tasten +X og vælge  diskhåndteringen
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2017 - 14:08 #4
Hvad sker der hvis du højreklikker på d-drevet og siger udvid diskenhed? Kan du så udvide med en værdi svarende til "ikke allokeret drev"?
Avatar billede AnneB Mester
21. april 2017 - 14:11 #5
Tak for svar. Der er 372,71 GB plads på ikke allokeret. Men nu går jeg i stå,
ved ikke hvordan jeg kommer videre
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2017 - 14:14 #6
Kan du højreklikke på d-drevet? Hvad kommer der frem?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2017 - 14:15 #7
windows tasten +X og vælge  diskhåndteringen
https://billedeupload.dk/images/wFh3J.png
Avatar billede AnneB Mester
21. april 2017 - 14:16 #8
Der kommer en meny frem som jeg ikke ved hvad jeg skal trykke på
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2017 - 14:20 #9
Du skal trykke på "udvid diskenhed", så kan du vælge en værdi på op til 372 GB.
Avatar billede AnneB Mester
21. april 2017 - 14:26 #10
tak for billedet af diskhåndteringen Jeg er nervøs for at trykke på noget forkert, så vil lige afvente
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2017 - 14:29 #11
Hej Anne, hvis du højreklikker på d-drevet og kan trykke på "udvid diskenhed" så virker det.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2017 - 14:29 #12
HHvis du vil tilbage skal du udvide det allokerede drev!
https://billedeupload.dk/images/JoQR.png
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2017 - 14:30 #13
Det er punkt 4 i bladet, men bare med d-drevet.
Avatar billede AnneB Mester
21. april 2017 - 14:32 #14
Tusid tak for hjælpen, nu er de flyttet tilbage. Jeg er så glad ....tak tak :D
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2017 - 14:44 #15
???