23. april 2017 - 12:45 Der er 5 kommentarer

Anbefaling af Wifi router - wifi opkald - qos

Hej,

jeg bor i et område med meget dårlig mobildækning, og har derfor behov for at kunne bruge wifi opkald.

Jeg har en Samsung Galaxy S7 Edge telefon og mobilabonnement ved 3. Routeren jeg har nu er en Icotera i5800, som jeg fik udleveret sammen med fibernettet (RAH-fiber). Al adgang til routeren er lukket for mig, men jeg har ladet mig fortælle, at jeg kan få deaktiveret routerdelen, så den alene vil agere som bridge over til en anden router.

Min nuværende oplevelse med wifi opkald over routeren er, at jeg nemt kan høre folk, men forbindelsen udadtil er ligeså dårlig som før. Sidst jeg talte med en fik jeg at vide, at min stemme var meget metallisk.

Efter en del research på nettet har jeg fundet frem til, at man generelt kan få routere til at prioritere eksempelvis wifi-opkald i noget der hedder qos opsætning. Men da jeg ikke har adgang til noget som helst i min nuværende router, vil jeg spørge eksperterne her inde til råds om, hvilken router der kan anbefales til formålet.

Det skal siges, at jeg håber på ikke at skulle bruge meget mere end 1.000 kr. på routeren.

Tak på forhånd og god søndag :)
Avatar billede INK Ekspert
23. april 2017 - 13:06 #1
Kan du logge på din boks med IP 192.168.1.1 og brugernavn og kode begge "admin"?
Avatar billede INK Ekspert
23. april 2017 - 13:08 #2
Ifølge datasheet skulle dine ønsker kunne opfyldes med din nuværende boks.
http://www.icotera.com/media/1559/gpon-ont-i5800.pdf
23. april 2017 - 19:47 #3
Hej Ink, jeg har forsøgt at logge ind på boksen med admin uden held, min udbyder har låst den desværre.
Avatar billede INK Ekspert
24. april 2017 - 10:36 #4
Har du spurgt leverandørens helpdesk om du kan få adgang?
Hvis du køber ny router, skal du alligevel have leverandøren til at foretage visse ændringer: WiFi skal slås fra og måske vil du hellere bruge DHCP serveren i din egen router, og ikke den i boksen.
Har du forsøgt en factory reset af routeren? Så kan du få adgang med det kendte password, men måske sletter du noget som leverandøren har lagt ind (ikke i firmwaren, men i indstillinger), så der er en risiko for du pludselig ikke har forbindelse!
Avatar billede Simon Rohde Nielsen Praktikant
05. juni 2017 - 16:36 #5
Har du fundet en løsning på dette?

Jeg står lidt i samme problem. Jeg har prøvet alt fra Factory reset af routeren til at følge diverse guides på nettet, og lige lidt hjælper det.

Mht. til dækningen, så fandt jeg en liste over forskellige dækningskort her, så du kan tjekke dækningen i dit område selv http://bedremobil.dk/telemaster-danmark-hvem-ejer/