Avatar billede allanlinnemann Juniormester
27. april 2017 - 17:18 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Ekstra HD genkendes ikke af Windows

Jeg har haft en Seagate NAS, som jeg ikke kunne få tilknyttet min MEDION MD 8331 , så jeg tog den ud og købte en Sandberg 3,5 " extern box.. Men systemet kan ikke 'se' disken, jeg tror/antager at det skyldes at den er formatteret anderledes end en normal HD, for jeg har et par andre externe jeg bruger til opbevaring af forskelligt, og de virker fint, Musik på en backup på 2 andre etc. Hvordan får jeg uden vold formatteret denne 2 TB harddisk så den kan bruges til BU.. Jeg har læst om FDISK, men det hjælper jo ikke meget når HD ikke dukker op på 'stifinder' listen, den skal jo på stifinder inden jeg kan bruge den. Jeg er ikke skrap i BIOS, som nogen har snakket om i andre tråde. Gode ideed modtages med kyshånd.. Jeg er ikke så kyndig så en god how to forklaret på menneskesprog ville være dejligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2017 - 17:44 #1
Fdisk :-D - du har godt nok kigget langt tilbage i arkivet... - den har ikke været i brug siden... - alt var bygget på DOS.

Du skal i computeradministration og finde diskhåndteringen (højreklik på "denne computer" og vælg "Administrer".

Her vil du kunne se den eksterne disk (hvis ikke der er andet galt), kunne slette den eksisterende partition, oprette en ny partition, og formattere den med FAT32 eller NTFS (foretræk sidstnævnte)
Avatar billede allanlinnemann Juniormester
27. april 2017 - 19:11 #2
Ved ikke lige hvad du henviser til.. 'Denne computer'  findes ikke i WIN 10, og enheden dukker om som en USB enhed , men uden at den kan ses på Stifinder.
Som sagt jeg er ikke særlig klog her..  ;-(
I MD8331 er der en option hvor jeg kan se en HD med ca. 1,8 TB ledig plads.. men den bliver ikke vist i stifinder
Avatar billede allanlinnemann Juniormester
27. april 2017 - 19:26 #3
Når jeg åbner 'denne pc' med administrer står der at den er en 'MBR' disk altså en boot disk, hvordan fjerner jeg det.. den står i dette billed som drev F: men med 0 mb data..
Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre for at fjerne MBR markeringen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. april 2017 - 19:56 #4
Et forsigtigt gæt: måske Active KillDisk tæmme dyret. Det er dog kun et gæt.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede poko1 Ekspert
27. april 2017 - 20:20 #5
Nu findes denne Computer altså alligevel den hedder blot Denne Pc.
men hvis du trykker på Windows tasten plus X får du til venstre en boks op hvor du vælger Diskhåndtering så burde du kunne se dine diske! Og se om der er et drevbogstav eller sætte et her kan du også formatere
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2017 - 21:48 #6
Så lad os prøve via det "moderne fdisk"...

Windowstast+R starter "kør" boksen op - skriv: diskpart (og klik OK).

Skriv først: list disk
Nu listes en oversigt over alle de fysiske diske der findes på din PC. Du skal finde nummeret for den, der størrelsesmæssigt passer til at være den eksterne. Det vil sandsynligvis være den med det højeste nummer - jeg kalder den 2 her under. VÆR SIKKER, da det følgende vil slette den.

Skriv:

Select disk 2
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign
exit

Ovenstående vil rense disken for alt, der tidligere har ligget på den, og følgende lave den til en NTFS formatteret disk.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. april 2017 - 22:06 #7
Havde begyndt på en vejledning med at slette men mangler oplysninger på antal diske og om der er andre forhold men noget der kan arbejdes videre med
https://billedeupload.dk/images/tFyGT.png
Avatar billede posten Ekspert
28. april 2017 - 03:15 #8
nu er det en  win 7 pc jeg sidder med og for at få computer på skrivebordet gør jeg det at lev på skrivebordet laver et højreklik klikker nederst i personlige indstillinger i venstre side er der 3 med skift den ene er skrivebordsikoner
Avatar billede poko1 Ekspert
28. april 2017 - 06:08 #9
Posten prøv lige at kigge i #2
'Denne computer'  findes ikke i WIN 10
Og så vidt jeg kan se så er dine  Og takn....?????
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1016753
Avatar billede posten Ekspert
28. april 2017 - 09:50 #10
nu er det en bærbar med win 10  pro på og der har jeg "denne pc" på mit skrivebord
den hp er kommet retur til ejermanden
Avatar billede poko1 Ekspert
28. april 2017 - 11:27 #11
Har han takket dig for din enorme indsats? :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2017 - 11:45 #12
Kunne I ikke køre den snak i den oprindelige tråd? - det virker mildest talt forvirrende at I kører den her...

@allanlinnemann - kan du bruge noget af ovenstående, eller er du kørt fast?
Avatar billede allanlinnemann Juniormester
28. april 2017 - 11:56 #13
Takker for alle vejledninger, langt om længe fandt jeg ud af det, fandt min gamle WIN XP pc frem, og fandt alle de gode gamle hints, og fik tildelt et drevnummer og NTFS formatteret den.. Det to ca. 4 timer for min lille PC, men HD er nu fuldt brugbar,