Avatar billede sverreq Praktikant
28. april 2017 - 12:48 Der er 4 kommentarer

Computer hænger ved opstart - kan ikke komme i bios

Min faders stationære computer er pludselig begyndt at hænge ved opstart. Når Medion-logoet dukker op, sker der ikke mere. Han har forsøgt at gå ind i Bios-indstillingerne ved opstart, men hverken F8 eller F11 fungerer. Ved F8 kan han komme ind til oversigten for Bios - dato og versionnummer. Men kan ikke komme i setup.

Computeren er født med Windows 8, men han har installeret Windows 10 fra Microsofts netudbud for mere end et år siden.

Hvad kan man gøre - hvis man overhovedet kan gøre noget?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. april 2017 - 13:08 #1
Hvis du piller siden af den, kan du tage det lille batteri af bundkortet, der vedligeholder BIOS - så nulstilles den 100%.

Husk at tage strømme fra, tryk gerne på start-knappen for at aflade alt og lad den gerne stå nogle minutter før du monterer batteriet og starter op igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2017 - 14:48 #2
Har du flere diske i den, så kobl alle diske fra på nær systemdisken hvor Windows er på. En defekt disk kan sagtens lave denne ravage.
Avatar billede sverreq Praktikant
28. april 2017 - 20:50 #3
Tror kun der er den ene disk - måske er den partitioneret, det ved jeg ikke helt. Men min far mener slet ikke, at den når ned på drevet. Men jeg prøver lige at høre ham ad - og foreslår også tage batteriet ud. Jeg vender tilbage med resultaterne :) Indtil nu skal I have mange tak for input
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2017 - 07:01 #4
#3 Ok.
For at teste om bundkort er stået af så ville jeg strippe ned hvad der er tilsluttet på dette..
Er der både extern og intern grafik, så pil det eksterne af og put kablet på intern. Pil alle ram udpå nær 1. Afmonter også systemdrev
Afmonter også ledning til dvd drev hvis dette forefindes.
Start pc.
Du skulle nu hvis det virker få en skærm der fortæller at du skal montere en systemdisk.
Hvis dette ikke fremkommer er der en alvorligere fejl.
Det kan være bundkortet, men også din strømforsyning.