Avatar billede nomis Praktikant
30. april 2017 - 21:10 Der er 11 kommentarer

Hvordan forbinder jeg en ledning med et el-udtag til lys?

Hvordan i alverden forbinder jeg den her ledning fra min mikrobølgeovn med udtaget i væggen? Det fremgår på billedet, men forklaringen er:

Ledning: rød, blå og grøn/gul.

Det skal forbindes til et udtag i væggen hvor jeg har:
M1 der har strøm, M2/L der ikke har strøm og N der heller ikke har strøm.

Måske et simpelt spørgsmål  for en der ved lidt om el.

Billede:
http://1.1m.yt/1UIQ-br.jpg
Avatar billede INK Ekspert
30. april 2017 - 21:19 #1
En mikrobølgeovn bør forbindes med et stik, gerne med jord til en kontakt med afbryder, eller i det mindste så man kan trække stikket ud.

Emnet har dog tidligere været berørt
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/413289

Men af forsikrings og sikkerhedsmæssige grunde synes jeg det er en dårlig løsning.
Avatar billede bdf Mester
30. april 2017 - 21:24 #2
Rød = M1
Blå = N
Grøn/gul = Klemmen til højre for M1
Avatar billede nomis Praktikant
30. april 2017 - 21:29 #3
@bdf, som jeg kan se er dit svar konsistent med detaljerne i linket givet af ink, så måske jeg skal prøve det. Jeg aner ikke meget om el, men har lige klippet ledningen til mikrobølgeovnen fordi jeg tænkte at det var nemmere at koble ledningen på udtaget end at installere en kontakt med afbryder.
Hvad er de sikkerhedsmæssige overvejelser/risici her? Jeg havde umiddelbart ikke tænkt at det kunne være problematisk.
Avatar billede bdf Mester
30. april 2017 - 21:40 #4
Den korrekte løsning er at montere en stikprop på din microovn og derefter udskifte dit lampeudtag med en stikkontakt ( https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/stikkontakter/p/lk-fuga-stikkontakt-1-modul )
Avatar billede nomis Praktikant
30. april 2017 - 21:53 #5
ja ok, selvfølgelig er der løsninger som er mere elegante end andre. Men mit spørgsmål er nok: hvad risikerer jeg ved bare at koble det sammen som beskrevet uden stikprop, afbryder eller andet? Forsikringen på mikrobølgeovnen er jo allerede røget?
Avatar billede store-morten Ekspert
30. april 2017 - 22:05 #6
Hvis du installere forkert risikere du at brugeren af ovnen får stød og måske hjerte-stop og at der går ild i hele huset.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. april 2017 - 22:48 #7
En autoriseret el-installatør er dyr, men gør det ordentligt.

Hvis du selv ved hvad man skal og må, så kan du selv gøre det, naturligvis. Men i og med du er nødt til at spørge, så ved du ikke nok til selv at gøre det forsvarligt.
Avatar billede milter Ekspert
01. maj 2017 - 00:40 #8
Billedet i dit link viser ikke nogen forbindelse til jord (gul/grøn). Læs bestemmelserne i linket herunder:

https://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Artikler-fra-Electra/2008/AEndring-af-eksisterende-installationer

Hvis du ikke kender noget til el-installationer overhovedet, så skal du have fat i en elektriker. Det billede, du linker til, var der en stikkontakt der tidligere? Hvis ja, så læs linket herunder:

http://elbogen.dk/stikkontakter/#Hvad_maa_jeg_selv

.... og kig især på teksten i afsnittet "Regler ved stikkontakter".

Hvis du kender lidt til el-installationer, skruetrækkere, watt og ampere og den slags, burde det ikke være så svært at finde ud af, om du selv kan klare det.

Hvis du går i gang med det uden det kendskab, kan du kun give dig selv skylden, hvis noget går galt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2017 - 07:59 #9
Du skal montere som der beskrives i #2
Når du siger rød ledning er det vel mere en brun ledning der er tale om.
Det er standard farve i dag for fast fase i en 230 volt installation.
Der bør i øvrigt være en kontakt hvor du kan slukke for udtaget.
Sådan skal dette udtag være monteret.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2017 - 08:16 #10
Man kunne jo så også vælge at sætte en ledning med en stik prop i udtaget, så man kan montere ovne mm.uden at pille inde i udtaget hver gang. Det havde været noget nemmere.
Avatar billede acore Ekspert
01. maj 2017 - 09:38 #11
Det er ikke lovligt, at lave selv, når du ikke er elektriker eller installatør.

Se http://www.bb-el.dk/wp-content/uploads/2012/04/el-selv-vejledning.pdf omkring hvad du selv må.

Ulovlige installationer er ofte årsagen til brand. Ud over branden risikerer du, at forsikringsselskabet hiver dig i retten og holder dig ansvarlig for skaden.

Er det værd at løbe den risiko for at spare 1.000 kr? Det synes jeg ikke, især når du ikke ved ret meget om det, og en mikroovn trækker en betydelig effekt.