Avatar billede Jappa Praktikant
10. maj 2017 - 01:16 Der er 10 kommentarer

Format os x 10.6 ssd disk til ntfs ??

Hej
Overskriften siger vel det meste - har en 256GB SSD siddende i en gammel Macbook pro fra medio 9, som er ved at synge på sidste vers - kan jeg redde SSD disken og bruge i en Acer comp.?

NB: håber kattegori er ok - ellers venligst vejled mig :)

M.v.h.
John
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. maj 2017 - 06:36 #1
Det burde der ikke være problemer i. Bare sæt den i pc'en, og installer Windows. Den vil så selv guide dig til at formatere.
Avatar billede Jappa Praktikant
10. maj 2017 - 17:53 #2
Lyder enkelt - mente bare ikke pc'en kunne læse MAC formateringen - men det skal da prøves, tak for hjælpen.

M.v.h.
John
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. maj 2017 - 20:32 #3
Hov - så skal vi lige passe på...

Din PC kan IKKE umiddelbart læse MAC formatteringen. Windows formatterer selv disken under installationen til NTFS.

Men du må IKKE lade data du skal bruge, ligge på disken. Denne vil forsvinde, så det skal kopieres ud før installationen af Windows.
Avatar billede Jappa Praktikant
11. maj 2017 - 12:30 #4
Kan man tilslutte SSD via USB port og så få Windows til at formattere den ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2017 - 13:17 #5
Det kan du godt, men hvorfor? - Windows vil selv formattere den under installationen, hvis den sidder i maskinen.

Det er KUN  hvis du skal trække data ud af, at du har et problem.

Opfat det som en tavle - den er fyldt med MAC-kruseduller i øjeblikket, og det kan Windows ikke umiddelbart læse. Derfor skal du læse de "kruseduller" du skal bruge ud, mens den sidder i MAC-maskinen. Ud på eks. en USB-stick.

Når du sætter den i din ACER PC, og begynder at installere windows fra DVD eller en USB stick, vil Windows opdage "tavlen", og konstatere at den skal "slettes" (formatteres) før den kan bruges - og så gøre det automatisk.
Avatar billede Jappa Praktikant
13. maj 2017 - 12:17 #6
Hej igen

Det er så en mulighed !

Men er kommet til at tænke på, at det vil være meget nemmere hvis jeg kunne clone den nuværende Acer disk til SSD - Det ville spare meget arbejde. Kan jeg gøre det ved at isætte SSD i comp. - formatere den - og clone Acer disken tilbage ? Er det en mulighed ?
NB: tak for tålmodigheden:)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. maj 2017 - 12:39 #7
Det er en mulighed, men nu kommer der så en ordentlig r..fuld undtagelser.

* Det går lettest, hvis SSD disken er samme størrelse eller større end Acer disken. Hvis Acer disken er størst (men data iøvrigt kan ligge på SSD disken), er der en del avanceret software der kan klone den - som regel betalingssoftware.

* Du skal selvfølgelig have noget klonings software du kan klone med - eks. http://clonezilla.org/ - du skal have lavet en bootbar USB-stick. og køre det hele fra.

* Hvis du har mulighed for at koble begge harddiske til på én gang, kan du klone 1:1 over - ellers skal USB sticken eller en ekstern harddisk have plads til imaget. Du kan IKKE klone mens du er startet op i Windows.

Her ud over er der også en del andre små-udfordringer, som du/vi må tage hen ad vejen...
Avatar billede Jappa Praktikant
13. maj 2017 - 15:47 #8
Hej
Lyder lidt langhåret for mig - men begge diske er på 256GB og jeg havde nok forestillet mig jeg kunne koble SSD til  USB og så klone dertil - måske ved hjælp af noget software ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2017 - 15:03 #9
Ja, det kan du sagtens. Jeg vil anbefale CloneZilla, da den er gratis og rimelig omfangsrig.

Du er stadig nødt til at lave en bootbar USB-stick med CloneZilla på - du kan nemlig ikke klone en Windows disk, du samtidig kører aktivt på.
Avatar billede Jappa Praktikant
18. maj 2017 - 01:06 #10
Hej
Tak for hjælpen - har fået fikset problemet :)

M.v.h.
John