Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2017 - 23:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

3G bagudkompatibilitet

Jeg har lige læst om Nokia 3310's genfødsel på denne side:

http://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/mobil/ECE9575445/skal-du-have-fingrene-i-en-3310-nu-kommer-den-til-danmark/

Her står der i slutningen af artiklen: Det er dog ikke alle, der kan få glæde af telefonen. Den understøtter nemlig kun 2G-netværket, og du skal derfor på forhånd tjekke, om din mobiloperatør, om du kan bruge telefonen.

Det fører til næste punkt. For 4 dage siden skiftede jeg mobilabonnement fra Telia til Oister, fordi Telia ikke længere ville acceptere det taletidskort, jeg tidligere havde. For sent opdagede jeg, at der på Oisters sider står:  (i)"For at bruge 3's netværk, skal din mobil som minimum understøtte 3G,  ...[/i]

https://www.oister.dk/mobilabonnement/daekning/?utm_source=Adservice%20bonus%20medie%201&utm_medium=affiliate

Jeg mente at vide, at 3G er bagudkompatibelt med 2G, så jeg ventede med at smide den gamle Nokia 2720 Fold ud, før jeg havde prøvet det nye SIM-kort fra Oister af i den. Det er trods alt svært at sige farvel til en trofast følgesvend, som f.eks. ikke bare svigter pga. 5 minutter i en vaskemaskine med Ariel til kulørt vask.

Telefonen har virket perfekt fra starten. Jeg bruger den kun til telefoni og SMS, men man køber vel heller ikke en telefon som min 2720 eller en 3310 for at læse nyheder eller checke likes på facebook?

Burde Oister og JP's journalist have skrevet: "Kan kun bruges til SMS og telefoni" eller er der en anden forklaring?
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2017 - 00:27 #1
Måske skulle jeg lige præcisere de følgende ord i mit spørgsmål:  "Telefonen har virket perfekt fra starten".

Jeg mener:  "Telefonen har virket perfekt fra starten med det nye SIM-kort fra Oister"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. maj 2017 - 17:05 #2
Jeg kender ikke Oisters politik på området, men andre steder på kloden sker der noget i denne stil: Ja, du har et sim-kort til 3G osv, men hvor 3G ikke dækker falder man tilbage på 2G - enten på egne master/netværk, eller hos en konkurrent. Så har man kun tale og sms, og derfor ikke internet. Det er måske det de mener når de sige at så virker telefonen ikke.

Nu er det jo dyrt at have master og sendere til 2G eller bruge en konkurrents 2G-netværk, så tendensen går til at man fjerner muligheden for fallback til 2G i de områder, hvor man har go' dækning med 3G. I Danmark har man ikke "perfekt" dækning med 3G over det hele, så der vil være steder hvor 2G virker endnu.

Som sagt kender jeg ikke Oisters, 3s, TDCs, Telenors osv politikker på området, men måske du med ovenstående kan stille dem et fornuftigt spørgsmål om hvorfor og hvor længe din fine 2G-telefon vil virke, der hvor du bor.
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2017 - 19:55 #3
Tak. Der står Oister i feltet, som viser navnet på netværket, så på en eller anden måde sender Oister også på 2G, trods deres påstand om, at  "For at bruge 3's netværk, skal din mobil som minimum understøtte 3G,  ...

Jeg har en fornemmelse af, at Oisters teknikere og deres webdel måske ikke helt forstår hinanden, og at JP's journalist heller ikke helt har styr på den tekniske side af sagen. Medmindre, selvfølgelig, at ingen i dag længere vil kalde en telefon en telefon, hvis den kun kan bruges til at telefonere :-)

Og ja, som du selv foreslår, så vil jeg sende en forsigtig mail til Oister og prøve at få en forklaring fra dem. Jeg tænkte bare, jeg ville prøve her på eksperten.dk først.
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2017 - 20:30 #4
Lidt sen opdatering fra mig,  men her er hvad Oister kunne bidrage med:

Tak for din besvarelse.

Det kan jeg desværre ikke svare på. Vi kører på 3's netværk som kun har 3G master, så hvorfor din telefon står som OiSTER er også mig en gåde.
Som sagt understøtter vi ikke denne telefon, så jeg kan ikke garantere den imorgen eller om en måned stopper med at fungere :-)

Skønt og ærligt svar :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2017 - 22:30 #5