Avatar billede ABE15 Seniormester
15. maj 2017 - 22:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvis måned er passeret

Hej.

Jeg har et ark med 12 tabeller, en for hver måned i året.
Hvis jeg nu gerne vil begrænse indtastningen, så der kun kan indtastes i tabellen for den aktuelle måned, hvordan gør man så lige det?

F.eks. skal det i dag kun tilladt at indtaste i tabellen "maj". Indtastes der i "juni" eller en af de andre tabeller, så kommer der en fejlmeddelse med noget forklarende tekst.
Avatar billede jkrons Professor
15. maj 2017 - 22:30 #1
Hvordan er tabellerne struktureret? Ligger de alle i samme ark eller i hvert sit ark?
Avatar billede store-morten Ekspert
15. maj 2017 - 22:57 #2
Avatar billede store-morten Ekspert
15. maj 2017 - 23:09 #3
Og lidt fra denne må kunne bruges: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1017119
Avatar billede ABE15 Seniormester
16. maj 2017 - 07:17 #4
Jkrons: Ja, Tabellerne ligger i samme ark.

Store-morten: Men hvordan. Har du et forslag?
Avatar billede acore Ekspert
16. maj 2017 - 08:07 #5
Med "conditional formatting" kan du i input-cellen specificere, at en formel skal evaluere til SAND for at input er ok. Du skal vælge "Custom" og angive denne formel:

=MÅEND(A2)=12

Hvor A2 er din dato (i excel datoformat) og det er tabellen for december - derfor 12.
Avatar billede Mads32 Ekspert
16. maj 2017 - 09:56 #6
Hej ABE15

Hvis du ved hver indtast, skal/vil indtaste dato, så er der taget højde for ulovlige datoer i mit indlag #14, på dit spørgsmål: "Bestemt Dato"
Avatar billede ABE15 Seniormester
16. maj 2017 - 13:48 #7
Acore: Det er jeg ikke helt med på!

Formlen skal vel udbygges med noget "Hvis"?

Som det er nu, kan der indtastes hvilken som helst dato i de 12 tabeller. Men hvis vi har passeret den dato som man forsøger at skrive, skal der komme en fejlmeddelse.

Så det er vil noget med =HVIS(MÅNED(?;?)>NU();"";"FEJL"))

Mads32: Det er et fint eksempel du har lavet, men det kræve at jeg ændre lidt i opsætningen i mit ark, og der er jeg ikke helt nået til endnu!
Avatar billede acore Ekspert
16. maj 2017 - 14:21 #8
MÅNED(?) returnerer et tal fra 1 til 12.

MÅNED(?)=12 returnerer FALSK, hvis måneden ikke er december og SAND ellers. Du har ikke behov for HVIS, hvis det er SAND/FALSK, du vil returnere (men du kan godt).

Du kan skrive den formel ind - ikke i cellerne - men under "Conditional formatting" - "Custom". Derved vil excel ikke acceptere indtastning af en dato, der ikke er i december (selvsagt kun i december-tabellen).

Hvis du i stedet ønsker, at man kun kan taste ind i den aktuelle måned, så brug

MÅNED(?)=MÅNED(NU())

samme sted.
Avatar billede ABE15 Seniormester
18. maj 2017 - 20:17 #9
Der er som sagt tale om 12 tabeller, en for hver måned i året. Tabellerne bruges til at holde regnskab med 14 medlemmers betalingen til en fælles kasse. Det beløb som ikke er betalt i marts går videre til april som fortsætter til maj osv. Men det giver ikke så meget mening at man kan se det skyldige beløb i juni og frem efter, når vi ikke er kommet der til endnu.

Derfor ønsker jeg en Hvis formel som kan tage højde for om den aktuelle dato er passeret.
I de 12 tabeller bliver en række celler lagt sammen hvis et kriterie er opfyldt. Men cellerne skal kun ligges sammen hvis tabellen indeholder en dato som er passeret.
Men hvordan gør man det?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. maj 2017 - 20:44 #10
Måske:
April
=HVIS(MÅNED(NU())<4;"";SUM(F2:G4))
Maj
=HVIS(MÅNED(NU())<5;"";SUM(G2:G4))
Juni
=HVIS(MÅNED(NU())<6;"";SUM(H2:H4))
Avatar billede acore Ekspert
18. maj 2017 - 21:47 #11
Beklager, men kæden hopper af for mig nu.

#1 handler kun om at "begrænse indtastningen".

Men i #9 handler det nu om en "Hvis formel som kan tage højde for om den aktuelle dato er passeret".

Jeg har brug for en nyformulering af dit problem.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. maj 2017 - 22:24 #12
acore se evt. #2 og følg link
Avatar billede acore Ekspert
18. maj 2017 - 22:27 #13
Tak, det havde jeg overset, men jeg er stadig ikke helt skarp på hvad der ønskes.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. maj 2017 - 22:40 #14
Med betinget formatering sikres at i denne månede kun kan tastes datoer fra:
01-05-2017 til 31-05-2017
Avatar billede store-morten Ekspert
18. maj 2017 - 22:42 #15
Datavalidering, ikke betinget formatering
Avatar billede acore Ekspert
18. maj 2017 - 22:50 #16
Måske

HVIS(?<=MÅNED(NU());SUM(?);0)

Hvor det første ? erstattes med nummeret på den måned tabellen vedrører og det andet ? erstattes med de celler, du vil summere.
Avatar billede ABE15 Seniormester
20. maj 2017 - 09:31 #17
Ja, spørgsmålet udviklede sig i en anden retning. Men jeg har nu løst problemet.