Avatar billede Tanja012 Praktikant
16. maj 2017 - 18:17 Der er 8 kommentarer

Touchpad fungerer ikke, driver mangler.

Jeg kan ikke få min touchpad til at fungere på min Acer Aspire 8942 series.
Jeg kører windows 10 x64 og touchpad'en holdte pludseligt op med at fungere for ca. en uges tid siden.

Det mærkeligste er at der i enhedshåndtering ikke er andre drivere end HID.... som er min eksterne Logitech mus. og i advancerede instillinger for mus er der intet om touchpad.
derudover.. hvis jeg fjerner usb'et til musen så forsvinder musen fra skærmen med det samme og kommer tilbage når jeg sætter den i igen.

Jeg har prøvet at installere Acer's egen touchpad driver for min computermodel(da jeg havde en nyere version på min computer måtte jeg afinstallere driveren(synaptics pointing device) via. "Programmer og Funktioner" og så installere den ældre acer version af driveren.. men det løste intet.

Jeg kan ikke opdatere driveren i enhedshåndtering når den ikke eksisterer dér.

Hvad gør jeg?? nogen idéer??
På forhånd tak^_^
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2017 - 19:58 #1
Start med at undersøge, om den skulle være slået fra i BIOS... - så vil den heller ikke optræde som en hardware enhed.

Men der er selvfølgelig også muligheden for at selve kablet til touchpad´en er faldet af inde i PC´en... (det er set før....)
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2017 - 20:55 #2
Hent denne Synaptics Driver.

http://kortlink.dk/acer/qkyg
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2017 - 20:59 #3
På samme måde som her bortset fra et dette er ELAN i stedet
https://billedeupload.dk/images/XuWm.png
Avatar billede jenscarlo Juniormester
16. maj 2017 - 21:02 #4
Den kan være slået fra,den slås til igen med en af  f-tasterne,på min er det f9 men det kan også vøre f6 eller f7,f8,som regel er der en lille tegning på f-tasten som viser at det er den.du skal bruge fn tasten og f-tasten samtidig.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2017 - 21:19 #5
Var lige en tur ude på mit værksted jeg har en ACER på bordet
Og ja den skal kunne ses i Enhedshåndteringen
https://ibb.co/iohdAk
Avatar billede Tanja012 Praktikant
17. maj 2017 - 12:59 #6
#ole_madsen
BIOS.. hvor/hvordan finder jeg den?

kablet?!? har faktisk haft min bærbar åbnet for nyligt med skruer og alting, da min harddisk nummer 2 havde rusket sig løs og dermed ikke virkede.. men vidste ikke det også var muligt med touchpad'en! Er det egentlig ikke risikabelt at åbne computeren helt derind, hvis man ikke har prøvet det før?? er der evt. noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg skulle blive nød til det som sidste udvej?

#poko1
jeg downloadede og installerede driveren.. genstartede computeren...

1. den er stadig ikke i enhedshåndtering
2. da jeg forsøgte at åbne avancerede mus-instillinger dukkede denne fejl op: https://ibb.co/gP3P0k
efter at have trykket ja og den er fjernet igen.. er der ingenting at komme efter her:
https://ibb.co/kTkjY5

#jenscarlo

Det er meget mere simpelt på min bærbar end som så, da jeg har en knap lige ved siden af touchpad'en: https://ibb.co/gEWmfk Den virkede faktisk heller ikke indtil jeg kørte "Driver Booster" som fandt en fejl og reparerede den.. efterfølgende har den knap virket fint med at tænde og slukke den orange farve som normalt indikerer om den er slået til eller fra. Men det gør ingen forskel på at min touchpad desværre stadig ikke fungerer og at der ikke engang vises en driver i enhedshåndteringen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. maj 2017 - 13:17 #7
BIOS - Basic Input Output System, er det grundlæggende opsætningsprogram i din PC. Det ligger på en chip i selve maskinen, og man tilgår det typisk ved at trykke en tast gentagende gange, lige når man tænder PC´en. Der skrives ofte et hint på skærmen - eks. på de mest brugte taster er: Enter, F1, F2, Delete.

Om det er farligt at åbne en PC? - jo det er det da. Men med lidt tålmodighed og fingersnilde, er det ikke et større problem.
De fleste hovedkomponenter er selvstændige enheder i maskinen, der er samlet via stik og kabler. Faktisk mere i dag, end for 10 år siden... - og touchpad´en er sat til med et fladstik.
Hvis der er lys i den lille lampe på touchpad´en, tyder det på at den får strøm - men derfor kan stikket stadig have rykket sig lidt løst.

Hvordan du kommer ind til den, er yderst forskelligt fra model til model - men hvis den er magen til 8940g, er der her: https://www.youtube.com/watch?v=DdKaG8MXJEY en video der viser hvordan den splittes ad.

10 minutter inde i videoen tager han overdelen af, og man kan lige kortvarigt se at der er hele 3 kabler i spil...
Du skal IKKE tage skærmen af, som han har gjort. Han demonstrerer hvordan alt skilles ad... - du skal "bare" ind til touchpad´en :-)

Det kan også tænkes du kan se fladkablets forbindelse på selve bundkortet uden at skille den ad, men blot ved at fjerne HDD og de ting du havde ude sidst. Start her med at se efter, om nogle af de flade hvide kabler ser ud til at sidde skævt.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2017 - 08:33 #8
Jeg forstår ikke lige hvordan du skulle have haft mulighed for at berøre ensige været i kontakt med din Touchpad i forbindelse med fastgørelse af din HDD. det eneste kabel du kan komme i forbindelse med i den situation er Fladkabel forbindelsen til USB Stikkene og når der er lys i knappen er det helt sikkert et driver problem.:-)
Sæt dit styresystem og version.
https://devid.drp.su/?dev=*SYN1B00