Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. maj 2017 - 16:10 Der er 5 kommentarer

2 stk Xeon X5650 vs. 4 stk. XEON E5-2603

Jeg har valget mellem følgende til server.

Kapacitet mæssigt hvad er så det bedste valg.

Har kigget på http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-X5650-vs-Intel-Xeon-E5-2603, der synes forskellen ikke så stor.

?:o) karsten_larsen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. maj 2017 - 17:48 #1
Det afhænger vel også helt af, hvad serveren skal lave?!?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. maj 2017 - 20:12 #2
hoster et websted hvor der laves beregningstunge rapporter.
:o) karsten_larsen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. maj 2017 - 20:27 #3
Xeon giver et løft på IO og memory.

Men performance vil nok mere afhænge af, hvor godt de eksterne funktioner (hvor beregningerne sker) er skrevet, end om du vælger den ene eller den anden konfiguration.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
18. maj 2017 - 07:45 #4
Den ydre kontekst er den samme. Men vil 8 kerner i en nye cpu modsvare 16 kerner tilrådighed i en tidligere cpu og i dette tilfælde X5650 og E5-2603?

:o) karsten_larsen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2017 - 12:41 #5
Som jeg er inde på ovenfor, afhænger det helt af applikationen. Hvis den ikke er multi-threaded, vil den jo ikke have nogen gavn af alle de kerner, der måtte være til rådighed - så handler det mere om høj clock på CPU'en.

Hvis selve applikationen kun er en lille del af det samlede billede, og resten f.eks. udgøres af queries mod en SQL-server, der jo af natur er både IO-intensiv, RAM-tung og stortrives med flere tråde, så vil de mange kerner være en stor fordel - hvis databaseserver og database opsættes rigtigt.