Avatar billede lwi Juniormester
21. maj 2017 - 17:04 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Slet alt på pc

Jeg har en HP bærbar af ældre dato, som jeg gerne vil dornere til en værdi trængende. Hvordan sikrer jeg, at alt data er slettet og ikke kan genskabes ?
Jeg tør ikke reinstallere, da Office og Windows 10 skal forblive på pc'en
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. maj 2017 - 17:11 #1
Så kan du ikke sikre den.

Eneste sikre måde at rydde den på, er at slette den "sikkert" (f.eks. ved en overskrivning af hele disken med tilfældige værdier 0/1) og efterfølgende installere en frisk Windows eller Linux på den.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. maj 2017 - 18:34 #2
Du kan aflæse win10 nøglen med http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
og så indtaste den undervejs.
office skal geninstalleres - men win10 kan du hente via https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 så kan du lave en cd/usb og indlæse den (inkl formatering af harddisk).
Du kan også bare glemme office - der findes en gratis fra microsoft på nettet, som alle kan bruge (kan meget, men ikke det hele) - den nye bruger skal bare logge på live.com med sin win10 id, og så er outlook, word, excel med mere til rådighed.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. maj 2017 - 18:39 #3
Du behøver nu ikke udlæse Win10-nøgle for at geninstallere; den er allerede kendt for Microsoft, så du installerer bare uden nøgle, så henter den selv når du aktiverer den efterfølgende.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. maj 2017 - 18:57 #4
bare for at være på den sikre side når man skifter id på bruger (der har jeg ikke været endnu)
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2017 - 19:11 #5
Du kan geninstallere Office hvis du kender Licensnøglen. Dog kan der være lidt problemer med Office 2003 og tidligere versioner.
Men altså. Kør et program der aflæser alle gemte licensnøgler for programmer installeret. Print dem ud.
Installer Win10. find det pågældende Office årgang xx og installer.
Avatar billede lwi Juniormester
21. maj 2017 - 19:32 #6
Kan nogen anbefale et program til aflæsning af licenskoder ?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. maj 2017 - 19:35 #7
se #2
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2017 - 21:02 #8
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2017 - 22:35 #9
Du kan hente Office her hvis du får indtastet en gyldig nøgle til at installere med:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/office
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2017 - 22:36 #10
Når du taster ind, får du lige det download nøglen passer til.
Har selv brugt denne en enkelt gang.
Avatar billede lwi Juniormester
28. maj 2017 - 14:38 #11
Kære alle
Mange tak for jeres løsningsforslag. Jeg har opgivet, at få liv i den gamle PC. Den ryger til skrot i stedet.
Beklager, at have brugt jeres tid. Håber andre kan få gav af jeres løsninger
LWI