Avatar billede Jannickhess Professor
22. maj 2017 - 10:45 Der er 4 kommentarer

Nikon D5300 langtidseksponering

Jeg vil lige høre, om det kan lade sig gøre, at tage lidt billeder i dagslys på en hvis længde langtidseksponering?

Og hvis ja, hvad skal jeg så indstille mit kamera til?
Avatar billede milter Ekspert
22. maj 2017 - 11:42 #1
Du skal starte med at sætte kameraet på et meget stabilt stativ. Kameraet skal stilles på ISO100 og shutter-priority auto (S). Derefter vælger du en lang eksponeringstid, f.eks. 3 sekunder eller mere. De indstillinger vil med garanti give alt for meget lys, så derfor skal du placere ND-filtre på dit objektiv for at nedsætte lysmængden. Hvor kraftige de filtre skal være, afhænger af lysets styrke og lukker- og blændeindstillinger. Fokus skal sættes på "Manual". Hvis dit objektiv har indbygget billedstabilisering, skal den slås fra.

Der skal sikkert mange forsøg til, før du finder de helt rigtige indstillinger, men prøv også at læse linket herunder:

http://fresk.dk/guide-10-tips-der-giver-dig-fantastiske-langtidseksponeringer
Avatar billede milter Ekspert
22. maj 2017 - 11:56 #2
Og så glemte jeg lige et par ting. Når du har gaflet dig ind på nogle nogenlunde præcise indstillinger for lukker- og blændeindstillinger, så gå over til "Manual" i "Exposure modes". Tag derefter 4-5 billeder med dem som udgangspunkt, men nu ændrer du for hvert skud enten lukkertid eller blænde med et halvt trin ad gangen, det som kaldes "bracketing".

http://www.digital-photo-secrets.com/tip/2111/what-is-exposure-bracketing/
Avatar billede Jannickhess Professor
22. maj 2017 - 21:49 #3
Hejsa Milter

Jeg har ikke lige et ND filter endnu,

Men jeg vender tilbage når jeg kan afprøve det
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2017 - 13:26 #4
ND-filtre kan være ret dyre. Svejseglas er et brugbart alternativ til en meget mindre pris, hvis du virkeligt gerne vil eksperimentere med langtidseksponering. De kan f.eks også bruges til at kigge på solformørkelser uden at beskadige øjnene. Jeg brugte selv svejseglas ved solformørkelsen herhjemme i 2008 :-)

https://photography.tutsplus.com/articles/how-to-create-a-diy-low-cost-neutral-density-filter--photo-11000

https://www.specialbutikken.dk/svejseglas-din-9-51x108-mm.aspx