Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2017 - 09:21 Der er 5 kommentarer

Ønsker ikke min hjemmeside gennemset af Google

Hej
Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde den shortcode, som gør at Google søgerobotter ikke gennemser en del af min hjemmeside?
Der bliver nemlig vist en side af min hjemmeside i søgeresultaterne, som jeg ikke ønsker der skal vises.
Avatar billede Slater Ekspert
23. maj 2017 - 09:51 #1
Enten brug
<meta name="robots" content="noindex">
i din HTML på de sider der ikke skal indekseres, eller brug en robots.txt med:
User-agent: *
Disallow: /mappenavn/
til at forhindre indeksering af alt i mappen "mappenavn".
Avatar billede jajoh Seniormester
23. maj 2017 - 10:10 #2
kikker lige med.
Hvordan laves sådan en robots.txt og User-agent ?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2017 - 10:38 #3
http://www.robotstxt.org/robotstxt.html
når man har gemt de to linjer med fx notebook, så start ftp-adgang til dit site og kopier filen til roden af domænet (fx http://øl.dk og ikke http:øl.dk/royal )
Avatar billede Slater Ekspert
23. maj 2017 - 10:39 #4
En robots.txt er bare en almindelig tekstfil, som skal lægges i den offentlige rodmappe af dit website, altså som regel samme sted som din index-fil.

I den skriver du f.eks. bare
User-agent: *
Disallow: /mappenavn/

User-agent: * betyder at det gælder for alle robotter. Ønsker du f.eks. kun at udelukke Google, kan du i stedet skrive "User-agent: Googlebot"

Du kan også have flere Disallow-sætninger under hinanden, f.eks.

Disallow: /mappe1/
Disallow: /mappe2/
Disallow: /mappe3/

Så forhindrer du indeksering af alle tre mapper. Ønsker du at hele websitet ikke skal indekseres, er det bare Disallow: /

Husk at det ikke forhindrer søgerobotter i at komme ind, det fortæller dem bare, at du helst ikke vil have siden indekseret. De godsindede bots overholder det, men spamrobotter og lignende kan ignorere det.
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
15. september 2017 - 12:05 #5
Hvilket CMS anvender du? Måske vi kan komme med anbefaling til et plugin, der er lidt lettere at anvende for dig