Avatar billede Bjarne Novice
25. maj 2017 - 15:15 Der er 25 kommentarer

Egen router på Waoo / bredbåndnord fiber

Hejsa,

Vil høre om nogen har erfaringer med at bruge egen router på Bredbånd Nord fibernet?

Årsagen er den medfølgende Tilgin router som jeg ikke er synderlig imponeret af (svag wifi dækning, ringe interface/kontrolpanel etc.). Har en TP-link AC1200 som jeg meget gerne vil erstatte Tilgin routeren med. Desværre kan jeg ikke få internet forbindelse. Har læst mig til, at der godt kan gå et par timer før der bliver forbindelse igen, når man skifter router - men de er gået for længst.

Routeren (tp-link) er indstillet til connection type "Dynamic IP". Routeren står med status "connecting" og ip, subnet m.m. står til 0.0.0.0. Den er tilsluttet til fiberboksen i WAN porten (på samme måde som tilgin routeren).

Håber der sidder nogle med et par hints :)

Mvh Bjarne
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2017 - 15:44 #1
Har du prøvet at sætte subnetmask til 255.255.255.0 ?
Avatar billede Bjarne Novice
25. maj 2017 - 16:21 #2
Har jeg umiddelbart ikke mulighed for, når routeren står til "dynamic ip".

Ip, subnet, gateway, dns skulle gerne blive tildelt af udbyders DHCP. Af en eller anden årsag sker det bare ikke.
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2017 - 17:30 #3
Når din gamle router Tilgin er tilsluttet, virker den så som en rigtig router med egen DHCP? I så fald er en evt. DHCP i fiberboksen jo slået fra. Din nye router TP-Link skal i så fald også fungere som almindelig router med DHCP.
Avatar billede Bjarne Novice
25. maj 2017 - 17:55 #4
Jo, Tilgin routeren kører DHCP på LAN. Det gør TP-link routeren også. LAN siden virker fint med begge routere (alle enheder får tildelt lokal ip).

Det er WAN IP'en som af en eller anden årsag ikke bliver tildelt (TP-link)

Fiberboxen ingen router funktion.
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2017 - 20:12 #5
Kan det tænkes, at du har fået en fast IP adresse fra leverandøren?
Hvilken WAN ip adresse vises i den gamle router?
Avatar billede nfssister Forsker
25. maj 2017 - 21:04 #6
Problemet er at WAOO registrere deres udstyr på MAC adresser. Så det du skal gøre er at ringe til Bredbånd Nord, og sige at du gerne vil have din egen router på. Det er ikke alle bredbåndsleverandører der kan dette, men f.eks. hos NEF Fonden på Fyn, der kan man godt. dog skal du være opmærksom på, at dit IP telefoni ikke vil virke hvis du har valgt telefoni fra WAOO.

En helt anden ting du kan sige til dem hvis de siger de ikke kan pille Tilgin boksen fra, det er at de skal slå NAT fra, så den kun fungere som modem. Det kan de alle steder.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. maj 2017 - 09:23 #7
Hej.

  WAOO registrerer IKKE routere på MAC-adresser, kun deres TV-boxe.

  Med det sagt, så er det korrekt, at du får tildelt IP#, subnet og gateway fra deres DHCP, så den indstilling er også korrekt.

  Det, du kan komme til at vente på, er at deres ARP-cache tømmes. Indtil det sker, associerer deres netværksudstyr din IP# med den gamle routers MAC. Så snart den tømmes, genoprisker den MAC'en og din router vil modtage den korrekte IP#.

  Prøv evt. at ringe til deres support og spørg om de har mulighed for at cleare cachen, alternativt hvor lang retention de har på deres udstyr, før de gør det automatisk.

  Jeg kører med en Asus-router på WAOO's net (eniig) uden problemer.

De bedste hilsner
Avatar billede nfssister Forsker
27. maj 2017 - 09:39 #8
Det er desværre ikke kun ARP, har inden for de sidste 3 uger haft 5-6 kunder der ikke har kunne skifte udstyr på Energi Fyns fibernet. selvom deres udstyr har siddet på i flere timer med utallige genstart osv.

Energi Fyn Support har sagt at de er begyndt på de nye fiberbokse af hæfte på MAC adressen op til 20 minutter, hvor den så tjekker. Men det er ikke alle steder dette tjek slår igennem.

Men man kan som sagt ringe ind til supporten, og nu ved jeg ikke om dette tilfælde er Energi Fyn kunde. Eniig og Ewii kører også med andre systemer end Energi Fyn gør med det - Det er ihf andre fremgangsmåder når jeg laver dette ved kunder i Fredericia og Kolding osv.

Jeg syntes Bjarne skal ringe til sit energi selskab og sige at han gerne vil have slukket tilgin boksen og have sin egen router direkte på multimedieboksen (fiberboksen). Så fikser de det for ham.
Avatar billede Bjarne Novice
28. maj 2017 - 16:40 #9
Hej,

Bredbånd nord skriver på deres hjemmeside, at der kan gå op til 2 timer inden man er online igen, hvis man udskifter routeren. Det virker bare ikke uanset ventetid og genstart af udstyr. Besluttede at koble tilgin routeren på igen, derefter at gå ud og nyde solen i stedet.

Solen er væk og nu har jeg slet ikke Internet-forbindelse. Og det var larmende ustabilt lige efter tilgin routeren blev koblet på igen. Jeg vil kontakte Bredbånd Nord, som foreslået, i morgen - og se om jeg kan få internet med TP-link routeren (eller bare internet generelt).

Tak for input

Mvh Bjarne
Avatar billede Bjarne Novice
28. maj 2017 - 19:23 #10
Hej igen.

Nu hvor jeg alligevel ikke havde internet forbindelse kunne jeg ligeså godt koble TP-link på igen, for at være klar til kundeservice. Det blev så ikke nødvendigt, for der var omgående hul igennem efter jeg fik sat strøm til :)

Mange tak for hjælpen alle.
Avatar billede nfssister Forsker
28. maj 2017 - 19:32 #11
Det lyder godt - Så må vi se om dit net ikke bliver mere stabilt også :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. maj 2017 - 19:42 #12
Det lyder til at ARP-cachen er blevet tømt og din nye router nu er genkendt - sådan.
Avatar billede Rommel Praktikant
26. august 2017 - 15:45 #13
Hej, jeg har samme problem med at tilslutte min tp-link i stedet for Tilgin routeren som medfølger ved Bredbånd Nord. Min nye router er en tp-link vr600, men den får bare ikke tilgang til internettet og nu har jeg ventet en hel dag uden internet :-( Dertil bliver skrevet fejl 80002 eller tjek om telefonkablet er rigtig tilsluttet??? Nogle gode idéer til hvad jeg måske gør forkert og kan ændre? Jeg er helt ny på dette område :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. august 2017 - 17:11 #14
Har du tilsluttet internet til WAN-porten på routeren (port 4)?
Avatar billede Rommel Praktikant
27. august 2017 - 21:31 #15
Ja det sidder i den port der står Lan/WAN på. Havde hjælp idag, men ligemeget hjalp det. Routeren sender beskeden: telefon kabel ikke rigtig tilsluttet, så nu er jeg kommet til den konklusion, at routeren kun kan modtage internet signal via et telefonstik - derfor har den også et DSL stik, som jeg regnede med var til min fastnet telefon. Synes det virker mærkeligt, men det er snart den eneste forklaring jeg kan finde😏
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. august 2017 - 21:39 #16
Får I samme resultat, hvis I vælger [Auto Detect] i pkt. C under WAN-konfiguration i setup-guiden?
Avatar billede nfssister Forsker
28. august 2017 - 20:12 #17
Husk at udstyret er mellem 20 min og op til en time og at release IP adressen. Så har du haft en anden router, eller set den i LAN ved en fejltagelse eller lign. Så går der lige en rum tid.

Så hvis jeg var dig, så vil jeg nulstille din router, sætte et kabel mellem Fiber boksen og din TP Link i WAN porten. Vent en time og se om der ikke er sket noget :)
Avatar billede Rommel Praktikant
29. august 2017 - 15:02 #18
Har talt med tp-link support i Tyskland og netop denne router med DSL modem virker ikke umiddelbart sammen med fibernet forbindelse, men via telefonudtag.
Har prøvet div. porte og haft den til at stå natten over, bare for at se om der skulle komme hul igennem, men desværre :-( Synes det er svært at finde en router med god stabil dækning til vores armeret gasbeton vægge spc. når den skal have et telefonudtag også :-/ Jeg siger dog tak for hjælpen, det var et forsøg værd :-)
Avatar billede nfssister Forsker
29. august 2017 - 19:13 #19
Der er 2 løsninger som har sat op hos nogle kunder som virker meget godt:

Dem her bruger jeg i nogle lejligheder hvor det kniber med at komme igennem:
https://www.computersalg.dk/i/3121737/ubiquiti-amplifi-home-wi-fi-system
Eller:
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4

Den lidt dyre, men klart den bedste:
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/
eller
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
Sammen med en router eller f.eks.:
https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/
Avatar billede Niels Bonde Nielsen Praktikant
17. november 2018 - 19:04 #20
Hej Bjarne

Hos Bredbåndnord (Eniig) skal du bruge vlan 13 på din egen routers WAN port.

Og vlan 14 hvis du har tilkøbt statisk ip.
Avatar billede MKC Praktikant
13. december 2018 - 01:04 #21
Jeg har statisk ip profil hos Eniig tidligere Bredbånd Nord, men kan ikke få hul igennem med egen router på Vlan 14 men har ingen priblemer med og komme på nettet med Vlan 13 som er dynamisk ip hvor wan er en ting og ip adressen ud af til er en anden det vil sige gennem deres NAT.
Nogle som kan forklare dette, da jeg med Vlan 14 skulle have hul igennem til internettet med statisk ip, samt have en ip og wan som skulle være den samme...

Gode løsninger modtages....
Avatar billede MKC Praktikant
13. december 2018 - 02:16 #22
Sådan så er løsningen til Eniig Fiber med egen Router på Nokia + icotera 4850.
Sluk Nokia, fjern icotera 4850 routeren, kopiere MAC adressen fra icotera 4850 til din egen router, sæt Vlan til din WAN port sådan:
Statisk ip med egen router hos Eniig i 9510 området: Vlan 11
Dynamisk ip med egen router hos Eniig i 9510 området: Vlan 13
Avatar billede Gunzola Praktikant
13. december 2018 - 14:57 #23
Eniig i 9210: kører pt. VLAN 13 (VLAN 14 virker ikke). Har fast ip, så jeg forsøgte at få Eniig til at bekræfte korrekt VLAN. Det nægtede de pure, da jeg ikke brugte deres udstyr (Icotera router). Så nu må vi se om ip er statisk her eller ej.
Avatar billede MuHcOw Juniormester
15. februar 2019 - 20:34 #24
"Bredbånd Nord" (som de hed tidligere) skifter til "opennet.nu".
Vi har derfor fået nyt modem og ny Wi-Fi router (AAL Ø, 9220).
Jeg vil umiddelbart gerne undgå, at skulle bruge deres Wi-Fi router, men i stedet bruge min TP-Link TL-ER604W Router.
Support fortæller mig, at det er muligt at benytte egen router hvis man blot tagger Vlan's på følgende måde:

vlan 11 mgmt
vlan 13 wan
vlan 15 voip

Men understøtter min noget aldrende router dette? - Nogen der kan hjælpe med dette?

Hvis den ikke understøtter det bliver jeg nok bare nødt til at sætte deres Wi-Fi router i Bridge mode og slå Wi-Fi fra på den...
Ovenstående er også løsningen som de anbefaler - At sætte deres router i bridge mode og slukke for Wi-Fi.
Avatar billede Herman Praktikant
26. juli 2021 - 18:41 #25
CRKrog - jeg har netop købt en ASUS RT-AX58U - Trådløs router Wi-Fi 6.
Kan du forudsige, om jeg vil få nogle problemer med at tilsluttet den til Waoo's (AURA Energi) modem? Jeg fik fornylig opgraderet min linje til en 50/50 fiber, og fik samtidig desværre en ny router fra Waoo, som på ingen måde lever op til det som den skal dække her hos mig, og samtidig oplever jeg at jeg når jeg laver heastighedstest kommer helt ned og kører 6 MB i hastighed på download og 3,3 i upload. Jeg var desværre ikke obs på, at jeg havde gamle Cat4 kablet til den stationære pc, som jeg målte hastigheden på, så jeg har nu udskiftet dette med et Cat7 kabel. Routeren kommer i morgen d. 27-7-2021, så jeg håber på at kunne tilslutte den her og lave en ny hastighedstest, som forhåbentlig er meget bedre, da jeg har brug for højere hastighed fordi jeg lave radio fra mit hjemmestudie. De bedste hilsner Finn