Avatar billede Lotte Praktikant
28. maj 2017 - 13:16 Der er 21 kommentarer

Valg af stationær PC

Hej Alle.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig i junglen af valg af PC. Jeg er lidt på herrens mark - ved ikke meget om hvad jeg skal kigge efter og være opmærksom på, det håber jeg I kan hjælpe med.

Jeg skal bruge en stionær PC til alm. hjemmebrug. Jeg er ikke gamer, og den skal kun bruges til alm. privat brug. Dvs. gemme fotos, oprette dokumenter (word, excel, publisher og en sjælden gang PowerPoint), søge/surfe på nettet o.l. Nok mest til at være på nettet.

Jeg vil gerne have en computer der er rimelig hurtig....hvor man ikke føler man sidder og venter hver gang man søger en ny side frem. En der kan holde i mange år uden at den bliver "træt". Når først jeg har købt én, skulle den gerne holde i 5-6 år - uden at den bliver helt ulideligt at arbejde med til sidst....ja, sådan én har jeg nu!

Hvad skal jeg kigge efter i specifikationer - hvad skal den som minimum indeholde?

Håber der sidder nogle der kan hjælpe :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. maj 2017 - 14:17 #1
Jeg synes jeg mellem linjerne kan læse, at du tænker på en færdig pc, altså en pc, der lige er til at sætte til, modsat en hjemmebygget.
Hvor meget har du tænkt dig at ville ofre på en ny pc?
Avatar billede INK Ekspert
28. maj 2017 - 15:04 #2
Du skal selvfølgelig have en SSD disk. Typisk er størrelsen i dag for standardmaskiner 256 GB. Du må afklare om det er nok. Hvor meget bruger du nu til dine billeder?
Dit behov tyder ikke på særlige krav til hverken processor eller RAM, så som ErikHg skriver i #1, det er spørgsmålet om hvor meget du vil betale. Denne her til 2700,- er nok minimum
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90G60007MW/lenovo-ideacentre-310-stationar-computer
Mere RAM og større processor er bedre, men også dyrere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. maj 2017 - 16:06 #3
#2
Jeg giver dig helt ret med mht. SSD disken. Jeg har selv en hjemmebygget computer hvori der tidligere var en 3.5" HDD på 500 GB installeret.
Jeg installerede i stedet en SDD også på 500 GB, og det var noget der kunne mærkes. OS er Windows 7 Ultimate 64 bit.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2017 - 16:13 #4
hun ved ikke hvad en ssd er.
hun skal have en stor office pc med ssd, og mindst 8 gb ram, det er nok til hende.
men den skal have mindst 2TB disk til at gemme billeder og andet på.

til en kunde som hende, ligner det noget med www.proconsult.dk, en stor office computer.

noget som den her, men husk al tilvælge 8gb ram, og stor harddisk, 2TB
https://www.proconsult.dk/webshop/pc/office-series/produkt/proconsult-office-quad-core-i5-1
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2017 - 16:17 #5
med 8 gb ram og 2tb harddisk og windows 10, lander den her hos proconsult, på 6367 kr
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2017 - 16:18 #6
så skal du have en skærm, og keyboard + mus, dem finder du hos www.proshop.dk
Avatar billede claes57 Ekspert
28. maj 2017 - 20:21 #7
køb en maskine, der er 500kr billigere end budget, og køb en ekstern disk for resten - bare så du kan lave en backup af dine data FØR pc bryder ned.

en linje i en genvej som fx
C:\Windows\system32\xcopy.exe "C:\users\brugernavn\billeder" "E:\billeder" /e /c /i /h /r /y /d
vil kopiere alt nyt i mappen billeder fra pc til den eksterne (hvis den er E:) - husk at udskifte brugernavn med dit eget brugernavn på pc.
Bare tilslut den eksterne en gang om ugen og klik på genvejen.
Avatar billede Carnac Forsker
28. maj 2017 - 20:39 #8
Hej Lotte.

Jeg har faktisk lige præcis sådan en computer du søger til salg.

Den har i5 quadcore processor, hvilket vil sige den let kan håndtere at streame 10 youtube-videoer og have 10 browsere kørende samtidig. Altså mere end rigeligt kraft til dit office og hverdagsbrug.

Den har 128 GB SSD til installation af programmer, hvilket gør at den starter op på 10 sekunder. Der er nyeste windows 10 installeret på computeren.

Derudover har den 1000 GB HDD hvilket giver god plads til lagring af billeder, videoer mv.

Den har lynhurtig trådløs AC wifi og 8 GB RAM.

Og så har den rent faktisk også et ultra lav-energi dedikeret grafikkort installeret også, der gør at man let kan spille alle spil, på nær de allermest grafiktunge.

Og skulle du en dag beslutte dig for at blive gamer, er alt hvad det kræver, at du køber et bedre grafikkort. Så vil du kunne spille selv de mest grafiktunge spil på denne PC.

Der følger nyt tastatur og mus med (som ikke har været brugt).

Alt fremstår som nyt, da jeg er typen der passer rigtigt meget på mine ting.

Du kan få den for 4000 kr.

Jeg lover dig, at du finder ikke bedre value-for-money. Og jeg sælger den da også udelukkende kun fordi jeg lige har købt mig en gamer-pc til 17k.

Hvis du er interesseret kan du maile mig på kh1706@gmail.com
Avatar billede posten Ekspert
29. maj 2017 - 03:13 #9
jeg har også fundet én til dig du skal ha muligheden for at bruge en dvd evt. brænde en skrive + der også er kortlæser i hvis du vil loade dine foto ind i din pc : https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/stationaer-computer/stationaer-pc/lenovo-ideacentre-510s-stationae og stadig til billige penge 3799.-
Avatar billede Lotte Praktikant
29. maj 2017 - 10:38 #10
Mange tak for hjælpen alle sammen.
Som sagt har jeg blot brug for en maskine til at gemme billeder på (bare alm. feriebilleder osv), lidt dokumentbehandling i det små og alm. brug på nettet.
Budget? - billigst muligt der dækker mit behov og en maskine der holder i nogle år uden at blive umulig langsom - men max. 5.000 og gerne mindre.

Jeg har forsøgt at få lidt hjælp i Elgiganten og Bilka, men synes ikke helt deres svar stemmer overens - derfor prøvede jeg her :-)

Bilka siger en maskine til 2-2.500 kr. - 8 gb RAM - 1000 gb HDD - AMD processor.

Elgiganten siger jeg min. skal spendere 3.500-5.000 kr. - 8 gb RAM - SSD disk 256 GB - Intel processor, helst i3 el. i5 men Intel Pentium er også ok

Synes 256 gb lagerplads lyder af lidt - har vist 500 nu. Jeg vil mene at 1000 gb er længe nok. Hvor stor er forskellen på at jeg tager en HDD 1000gb eller en SSD 256 gb i forhold til maskinens hastighed?

Er der andre spec. jeg skal være opmærksom på - noget der som min. skal være der?

Ud fra jeres svar ser det ud som om, at I er mest enige med Elgiganten :-)

Igen - tak for hjælpen.
Avatar billede posten Ekspert
29. maj 2017 - 10:51 #11
er stærk modstander af amd da den bruger MANGE resurser på at holde sig kold og mener stadig mit tilbud med en gl.dags disk er bedst husk den også har kortlæser til dine ferie foto selv om du med en ssd disk får en hurtigere opstart + når du "bevæger dig på nettet vil det også gå hurtigere men det er noget der kan ændres på gennem årene der kan gå med den
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 16:01 #12
Jeg vil fraråde dig at købe Lenovo´en til 2699 der er foreslået længere oppe. Selvom den umiddelbart ser udmærket ud, har den en meget svag processor (J3355), der hurtigt gør den træg, hvis du har bare nogle få opgaver kørende.

Går du til passmark.com og indtaster J3355 vil du se den har en benhcmark på 1315, hvilket er blandt de langsommeste processorer der findes. Nok også derfor de kun gør opmærlsom på at der er tale om en intel-processor i hovedteksten.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+J3355+%40+2.00GHz&id=2960

Til sammenligning har processoren i den jeg sælger en benchmark på 6658. Hvilket vil sige den er ca. 5 gange hurtigere og kan klare langt mere ressourcekrævende opgaver.

Uanset hvilken computer du køber vil jeg råde dig til at checke processoren på passmark.com og gå efter en processor med en benchmark på minimum 2800, og allerhelst over 3000. Kommer du over 3000 er du stort set sikret en flydende oplevelse, hvor du "ikke føler du sidder og venter" som du kalder det. Og så skal du sørge for at have minimum 4 GB RAM.
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 16:08 #13
posten: Det er noget vås du skriver. AMD vil faktisk være rigtigt godt for Lottes vedkommende, da man ofte får langt mere value-for-money end intel.

AMD-processorer er lige så holdbare som intel, og man sparer ofte 20% i prisen for samme performance som en intel.

Så mit råd til Lotte er klart, ikke at lade sig skræmme af, hvis det er en AMD-processor. Blot check på passmark.com at AMD-processoren har en benchmark på over 2800. Hun vil samtidig med stor sandsynlig kunne spare en 15-20% i pris for samme performance.

Intel er for gamere der har brug for de få fps mere end AMD kan tilbyde, men for ikke-gamere er AMD ikke bare ofte, men ALTID det klart bedste køb, set ud fra et value/cost perspektiv.
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 16:19 #14
Intel vs AMD: Vil man køre Mercedes eller Audi skal man købe intel. Men er man tilfreds men en Toyota, er AMD klart at foretrække. Og så skal man huske på, at selv om Intel sælger processorer i Mercedes-klassen, så sælger de også processorer i Dacia-klassen. Deriblandt J3355-processoren.

Vil man køre Mercedes er man tvunget over i Intel. Men de tager sig satme også godt betalt for det. Alt for godt.
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 16:31 #15
Af de to råd du har fået fra hhv. Bilka og Elgiganten hælder jeg også mest til Elgigantens råd. Det lyder som om at BIlka prøver at prakke en totalt discount-computer på dig.

SSD vs HDD: Fordelen ved SSD er at computeren starter meget hurtigere op end en HDD. Du kan sammenligne det med klima-anlæg og servostyring. Folk der aldrig har prøvet en bil med servostyring og klimaanlæg er nok ligeglade. Men har man først prøvet servostyring og klimaanlæg ønsker man ALDRIG at gå tilbage til det andet. Det samme med SSD. Har man først vænnet sig til komforten ved en computer der starter lynhurtigt op, så ønsker man ikke nogensinde at gå tilbage til HDD.
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 16:42 #16
Jeg er dog helt enig med de andre der siger at du skal gå efter en SSD.

Køb IKKE en computer uden SSD. Og helst 128 GB af slagsen. 32 GB er for lidt, da windows optager 20 GB alene. 32 GB SSD giver pokkers til besvær hver gang der er windows-opdateringer. 128 GB er "the sweet spot" hvor man har plads til alle programmer og opdateringer.
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 16:55 #17
...Og hvis du undrer dig over hvorfor man så ikke bare skal købe 1000 GB SSD... Så.. Det kan man såmænd også godt gøre. Der er bare lige den hage ved SSD at det er 5 gange dyrere end HDD :)

Derfor er SSD godt til at installere windows, office-pakken, billed- og videoredigeringsprogrammer samt andre programmer på. Mens HDD er godt til at lagre billeder, videoklip osv på.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2017 - 20:29 #18
#17
Det er nok kun et spørgsmål om tid før f.eks. 1000 GB SDD kommer ned i et prisniveau der er mere fornuftigt end nu. Sådan er det jo med mange nye ting, at de i starten koster spidsen af en jetjager, for sidenhen at falde i pris.
Avatar billede Carnac Forsker
29. maj 2017 - 23:08 #19
Hvis du kan "nøjes" med 512 GB SSD, har Power i denne uge en udmærket PC´er til 4000 kr, som helt sikkert vil dække dit behov:
512 GB SSD
8 GB RAM
Dualcore i3-6098P processor (Passmark 5982)
Windows 10, AC-wifi, mus & tastatur, kortlæser, DVD-drev og 6 USB-porte.
Læser man kommentarerne, støjer fanen på køleren dog en del. Så hvis den skal stå lige ved siden af skærmen, er det nok ikke valget.
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/stationaere-computere/asus-k20cd-nr024t-stationaer-pc/p-426026/

Alternativt er her en ganske udmærket AMD computer til 4441 kr:
128 GB SSD
2000 GB HDD
8 GB RAM
Quadcore AMD A8-7600 processor (Passmark 5132)
Windows 10, AC-wifi, mus & tastatur, kortlæser, DVD-drev og 8 USB-porte.
http://www.billigteknik.dk/desktops/16251-hp-pavilion-550-150no-0889894729811.html

Og kan du "nøjes" med 1000 GB HDD i bytte for et bedre grafikkort (GTX 1050), er her en Intel computer til 5000 kr:
128 GB SSD
1000 GB HDD
8 GB RAM
Dualcore G4560 Pentium processor (Passmark 5011)
Windows 10, AC-wifi, kortlæser, DVD-drev og 7 USB-porte.
https://www.komplett.dk/product/915444/gaming/gaming-pc/stationaer/acer-aspire-xc-780#

Jeg vil mene disse 3 computere er ganske gode til dit behov.
Avatar billede KasperHK Praktikant
13. juni 2017 - 07:57 #20
Selv er jeg mest til Mac fordi de bare fungerer og holder i rigtig mange år - og så betyder design også noget. Men er design ligegyldigt for dig, så er Mac nok dumt at bruge penge på. Jeg købte min computer med lidt hjælp fra et lån ( http://xn--lavprisln-d3a.dk/ ), fordi jeg vurderede at det var bedre at bruge lidt ekstra penge, og så få den bedste computer for mig - og havde ikke pengene på daværende tidspunkt.
Jeg vil også fraråde dig at købe Lenovo´en til 2699 - har dårlige erfaringer med den.
Avatar billede Elena Nino Praktikant
03. november 2017 - 05:08 #21
Reklame

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin