29. maj 2017 - 13:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mangel på gyldig ip-adresse og fejl ved "ipconfig /renew"

Hej
Jeg fik for nylig en fejl-meddelelse om, at jeg manglede en gyldig ip-adresse. Dette er sket før, og jeg kender godt roden til fejlen, men af en eller anden grund virker metoden jeg brugte sidste gang, ikke i dette tilfælde. Jeg har to stationære computere i husstanden der er blevet sat til samme ip-adresse, men de metoder jeg har fundet frem til selv, har ikke vist den store positive effekt. Har prøvet at "/release" /flushdns" "/renew" og alt det der i cmd, men når jeg skal renewe, kommer denne meddelelse frem: An error occurred while renewing interface Ethernet: Handlingen blev afbrudt af brugeren.
Dette siger den efter at have stået og tænkt i godt og vel et minuts tid.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig, da dette er et ret frustrerende problem at komme ud for
29. maj 2017 - 13:07 #1
Opdatering:
Når jeg skriver "/renew" i cmd, siger den nu: An error occurred while renewing interface Ethernet: unable to contact your DHCP server. Request has timed out.
Dette skete anden gang jeg prøvede.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. maj 2017 - 13:16 #2
Har du sat din router op med DHCP eller har du givet begge PC'er fast IP?
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2017 - 13:18 #3
Formoder du har en router, som de to maskiner er forbundet til med kabel eller wifi?
Hvorfor giver du dem samme IP adresse og ikke 2 forskellige?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 13:32 #4
Og som opfølgning på de to foregående - hvis du har sat IP adresserne fast, kan du ikke lave en release/renew - netop fordi forespørgslen skal kontakte DHCP serveren og bede om ny adresse - hvilket ikke giver mening med fast IP....
Avatar billede Rune1983 Ekspert
29. maj 2017 - 14:51 #5
Hvis du køre med fast IP og din router køre DHCP. Så det ret vigtigt du fortæller din router hvilke ip adresser den ikke må giv til enheder der logger på netværket. Ellers vil du risikere din router eksempelvis giver den IP som din stationær anvender til fx. din mobil telefon hvis den er logget på netværket.
Du kunne bruge metoden reserver ip adresse i forhold til mac adresse. Og så sæt automatisk IP på dine stationære computere.
29. maj 2017 - 15:30 #6
Skal lige hurtigt informere jer om, at jeg ikke er så skarp på det tekniske område
Glemte også at informere jer om, at der ikke er nogle problemer, hvis man kobler sig på WiFi

@michael_stim: Jeg er ret sikker begge computere er sat til IKKE at have en IP. Har forsøgt mig med at tildele dem hver sin, men uden held. Har været inde at ændre ved det på selve comuteren, men lod det ligge, da jeg, som sagt, ikke er den klogeste på området, og tænkte jeg ville lave rod i den, hvis jeg skrev noget forkert.

@ink: Det foregår over kabel og jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan man gør.

@Rune1983: Har du en "step-to-step "guide" med den løsning? Det lyder nemlig som om det kunne løse problemet.

Tak for de hurtige svar!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 15:37 #7
Hvis du ikke har behov for at køre med fast IP, skal du lade være - det kan give problemer i fremtiden, eller hvis du tager PC´en med på andre netværk.

Tjek igen at du ikke kører fast IP.

Brokker den sig stadig, så tag kablet ud af PC´en i 10 sekunder - under normale omstændigheder vil det fungere som "IPconfig /release - IPconfig /Renew"... - men har altså ingen effekt, hvis netkortet ved en fejl stadig står til at køre fast IP.
29. maj 2017 - 15:47 #8
@ole_madsen: Det er ikke så tit jeg bruger andre netværk end mit eget, på min stationær, så tror (efter hvad jeg har læst på nettet og tips fra jer) at det ville være en umiddelbar løsning.
Prøvede at tage kablet ud, men havde tilsyneladende ingen effekt
29. maj 2017 - 16:44 #9
Opdatering: Har fundet frem til en en måde at se, hvilke enheder der er koblet på routeren (både trådløst og med kabel) og har fundet en enhed hvor ip-adressen er "unknown". Den har en MAC adresse(?) og selve enhedens navn er også ukendt.
Håber det kan bruges til noget nyttigt
29. maj 2017 - 20:09 #10
Problem løst!!!
Tænker jeg lige vil skrive hvad jeg gjorde, hvis nu der er en anden der står i samme situation:

Jeg skiftede simpelthen port på routeren, så kablet (til en anden router der også er tilkoblet) ikke sad i port 1, som den gjorde til at starte med, men i port 4. Dette løste umiddelbart problemet, og har nu adgang til internettet på min stationær
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. maj 2017 - 07:09 #11
Godt du fandt en løsning.
Men tænker dit problem nok vil opstå igen.
Avatar billede INK Ekspert
30. maj 2017 - 08:22 #12
Hvis du har 2 routere, skal dhcp være slået fra i den ene, ellers dukker problemet op igen.