Avatar billede milter Ekspert
29. maj 2017 - 19:18 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Ryzen CPU med Windows 7

Jeg har gennem længere tid været i gang med at finde ud af, hvilke dele min nye, hjemmebyggede computer skal stykkes sammen af. Jeg havde egentlig bestemt mig for at bruge en i5-7600 CPU som udgangspunkt, men så læste jeg for et par måneder siden om AMD's nye Ryzen CPU'er, og så faldt valget på en Ryzen 5 1600X.

Mit allerstørste problem ifm. opgraderingen er, at jeg ofte bruger min Canoscan 9950F scanner til negativer, og til den findes der ingen drivere til Windows 10. Jeg havde så bestemt mig for en dual boot med Windows 10 og 7, (der er Win7 drivere til scanneren), men så opdager jeg nu, at Microsoft tilsyneladende ikke vil lave drivere til Ryzen-serien af CPU'er til Windows 7. Jeg har googlet emnet i et par dage, men tilsyneladende er der kommet lidt af en krig ud af det emne mellem Microsoft, som forsøger at hindre installation med Windows 7, og AMD, som har lavet drivere til installation på en Windows 7 maskine.

Så mit spørgsmål er: Har nogen herinde haft held med at få Windows 7 og en Ryzen-CPU til at arbejde sammen?
Avatar billede nfssister Forsker
29. maj 2017 - 20:11 #1
Overvej sådan en svend her, og så er du også kommet med i 2017 ;)
https://www.avxperten.dk/dias-og-negativ-scannere/14-megapixel.asp

Jeg har flere kunder der har den scanner du også har, og vi sad fast i Windows 7 længe. indtil jeg begyndte at finde dias scannere til dem :)
Avatar billede milter Ekspert
29. maj 2017 - 20:22 #2
Undskyld, og undskyld endnu en gang, nfssister, men når du forsøger at sammenligne scanneren i dit link med en Canoscan 9950F, så tyder det på, at du ikke kender ret meget til det emne :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 21:31 #3
Jeg kender ikke den specifikke CPU, men ligger selv lidt i overvejelse om kassering af en Kodak scanner kontra Win7... - det seneste jeg har fundet på, men ikke fået testet af, er at køre en virtual Win7 maskine i Hyper-V.
Sådan en maskine må kunne se scanneren, så man kan bruge den alligevel.... - men som sagt ikke testet endnu...
Avatar billede hemberg Forsker
29. maj 2017 - 22:02 #4
Man kunne vel overveje at bruge en slags Virtual Maskine (Oracle Virtual Box - Gratis). Og så installere en Windows 7 som VM under Windows 10. Så har du det nyeste styresystem og mulighed for at bruge dine "gamle" Windows 7 aggregater.
Avatar billede milter Ekspert
29. maj 2017 - 22:52 #5
#3 og 4.

Tak. Jeg har ingen erfaring med hverken Hyper-V eller Virtual Box, men jeg er stødt på Virtual Box under mine søgninger på løsninger på problemet med drivere til min scanner til Windows 10.. Den søgning startede faktisk for flere måneder siden, men de indlæg, jeg har set, siger, at der næsten altid vil være store problemer med at få gammel hardware, herunder scannere, til at virke ordentligt med alle features som i den originale tilslutning.
Avatar billede nfssister Forsker
30. maj 2017 - 06:58 #6
Hehe milter, jeg ved lidt om det, men ikke mere end at det "bare" er billeder der skal blive digitale ;)
Jeg har selv noget lign. den jeg linker til og jeg er overrasket over hvor godt de klarer sig kvalitetsmæssigt.
Men som der bliver nævnt herinde, så er virtualisering også en mulighed, og jeg kender ikke virtual box godt nok til at vide hvordan den mapper USB port, men med Hyper-V og med VM Ware, der mapper du direkte på driveren, så det vil virke fint med Windows 7 der.
Avatar billede hemberg Forsker
30. maj 2017 - 08:54 #7
Kan kun tale med om virtual box. Og det er nemt at håndtere og sætte op.

Endelig er der også en helt tredje mulighed. Du kan gøre (som mange andre) og lægge om til Linux. Det har jeg selv gjort - og det er faktisk gået over al forventning.
Avatar billede milter Ekspert
30. maj 2017 - 20:28 #8
Tak for alle forslagene. Jeg har gennem et stykke tid gennemtrawlet nettet for at finde en løsning, og min konklusion er, at jeg kun vil være sikker på at kunne udnytte alle funktionerne, f.eks. FARE til støvfjerning på negativer og diapositiver, i min scanner med en original driver fra Canon.

Mit spage håb var, at nogle havde haft held med at installere Windows 7 på en maskine med en Ryzen CPU, men da de har kun været på markedet et par måneder, er det nok for tidligt. Jeg er stødt på et par forslag og  venter lidt med at afslutte tråden :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 10:58 #9
Blot til info, har jeg i dag leget lidt med mit eget setup. Microsoft Hyper-V understøtter IKKE USB replikering (andet end USB-drev), og googler man en løsning, er der mange der foreslår at forbinde til den virtuelle maskine gennem terminal services - dette virker heller ikke med scannere (men enkelte andre USB-enheder).

Videre til Virtual Box - her kræver det, foruden Oracle Virtual Box, at man installerer Oracle VM VirtualBox Extension Pack for at få USB2 (og 3) til at køre. Herefter installerede jeg drivere til min scanner, og slog i menuen scanneren til at blive "overført" til den virtuelle maskine. Bum - installation af scanner som USB-enhed fuldført... - alt ser umiddelbart ud til at køre som det skal, og jeg har endnu ikke fundet begrænsninger. Tryk på scannerens interface sendes nydeligt videre til den virtuelle maskine.

Bemærk at Microsoft Hyper-V IKKE må være installeret, hvis man ønsker at køre med 64bit OS i VirtualBox.
Avatar billede milter Ekspert
16. juni 2017 - 20:49 #10
Tak for din feedback og undskyld det lidt sene svar. Jeg kan formentligt godt få forbindelse til scanneren på en eller anden måde, måske også med Virtual Box, men mine søgninger på nettet indikerer, at jeg højst sandsynligt vil komme til at mangle nogle af eller alle de specielle egenskaber, min 9950F har, dvs. FARE og scanning af  negativer og dias via de holdere, som følger med den.

Måske ender jeg simpelthen med at have en maskine stående med Windows 7 bare til det formål. Tak igen, og jeg vender tilbage, hvis jeg får det til at køre :-)
Avatar billede hemberg Forsker
17. juni 2017 - 09:12 #11
Tak for feedback. Var næsten godt klar over at Virtual Box kunne løse dit problem.. ;-). Det er faktisk en rigtig god løsning. Samt et godt miljø til test.
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2017 - 21:17 #12
Lidt opdatering. Mine bekymringer var tilsyneladende ubegrundede. Efter lidt opstartsproblemer kører Win10 nu nogenlunde på min nye maskine, og min Canoscan 9950F ser ud til at virke helt fint på Windows 10. Jeg downloadede de nyeste Win7-drivere til den hos Canon, installerede et gammelt Paint Shop Pro 8.1 program, og samspillet mellem dem var som i XP.

Der er selvfølgelig ingen garanti for, at det fortsætter, så for en sikkerheds skyld har jeg lavet en 50 GB partition på en 2 TB harddisk og kaldt den "Windows 7". Windows 10 og alle programmer ligger på en 250 GB Samsung 850 EVO.

Tak for hjælpen :-)