Avatar billede slupremand Juniormester
30. maj 2017 - 09:17 Der er 6 kommentarer

webshop med forskellige priser

Hej

Håber dette er den korrekte kategori at oprette dette spørgsmål i.

Jeg er stødt på en webshop som har et produkt der skifter pris efter om jeg anvender privat browsning eller ej...

I min verden er det jo lidt snyd men tvivler på at der noget ulovligt i det, men kunne stadig godt tænke mig at vide om der skulle være nogen der kunne have en ide om hvordan de gjorde det, tænker om det er cookies eller ip de kigger efter... eller måske noget helt andet...

Har forsøgt at slette cookies men kan ikke rigtig fremprovokere det med mindre jeg bruger privat/inkognito...
Det variere også lidt hvilke browser jeg kan få til at gøre det, bruger chrome/firefox og senest installeret opera for at teste.
Avatar billede acore Ekspert
30. maj 2017 - 09:36 #1
En måde er at sætte en cookie, og så checke om du kan læse værdien. Det fortæller dig, om du kan sætte cookies, og det er måske ikke helt det, du spørger om. Til gengæld er det let.

En anden måde er at bruge js - se https://gist.github.com/cou929/7973956. Har ikke checket det selv se kommentarerne - de er lidt blandede mht om det virker.
Avatar billede slupremand Juniormester
30. maj 2017 - 09:38 #2
får en 404 på det link :)
Avatar billede slupremand Juniormester
30. maj 2017 - 09:39 #3
min fejl, der var et punktum til sidst
Avatar billede Slater Ekspert
30. maj 2017 - 09:49 #4
Det med incognito er dog næppe noget de gør med vilje, men bare resultatet af at cookies/localStorage ikke virker der.

Det er en udbredt taktik i webshops, at man viser én pris første gang en bruger kommer derind, og så stiger den en lille smule hver gang de går derind efterfølgende. På den måde tror folk at prisen er ved at stige generelt, og skynder sig at købe inden den stiger mere.

Det modsatte sker også nogle gange: hvis du har set på et produkt men ikke købt det, går butikken ud fra at det var for dyrt for dig. Så for at få dig til at købe det, uden at sænke priserne generelt, bliver det en smule billigere for dig næste gang du ser på det.

Begge dele gøres med cookies/localStorage, så at det ikke virker i incognito er som sagt bare i sagens natur, og noget de egentlig helst ville undgå.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2017 - 09:50 #5
M.h.t. om det er lovligt - det er det skam. Butikken sætter selv sine priser for forskellige kunder - det er jo lovligt at give visse kunde(gruppe)r rabat, men ikke andre.

Dog kan der også være andre ting i spil - hvis det eks. er en udenlandsk side, skal den udenlandske (EU baserede) butik svare dansk moms, hvis man kommer op over et vist beløb. Dermed har butikken højere omkostninger for os danske kunder, da den danske moms generelt er højere end de øvrige EU-lande. Og dermed kan det forklare hvorfor de "sætter prisen op" for en tydelig dansk kunde, men ikke for en annonym kunde. Men altså blot et gæt.

Jeg plejer selv at finde varen i min standard browser, og hvis jeg mistænker "fusk" med prisen, sætter jeg det rene varelink ind i en anden browser. Så ser jeg også hurtigt, og relativ sikkert, om der er noget galt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2017 - 09:51 #6
Dårlig formulering i det foregående - den udenlandske, EU-baserede butik skal svare moms, hvis de samlet har en omsætning til Danmark over et vist beløb... - det er ikke prisen der er afgørende :-)