Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 12:57 Der er 19 kommentarer

"penge trykkeri" på laser printer?

hey, så helt kort er jeg i gang med at lave et produkt til min historie eksamen. jeg tænkte det kunne være en fed feature, hvis man havde falske penge sedler med (skal bruges med det emne jeg har). jeg havde tænkt mig at sætte kæmpe kryds over dem alle sammen, så det var helt sikkert man kunne se de var falske. jeg havde overhovedet heller ikke tænkt mig at bruge dem i butikker. der er tale om 5 x 500 euro lapper. ved godt det er en del falske penge, men tænkte ikke at det skader hvis man sætter kryds over dem. da jeg så skulle til at printe, annulerede den min print, og sagde man ikke kunne printe pengesedler. det er fair nok, men nu er jeg bange for at jeg har gjort noget rimeligt ulovligt? det var jo slet ikke meningen, skulle bare bruge dem som produkt! kan der ske noget ved det jeg har gjort?
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 12:58 #1
skal også siges at jeg ikke printede dem i den rigtige størrelse
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 13:12 #2
Uanset hvor meget man maskerer en pengeseddel er det ulovligt at printe - og for den sags skyld blot at have den digitalt (scannet).

Og ja - kald det "rimeligt" ulovligt - det er noget man som regel modtager en dom på, hvis det opdages.

Selv om større printere og scannere har indbygget en identifikationsmaske, har jeg ikke kendskab til at de "ringer" efter politiet, så slap du helt af.

Om nødvendigt har bl.a. nationalbanken lagt nogle ret grovkornede billeder ud af danske sedler, påtrykt "Specimen". Disse plejer de ikke at brokke sig over bliver brugt - men jeg ved ikke om der findes noget tilsvarende i Euro.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 13:14 #3
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 13:15 #4
så der sker ikke noget ved den fejl jeg har begået? og tak den vil jeg bruge!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 13:20 #5
Og her er en populærbeskrivelse: https://www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/reproduction/html/index.en.html

Det lyder ikke som om du skal fængsles denne gang :-) - men din printer har åbenbart stadig tolket printet som for tæt på originalen. Jeg gætter på HP eller Canon...
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 13:24 #6
jeg havde dem til: 8,63 cm * 17 cm i word
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 13:24 #7
Du kan læse de danske regler for gengivelse af Euro sedler her: https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/l_11820130430da00370042.pdf

Side 3 - artikel 2, stykke 3 - her står ret tydeligt hvad du må og ikke må.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 13:25 #8
Og for en god ordens skyld - nationalbankens regler for danske sedler er her: http://www.nationalbanken.dk/da/sedlerogmoenter/regler/Sider/Gengivelse-af-pengesedler-og-m%C3%B8nter.aspx
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 13:29 #9
er stadig rimelig bange, da det slet ikke var meningen at jeg skulle gøre noget ulovligt. jeg har printet dem 17cm * 8,63cm, som ikke er langt fra de rigtige :/ jeg har lige læst det, men det er svært at forstå
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 13:49 #10
men tak for hjælpen! :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 13:57 #11
Nja - men du havde stadig røde krydser over - afhængig af hvor brede streger du har brugt, tror jeg ikke rigtig nogen vil kunne bruge dem til noget.

Og du havde vel ikke print på begge sider....

Funktionen er altså blot indlejret i visse større printere og kopimaskiner, for at forhindre optimistiske mennesker i at begå dumheder - hvis man VIL lave kopier, kan det jo sagtens lade sig gøre.

Slå du koldt vand i blodet, og brug "Specimen" udgaven i stedet, evt. i mindre format (75% bør være ca. 99,75 * 54mm) - eller større end de 125% (166,25 * 90mm).

Dit forsøg på at printe gik jo også i stå, ikke? - dermed har du kun en digital udgave, der skal rettes lidt til for at være helt lovlig.

Altså - selv om jeg selv lagde ud med bål og brand (for sådan var det tidligere, da sedlerne var lettere at forfalske), så lyder det ikke til at der er den store risiko i dag, når blot man gør det tydeligt, at det ikke er ægte sedler.
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 14:08 #12
altså, jeg havde både en bagside og en forside med i printen, som var de 17 *8,63. dem havde jeg tænkt mig at printe 5 af, og bagefter markede dem med en rød tuds fra den ene til den anden ende (efter de var printet). ja, den nåede ikke at printe, og der kom en meddelelse op på min computer at printeren havde registret at jeg var i gang med at printe pengesedler, og at det kunne og måtte den/man ikke, og at man kunne læse mere om det på en eller anden hjemmeside. jeg klikkede det væk lige med det samme, og slettede dokumentet. jeg er rimelig bange lige nu, jeg troede godt man måtte printe til privat brug, hvis man gjorde det klart at man ikke skal bruge dem til noget økonomisk. pis mand. jeg håber ikke der sker noget, men er rimelig bange for at det bliver sendt videre til politiet, og som du siger kan man komme i fængsel for det :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 14:10 #13
Som skrevet tidligere, er jeg ret sikker på at beskeden kun figurer i din printer. Der er IKKE sendt nogen besked til nogen...
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 14:11 #14
ok tak for hjælp, nu har jeg da i hvert fald lært den lektier. jeg vil prøve at printe med specimen over nu. jeg tror heller ikke der er sket noget for jeg printede andre ting som min dansk disposition og engelsk disposition ud bagefter. men tusinde tak!!
Avatar billede eurositi Ekspert
31. maj 2017 - 14:48 #15
Den famøse 500EUR-seddel (vistnok verdens mest værdifulde pengeseddel i almindeligt omløb) er som bekendt ved at blive udfaset (sker i 2018), da den Europæiske CentralBank erkendte, at sedlen altovervejende blev benyttet af kriminelle til hvidvask af penge. Den modtages generelt ikke i almindelige butikker.
https://en.wikipedia.org/wiki/500_euro_note
Avatar billede eurositi Ekspert
31. maj 2017 - 14:51 #16
... I øvrigt må man formode, at billederne af pengesedler på Wikipedia er clearet til publicering. De er også mærket med "specimen".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 15:27 #17
På måden den er publiceret, ja. Men teoretisk kan man jo hente for og bagsiden og printe i korrekt målstok - så er vi faktisk ude i ulovligheder - iflg. tidligere beskrevne regler.
Avatar billede TobiasVN Novice
31. maj 2017 - 15:42 #18
er der noget jeg kan gøre ved det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2017 - 17:39 #19
Det er vel ikke noget du skal gøre noget ved?? - eurositi og jeg filosoferer jo bare over den digitale offentliggørelse af eurosedlen på internettet... - det har ikke noget med dit print at gøre :-)