Avatar billede hans01 Forsker
02. juni 2017 - 07:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

opsætning og konfiguration af TP-Link CPE210

Min kammerat har bedt mig konfigurere hans TP-link, han har opsat antennen udvendigt på væggen. Jeg har spurgt ham hvor han har fået informationer om hvor antennen skal pege hen. Det kunne han ikke svare på, Er der nogen herinde som ved hvor antennen skal rettes hen, eller er det nok det bare sidder på ydre muren?
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2017 - 08:58 #1
Hvad er formålet? Er det blot et udendørs access-punkt, så skal det vel sidde der hvor forbrugerne er.
Skal den bruges som modtageantenne for et signal fra en sender, så må den skulle anbringes i retning af denne sender.
Denne side beskriver lidt om anvendelsesmuligheder
https://www.komplett.dk/product/853507/hardware/netvaerk/accesspunkter/tp-link-cpe210-wireless-access-point#
Avatar billede hans01 Forsker
02. juni 2017 - 09:11 #2
Hej ink, så vidt jeg forstår vil han bruge den til at forstærke wifi signalet fra routeren som sidder i en garage bygning til TV/modtager i stuehuset, som sidder ca. 20 m fra antennen..
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2017 - 09:49 #3
Så skal den opsættes i repeater-mode. Se denne

http://www.tp-link.com/us/faq-725.html

Den skal sidde bedst muligt, så den kan "se" brugerne, men jeg vil dog advare mod problemer med tykke mure, termoruder, radiatorer mv. Den bedste løsning ville være at trække et kabel fra garagen og ind i huset. Jeg ved godt, at der er plantebede, fliser og meget andet i vejen, men det er altså en bedre løsning.
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2017 - 09:51 #4
En ekstra bonusmeddelelse. Hvis I skal forbinde en TV-boks fra YouSee med internettet, så kan den kun virke på 5GHz båndet, og den angivne repeater sender kun på 2,4 GHz.
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2017 - 10:00 #5
#3 er ikke korrekt, jeg mener selvfølgelig som Access-punkt.
Avatar billede hans01 Forsker
03. juni 2017 - 08:15 #6
hej igen ink, jeg prøver lige, vender tilbage snart..
Avatar billede hans01 Forsker
03. juni 2017 - 18:19 #7
Hej igen Ink, er der nogen måder man kan måle om opsætningen af antennen forstærker wifi signalet som den skal?
Avatar billede INK Ekspert
03. juni 2017 - 22:56 #8
Hvis navnet på access punkt er forskellig fra routerens navn, så kan du måle hvilket signal, der er stærkest. Installer inSSIDer på en bærbar PC og test fra stuen, hvor TVet befinder sig. Så kan du måle signalstyrker.
inSSIDer kan downloades her
http://inssider.en.lo4d.com
Avatar billede hans01 Forsker
04. juni 2017 - 17:34 #9
så har jeg prøvet, jeg kunne ikke logge ind på deres admin side. Jeg er lidt i tvivl om hvilken internet adgang jeg skal anvende, det er vel et wifi signal ikke?

jeg fandt en 5g adgang som jeg tilførte en statisk ip adresse. så åbnede jeg browseren(firefox) og tastede ip adressen ind, men jeg kunne ikke få adgang til login siden.. har du nogen forslag?
Avatar billede INK Ekspert
04. juni 2017 - 17:47 #10
Jeg gik ud fra I havde forbundet den med kabel fra routeren, så den skulle fungere som et access-punkt. Det bedes du lige be/afkræfte, da der er forskel såfremt I vælger repeater-mode.
Avatar billede hans01 Forsker
05. juni 2017 - 08:28 #11
God morgen ink, jeg prøvede først at forbinde lan kablet fra PC til routeren, og derefter skifte IP adressen, men samme resultat da jeg skulle ind på admin siden, den kunne ikke finde denne side..
Avatar billede INK Ekspert
05. juni 2017 - 09:39 #12
Du skal først finde routerens IP adresseområde. Det kan være eksempelvis 192.168.1.1 . DHCP serveren vil så tildele IP-adresser i eksempelvis 192.168.1.10 til 100.
Dernæst forbinder du pc med kabel til CPE210 og giver den en adresse eksempelvis 192.168.1.101 . Du skal også give den et SSID navn og en wifi-adgangskode.
(Du skal også lige tjekke, at der ikke er nogen DHCP server slået til på CPE210. Den skal jo kun videregive de adresser som routeren allokerer)
Nu forbindes CPE210 med kabel til routeren. Begge dele skal måske lige slukkes og tændes igen. Nu skulle access punktet gerne dukke op i routeren, som du logger på med web-interface fra din pc (gerne over wifi).
Nu skulle du gerne kunne se access-punktet fra wifi udstyr (smartphone eller tablet) og selvfølgelig også fra TV.
Avatar billede hans01 Forsker
05. juni 2017 - 10:15 #13
tak for en fin beskrivelse, jeg prøver.. god pinse
Avatar billede hans01 Forsker
15. juni 2017 - 07:45 #14
hej igen

jeg slider stadig med opsætningen af antennen, nu forbandt jeg lan kablet fra routeren til min pc, og indtastede den statiske IP adresse, her kom jeg lidt i tvivl hvilken forbindelse jeg skulle vælge at opsætte den statiske ip adresse, men hvis det er WIFI signalet der skal forstærkes er det vel wifi der skal opsættes? Jeg forbandt derefter lan ledningen fra den sorte boks til min pc og tastede ip adressen 192.168.0.254 i browser adresse feltet, og kom til login siden, herefter skiftede jeg admin password koden, og gik i quick opsætningen..

det jeg ville ville høre det er om det er rigtigt jeg skal vælge wifi forbindelsen og skifte til den statiske IP?
Avatar billede INK Ekspert
15. juni 2017 - 08:52 #15
Denne tråd er blevet lidt uoverskuelig, så jeg prøver lige at opsummere:

1) Din nuværende router har adressen 192.168.0.1 ? Er det korrekt?

2) Du slukker wifi i din pc og forbinder din pc med kabel til antennen. Går i administration og gør følgende:
  a) Giver antennen en fast IP-adresse i det interval routeren arbejder i. Kunne være 192.168.0.101.
  b) Opsætter antennens wifi-del med et SSID og en kode (begge dele bruges fremover af TV)
  c) afbryder kabelforbindelse mellem PC og antenne
  d) forbinder antennen med kabel til routeren

3) Tænder igen for wifi på din PC (eller forbinder den med kabel til routeren)
  a) går i routerens administrationsdel og tjekker, at antennen får tildelt sin faste IP-adresse og er "på"

4) Med inSSIDer installeret på din PC, kan du nu måle wifi-signal fra dels din router, dels din antenne. Med PC placeret i stuen tæt ved TVet, skulle du nu gerne se et kraftigere signal fra din antenne end fra din router ;-)
Avatar billede hans01 Forsker
15. juni 2017 - 09:04 #16
Hej Ink, tak for din tålmodighed.. jeg prøver lige din beskrivelse igen.. det gik lidt rod i det, det er korrekt!.
Avatar billede hans01 Forsker
27. juni 2017 - 09:15 #17
Hej igen INK, jeg har opgivet at få det til at virke.. jeg takker mange gange for dine input.. Jeg prøvede på alle måder at pinge den adresse 192.168.0.254 uden at få hul igennem, så jeg giver op.. så jeg lukker sp.