Avatar billede klostermann Juniormester
06. juni 2017 - 10:50 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Forskellig "luft" over overskrifter på første side og de andre

Jeg har lavet en skabelon i Word med overskrifttypografier. Disse her noget afstand før, så der er luft over overskriften. Det virker generelt fint

Jeg laver nu to identiske sider (kopierer side 1 over på side 2, adskilt af et tvunget sideskift).
Nu er der forskellig afstand mellem toppen af siden og den øverste overskrift. Der er mindre afstand på side 2 end på side 1.

Hvorfor og hvordan undgår jeg det?

Jeg bruger Word 2010

Håber nogen kan hjælpe

Anders
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. juni 2017 - 11:58 #1
Det er ikke så enkelt, som du nok ville ønske dig.

Det virker sådan i Word 2010 (og andre versioner fra og med Word 2007):
Hvis et afsnit har defineret afstand før, som er større end 0, bliver den afstand ignoreret, når afsnittet er øverst på en side, medmindre det er første side i en sektion (side 1 er første side i sektion 1).

For at få afstanden til toppen af siderne ens, kan du fjerne afstanden før første afsnit på s. 1 (og evt. i starten af andre sektioner): Højreklik i det afsnit, der skal have afstanden fjernet > vælg Afsnit > vælg fanen Indrykning og afstand > sæt Afstand før til 0 (nul).

Hvis afsnittet umiddelbart før overskriften, der skal starte på en ny side, ikke har afstand EFTER, kan du alternativt bevare afstanden på s. 1. I stedet for det tvungne sideskift, højreklik i det afsnit, der skal starte på en ny side > vælg Afsnit > vælg fanen Linje- og sideskift > slå Sideskift før TIL. Men bemærk, at hvis afsnittet umiddelbart før overskriften har afstand EFTER, vil den afstand blive trukket fra afstanden i toppen af næste side, og så står de to overskrifter ikke ud for hinanden.

Da det er en skabelon, må man gå ud fra, at den skal bruges til mange dokumenter og måske af mange brugere. Derfor er det vigtigt at vælge en løsning, som ikke giver problemer i brug. Der er teoretisk set andre muligheder som forklaret nedenfor. Det kan evt. bruges i enkeltstående dokumenter, men jeg synes ikke, det er noget du skal bruge i en skabelon.
Andre muligheder:

Du kan skubbe overskriften på s. 2 nedad via dialogboksen Skrifttype > fanen Avanceret - vælg at sænke skriften med det antal pkt. som afstanden før afsnittet skal være.

I ældre versioner af Word virkede det anderledes. Hvis man gemmer i Word 97-2003-format (.doc), bevares afstanden som standard, hvis en typografi er defineret med Sideskift før eller hvis der er et manuelt sideskift før afsnittet. Det er muligt at gemme i 97-2003-format, men det er ikke er fornuftig løsning for en skabelon, som er beregnet til brug i senere versioner.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. juni 2017 - 15:00 #2
Bemærk, at der ud over det, jeg har forklaret ovenfor, er nogle kompatibilitetsindstillinger, som kan påvirke afstand i top og bund a siderne. Der findes mange kompatibilitetsindstillinger i Word 2010, men størstedelen er fjernet i Word 2013 og 2016. Se under Filer > Indstillinger > Avanceret > nederst i dialogboksen: klik på Layout. Kompatibilitetsindstillinger er ikke generelle Word-indstillinger men er knyttet til det enkelte dokument. Hvis du slår nogle af indstillingerne til i en skabelon, nedarves indstillingerne til dokumenter baseret på skabelonen.