Avatar billede Lydstudiet Praktikant
13. juni 2017 - 11:03 Der er 2 kommentarer

Hej jeg vil gerne have jeres mening om min hjemmeside.

Hej Computerworld. Jeg har lavet denne hjemmeside til mit lydstudie https://www.lydstudiet.com/ og i den forbindelse vil jeg meget gerne have feedback på hvad jeg kan gøre for at gøre den så bruger venlig som overhovedet muligt. Jeg ville også meget gerne have råd til, om der er noget jeg kan gøre for at siden bliver endnu hurtigere end den er på nuværende tidspunkt. Jeg har lavet siden i WordPress.
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2017 - 11:35 #1
Umiddelbart er den ganske pæn, og du skal have stor ros for, at den meget hurtigt gør det klart hvad den handler om. Det er en fejl jeg ser rigtig ofte, at man skal læse alenlange tekster for overhovedet at forstå hvad siden tilbyder, og det gider potentielle kunder ikke. Men både billeder og over-the-fold tekst fortæller straks hvad du sælger her, og det er godt.

Der er to ting, der trænger til en overhaling.

For det første mobilvisningen - den er ikke helt kigget efter i sømmene, og det er en fejl, for over halvdelen af besøgende på en almindelig webside er fra mobile devices i dag. Der er ting som:
- Din menu står oven i kontaktinfoen. Det er grimt og gør det svært at bruge.
- Der er ingen sidemargin i indholdskasserne - indholdet går helt ud til kanten, hvilket ser amatøragtigt ud.
- Din drop-down fungerer med onclick i mobil, hvilket er godt - men den kan ikke lukkes igen (i hvert fald ikke på min 6P). Mindre ting, men kan være lidt irriterende. Hvis man kikker for at lukke den, går man i stedet til ydelser-siden.

Og for det andet dine tekster.

Du har lidt problemer med både kommasætning og sammensatte navneord. Nogle af kommaerne er ret underlige ("du kan få den perfekte voice over, til dine reklamer") og nogle af teksterne giver overhovedet ingen mening ("Vi er et lydstudiet ved vi"). Ud over det er der en lidt barnlig eller amatøragtig klang over mange af formuleringerne. Det lyder f.eks. ikke professionelt at starte en sætning med "så".
Det eneste sted, hvor det er okay at være uformel og skrive talesprog, er i din beskrivelse af dig selv, og der skriver du til gengæld "Jeg, Anders Steen Hansen", hvilket lyder helt malplaceret formelt.

- Og hvorfor i alverden linker du hele tiden til den webside, man allerede er på, hver gang der står "lydstudiet"?

Jeg tror, noget af det bedste du kunne gøre, hvis du gerne vil fremstå lidt mere professionel og som et trygt sted at lægge sine penge, er at hyre en tekstforfatter til at gennemgå siden.

Men alt i alt, ikke ringe.
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2017 - 11:49 #2
Mht. hastighed er du nok nødt til at skære ned på nogle af de scripts, der kører på siden. Ifølge min Chrome profiler går over halvdelen af tiden for en sidevisning med at udføre scripts. Det er cirka 2 sekunder på min laptop, som ikke er den langsomste knallert på kajen. Det er voldsomt, og jeg kan slet ikke se effekten af så mange scripts på siden.

Ud over det, og det er for en stor dels vedkommende Wordpress' skyld, loader du 112 filer ved en sidevisning. Det er også ekstremt mange, men Wordpress har en mani med at kaste rundt med dem, og det er besværligt at gøre noget ved. Men hvis du kan undvære (eller kombinere) nogle scripts, skærer det også ned her.

Naturligvis er siden også lidt tung, grundet dine mange store billeder. 3 MB for en sideload. Det er tungt, men det er ikke absurd for en moderne side med store, højkvalitetsbilleder på. Du kan naturligvis forsøge at optimere dem og formindske dem lidt, men jeg går ud fra, du gerne vil have at de også er flotte. Du kan bruge media queries til at servere mindre billeder til mobiltelefoner - men disse har efterhånden også samme eller højere opløsninger end desktop-skærme, så det er ikke altid en god ide.