Avatar billede Anders Juniormester
13. juni 2017 - 12:58 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Beskytte enkelte celler mod formattering

Jeg har et kalender-ark hvor jeg ved hjælp af "Typografier" ønsker med forskellige farver at markere og sammentælle arbejdsdage. Jeg vil dog gerne kunne markere eksempelvis fire ugers sammenhængende arbejde på ét projekt, herefter anvende typografier til at markere tidshorisonten, men undlade at ændre weekends og helligdage markeret med grå farve.

Herefter skal farverne bruges til sammentælling i et nyt ark.

Kan man det, og hvordan?? Jeg har ikke kunnet google en vejledning jeg kan bruge!

Arket kan hentes her:

https://www.dropbox.com/s/9kam3jr8inw4kqb/Ugeplaner-2017.xlsx?dl=0

Håber der er en der kan hjælpe og vil ta' sig tid til at svare.

På forhånd tak!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. juni 2017 - 13:39 #1
selvfølgelig kan man det, er vba tilladt?
Avatar billede Anders Juniormester
13. juni 2017 - 13:44 #2
Såfremt jeg får en vejledning jeg fatter, så er vba absolut tilladt :-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. juni 2017 - 13:51 #3
Hej Anders
Jeg har noget kode liggende som kan beregne helligdage.

Var det ikke en ide med:
1. et Admin Ark,
2. et ark pr. kvatal, evt. låst i Alle celler eller i celler med farve.
3. et års ark

Jan
Avatar billede Anders Juniormester
13. juni 2017 - 13:59 #4
Hej Jan

Det vi skal bruge arket til er at skabe overblik over opgaver i kalenderen - altså så vi kan se hvor mange dagsværk der er bundet til de enkelte opgaver. Det skulle gerne kunne gi' et overblik over udnyttelsesgraden af vores mandskab.

Hvis jeg markerer fire uger i træk og herefter gi'r dem en farvet typografi der indikerer hvilken type opgave det er, ønsker jeg at kunne sammentælle disse timer pr. opgave og pr. uge på et andet ark. Dog skal typografien for weekends og helligdage ikke tælle med - altså dem jeg i forvejen har givet grå eller blå typografi.

Gi'r det mening?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. juni 2017 - 14:09 #5
måske, var bare ude på at du også kan bruge det et hvilket som helst år, så hvis jeg lige laver grundformen, er det kun dig der skal bruge arket?

der er også det med farver men det har også noget liggende som kan tilpasses.

skriver lige pb

Jan
Avatar billede Anders Juniormester
13. juni 2017 - 14:16 #6
Det lyder rigtig fint! Der bli'r to brugere der skal kunne sætte deres opgaver ind på arket, og jeg vil gerne ha' det lavet så det er let at slette opgaver uden man skal til at copy/paste formattering igen.

Anders
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. juni 2017 - 14:26 #7
Hvor mange opgaver snakker vi om skal kunne ses?

Jan
Avatar billede Anders Juniormester
13. juni 2017 - 14:33 #8
Idéen er lidt at man løbende plotter arbejdsopgaven i kalenderen, så den forhåbentlig gennem hele året forbliver udfyldt. Det er også for bedre at kunne forudse hvornår vi har for få folk og hvornår vi måske kommer til at mange opgaver til de folk vi har.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. juni 2017 - 14:40 #9
Det var bare hvormange farver du vil bruge ?

Jeg kommer med et bud senere tager lidt tid at lave men kan så bruges fremover.
Avatar billede Anders Juniormester
13. juni 2017 - 14:45 #10
Åh - det bli'r nok max 6-8 farver
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. juni 2017 - 13:56 #11
Avatar billede Anders Juniormester
14. juni 2017 - 14:59 #12
Hej Jan

Det er super fint. Så kan jeg markere en uge ad gangen og det er helt fint. Hvordan laver jeg så en sammentælling af arbejdsdage i op til eksempelvis 8 forskellige farver, hvor jeg har benyttet "Typografier" til at markere felterne i kalenderen?

Anders
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. juni 2017 - 15:09 #13
timer eller arbejdsdage da der ikke er lige mange arbejdstimer hver dag?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. juni 2017 - 15:12 #14
du kan skjule kommentarer i gennemse
Avatar billede Anders Juniormester
14. juni 2017 - 15:18 #15
Timer vil være optimalt!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. juni 2017 - 15:22 #16
mandag til torsdag 7,5 fredag 7,0 ?
Avatar billede Anders Juniormester
14. juni 2017 - 15:29 #17
Mandag til torsdag 8 og fredag 5 :)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. juni 2017 - 18:47 #18
Prøv nu i delt mappe
Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. juni 2017 - 18:59 #19
Vær ops på omdøbning  af Admin kræver rettelser i vba'en
Avatar billede Anders Juniormester
15. juni 2017 - 09:39 #20
Hej Jan

Det rigtig fint lavet, men hvordan laver jeg sammentælling hvor den skelner mellem de forskellige farver, jvf. de forudindstillede farver i "Typografier". Det er jo disse typografier vi bruger til at markere de forskellige opgaver med, hvorefter vi i selv markeringen vil skrive opgavens navn eller projektnummer.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juni 2017 - 09:55 #21
prøv at smide et Ark som er udfyldt med et par eksempler!!
Avatar billede Anders Juniormester
15. juni 2017 - 10:31 #22
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juni 2017 - 11:44 #23
Se ny ver.
Avatar billede Anders Juniormester
15. juni 2017 - 11:51 #24
FEDT!! Nu kan jeg selv rette det til designmæssigt og lave de sidste sammentællinger og timefordelinger.

TUSIND tak for hjælpen!!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juni 2017 - 12:00 #25
Velbekomme design på Admin kræver tjek om de to knapper får indvirkning,
rækken med tvungen ferie og Års cellen må ikke påvirkes det kan give problemer.
På Analyse arket er der frit slag.

Du har min mail/tlf (sms) i privat besked hvis der er problemer.

Jan
Avatar billede Anders Juniormester
15. juni 2017 - 14:20 #26
Hej igen

Jeg kan næsten ikke få mig til at spørge, men jeg sidder og arbejder med arket og fik en tanke: kan man lave timesammentællingen således, at man indtaster et interval den skal lave sammentællingen for? Altså eksempelvis for indeværende uge, måned, for et kvartal eller hele året?

Anders