Avatar billede Anne Thøgersen Praktikant
13. juni 2017 - 18:53 Der er 1 kommentar

Mystisk problem med datoakse i excel

Kære Excel-brugere, jeg håber virkelig nogen kan hjælpe mig.

Jeg er ved at lave søjlediagrammer hvor x-aksen skal være en datoakse, som jeg gerne vil brugerdefinere. Det er gået fint hidtil. Men på det nyeste diagram kan jeg ikke ændre datoformatet. Når jeg vælger det ønskede format under formater akse -> tekstindstillinger -> tal -> kategori og type, sker der bare ikke noget med diagrammet.

En anden underlig ting er, at hele menuen 'Formater akse' ser anderledes ud end ved de tidligere diagrammer. Under 'Akseindstillinger' har jeg ikke de samme muligheder, jeg plejer. Normalt har jeg overskrifterne Aksetype og Grænser og Enheder. For dette specifikke diagram har jeg i stedet kun punkterne Aksetype, Lodrette aksekrydser og Placering af akse.

Nogen ide om hvad der er galt med diagrammet?

Jeg bruger Microsoft Excel til Mac Version 15.32

På forhånd mange tak - det er til mit speciale som skal afleveres lige om lidt.
Avatar billede anedi Ekspert
14. juni 2017 - 10:05 #1
Hej Anne

Det lyder som om Excel opfatter dine datoer til det seneste diagram som tekst og ikke tal.
Prøv i en tom celle at lægge 1 til en af dine datoer. =cellen med dato + 1
Giver det en fejl?

Prøv at indtaste dine datoer igen eventuelt og se om det løse problemet.

Vh
Anedi