Avatar billede bvirk Guru
17. juni 2017 - 14:48 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sikkerhed ved apk filer fra diverse sites

Jeg kender 2 måder at få apps på telefonen på:
1. google appstore
2. downloade og installerer apk fil

Jeg har aldrig anvendt andet apk fil, da jeg finder googles persondata krav stødende - at bede om min adresse er for sagen (betalingsevne) irellevant snagen!

Men - der er potentielt mulighed for at få malware og virus når man installerer fra ukendte kilder

F.eks - ved søgning "download rejseplanen apk" kan man finde den på sites som:
https://www.browsercam.com/rejseplanen-apk
https://mobileapkworld.com/rejseplanen-apk/
https://apkpure.com/rejseplanen/de.hafas.android.rejseplanen
osv.

kommentarer vedrørende sikkerhed ønskes. Kan sites sikkerhedsvuderes eller er der nogen måde at se om en apk fil er en producent egen.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2017 - 17:24 #1
se på apk-filerne med samme version af fx rejseplan. Den mindste er ok - er de større er der lagt snavs ind. Kender kun android fra mit Nvidia Shield TV - og den kan ikke meget via appstore, så at hente apk er den brugte vej.
Avatar billede bvirk Guru
26. juni 2017 - 18:44 #2
Tak for svar
Downloade samme version - 4.5.8(71) fra:
  apk.plus
  apk.tools
  apkmonk.com
  apkpure.com
  sameapk.com
De var alle binært identiske.
Fandens så selvpromoverende 'havende ægte varer' alle de domænenavne angiver!
Vovede, dog forarget over at appen skulle have adgang til mine kontakter, at installere - og det virker upåklageligt.