Avatar billede epsilon Novice
18. juni 2017 - 22:07 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm når windows starter (dødt grafik kort?)

Hej alle sammen,

Her har I først mine specifikationer:

Asus SABERTOOTH P67 REV3 Bundkort
Intel Core i5 2500 3.33GHz CPU
Club 3D Radeon PCI-E HD6950 2GB DDR5 HDMI/DVI
Club 3D 600W 80+ Bronze 125mm Strømforsyning
OCZ Agility 3 Series 120GB SSD Harddisk
Corsair DDR3 PC1600 16GB CL9 4x4GB Ram
Windows 10
Min computer er 6 år gammel.

Jeg har som nævnt en mistanke om at det er grafikkortet der er dødt, men ved ikke hvordan jeg kan bekræfte det..
Problemet startede da jeg var inde i et spil og der begyndte at komme vandrette linjer hen over skærmen. Jeg prøvede at slå vertical sync fra og de forsvandt kort, men derefter crashede computeren.
Da jeg startede den op igen kom der bare sort skærm når windows startede.
Herefter har jeg ikke kunne starte windows op, da den går i sort skærm hver gang.

Jeg har prøvet at geninstallere windows, erstatte strømforsyningen, tage grafikkortet ud og rengøre for støv men uden fremskridt.

Det er dog muligt for mig at starte op i fejlsikret tilstand.

Her kan I se hvordan det ser ud når jeg starter den op:
https://www.youtube.com/watch?v=CVNfsPN8EYE

Fra start er der 3 dioder der lyser rødt kort efter hinanden, tænker at det måske har noget at sige om hvad problemet er?

Håber der er nogen herinde der vil hjælpe :)

Mvh,
Christian
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juni 2017 - 00:04 #1
Det kunne godt tyde på at du nok må se i øjnene at grafikkortet trænger til en afløser.
Avatar billede epsilon Novice
19. juni 2017 - 13:14 #2
Tror du det bedst kan betale sig kun at udskifte grafikkortet eller at invistere i en hel ny pc? (Tænker at de andre dele også er gamle efterhånden, så måske de også står af inden længe)
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juni 2017 - 13:29 #3
SDD drev kan vel ikke være så gammelt eller....?
Jeg går stærkt ud fra at det er en hjemmebygget pc der er tale om, og at du selv har installeret Windows 10, samt at der er tale om Windows 10 64 bit.
Avatar billede epsilon Novice
19. juni 2017 - 16:15 #4
Ja for resten jeg kom lige i tanke om at jeg har udskiftet SSD drevet og der derfor nu sidder en OCZ VERTEX 3 120GB. Måske 3 år gammel ville være mit bedste gæt.
Det er en hjemmebygget pc, og ja jeg har installeret windows 10 64 bit.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juni 2017 - 17:01 #5
Jeg spørger om det er 32- eller 64 bit, fordi et 32 bit system ikke kan udnytte mere end 4 GB RAM, og så vil pengene jo være smidt ud på ingenting, hvis der ikke er installeret en 64-bit version.
Avatar billede epsilon Novice
19. juni 2017 - 17:48 #6
Ja det klart, men det er som sagt en 64 bit version af windows 10 som jeg har
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juni 2017 - 19:11 #7
Det er jo lidt af en satsning at købe et nyt grafikkort, når man på forhånd ikke er sikker på at det er dette der driller. Hvis det er motherboardet der er synderen, så er det jo i stedet det, der skal skiftes, og så skal der sandsynligvis også nye RAM blokke (DDR4) til. Det kan nå at blive en ret bekostelig affære, at købe nye dele uden man ved hvad den egentlige årsag til fejlen er.
Jeg har selv oplevet at skærmen gik i sort og dengang var det motherboardet der var stået af, men der kan være andet der driller.
Avatar billede milter Ekspert
19. juni 2017 - 19:50 #8
Din  i5 2500 3.33GHz CPU burde have indbygget Intel® HD Graphics 2000. Har du prøvet at koble din skærm til bundkortets grafikudgang for at se, om det giver dig noget billede?
Avatar billede milter Ekspert
19. juni 2017 - 20:10 #9
Glem mit indlæg #8. Der er ikke nogen grafikudgang på dit bundkort.

Men før du begynder at bruge en masse penge, kunne du prøve at låne dig frem til et grafikkort hos venner eller bekendte for at teste det. Jeg er enig med ErikHg i, at det tyder på et ødelagt grafikkort.
Avatar billede epsilon Novice
19. juni 2017 - 22:43 #10
@ErikHg
Ja det kan det jo.. forhåbentligt er det så kun grafikkortet der fejler.

@Milter
Ja det kunne jeg prøve, forhåbentligt er der så nogen der har en der passer i mit bundkort. ?
Avatar billede epsilon Novice
19. juni 2017 - 23:11 #11
Det skulle ikke stå som et spørgsmål ^^
Avatar billede Novice-1 Seniormester
22. juni 2017 - 15:13 #12
hvis du ikke er kommet videre og er på vej til at skrotte din pc
jeg har fået min i gang igen ved at sætte varmeblæseer til  at varme den op
--så hvis ikke du har fået taget backup,  og lige vil have den igang nogle, måske også for at søge på pc priser
så var det måske et forsøg værd at varme den en smule op, undlade at spille spil, og nøjes med at sætte maskinen i dvale
nåh men du har formentlig fundet en løsning/ er kommet videre

P.S. har lige selv lagt spørgsmål op om køb af pc til mit brug
hvis nogen læser dette
Avatar billede epsilon Novice
23. juni 2017 - 01:47 #13
Jeg har fundet en ven der har et geforce gtx 660 hvilket skulle passe i mit bundkort, så det vil jeg da lige prøve snart.. mht. Det du nævner med at varme den op; jeg har læst noget om at man kan 'bage' grafikkortet i en mini ovn hvilket muligvis kan genoplive det.. ved ikke om det er det du snakker om?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2017 - 11:00 #14
OBS OBS. Du skriver "miniovn", jeg håber IKKE du mener "MIKROBØLGEOVN" for så går det helt galt!!!
Avatar billede epsilon Novice
23. juni 2017 - 11:25 #15
Hehe nej det kunne jeg aldrig finde på at gøre :D Det er simpelthen bare en lille ovn. Teorien er at man kan varme kortet op indtil lodningerne begynder at smelte lidt og det kan fikseen brudt forbindelse hvis man er heldig..
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2017 - 13:14 #16
Nej jeg ville bare være sikker!
Man kan jo i sin iver komme til at glemme visse regler.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2017 - 14:22 #17
#15
Nu er printbaner og lodninger jo endog meget små på grafikkort bundkort og andre vitale dele i en computer, men førhen kunne man reparere printkort i f.eks. hi-fi udstyr med sølvlak, der egentlig er beregnet til reparation af el-bagruder i biler.
Denne lak kan købes i flere autoudstyrsforretninger, men det er nok ikke så relevant i forbindelse med computere, da komponenterne der er utroligt små.

http://dk.rs-online.com/web/p/elektrisk-ledende-lim/1437554/
Avatar billede Novice-1 Seniormester
23. juni 2017 - 23:58 #18
#13  Nej min havde stået lidt køligt en dagstid  så tog varmeblæser og varmede hele dyret lidt op.
--lyder spændende med grafikkortet
men har aldrig haft åbnet en PC en bærbar,  så tør ikke  pille her, aner ikke hvad der er hvad
Avatar billede Novice-1 Seniormester
24. juni 2017 - 08:13 #19
hej igen  Jeg havde også mistanke om mit grafikkort var ved at stå af, jævnfør mit senest oprettede spørgsmål herinde

Jeg fik et meget interessant forslag om at gå ind i BIOS og se om der fandtes et andet grafikkort jeg kunne skifte over til
---men har aldrig varet inde i BIOS  så tør ikke rigtig forsøge at kigge hvis jeg ved et uheld kommer til at trykke på noget
---er det i øvrigt F2 jeg skulle bruge for at komme ind i BIOS
har en Toshiba Sattelite L855D- 104  med AMD processor

og en  anden foreslog blot at rense maskinen  -hvilket den næsten lige er blevet, så næppe problemet  --heller ikke hos mig
og ved ikke
Avatar billede epsilon Novice
26. juni 2017 - 20:37 #20
Så fik jeg lånt et grafikkort af en ven og min computer startede op helt fint. Det må jo konkludere at det er grafikkortet der var noget galt med.

Tak for hjælpen, nu kan jeg lige så godt prøve det med at 'bage' den i ovnen da jeg intet har at miste på det, og håbe at det virker^^ ellers må det jo betyde at jeg skal ud og shoppe nyt hardware..
Avatar billede epsilon Novice
02. juli 2017 - 17:35 #21
Lige en opdate hvis det interesserer.. købte mig en mini ovn og bagte kortet på 180-200 grader i ca 8 min. Nu virker det sku igen! Fantastisk hvad lidt opvarming kan gøre ^^
Så hvis der er andre hvis grafikkort er stået af, så vil jeg klart anbefale at gøre dette. Der skulle være nogle guider på hvordan man gør på google.