Avatar billede madslennart Novice
21. juni 2017 - 13:59 Der er 6 kommentarer

Amerikanerkøleskab - isen fjerner kulsyre

Hej Alle

Her kommer spørgsmålet til 100.000 kr ;-)

Jeg har et velfungerende amerikanerkøleskab som kan lave isterninger.

Problemer er, at isterningerne får sodavanden til at bruse op når man hælder op i glasset. Jeg har forsøgt med både kold, stuetempereret og varm sodavand. Umiddelbart ingen forskel.

Ligeledes har jeg forsøgt at skylle både glas og isterninger inden jeg hælder sodavand op. Det hjælper måske 2-3 "%", men stadig næsten ingen brus tilbage.

Er der nogen som tilfældigvis har erfaring eller viden på området?
Det er da død irriterende at give så mange penge for et køleskab der kan lave isterninger, og det så ødelægger læskedrikken:-!

Køleskabet er ca. ½ år gammelt og der er originalt filter på vandtilførslen.

Hjæælp!

Pft.

/Mads
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2017 - 17:36 #1
is lavet med isterningeposer, får også en cola til at bruse ret meget.
det har noget at gøre med mængden af kalk i vandet. (mineraler)
Avatar billede acore Ekspert
21. juni 2017 - 17:52 #2
Tror sidwave er inde på det rigtige. Kalk er basisk og øger derfor pH, når det går i opløsning i vandet. Når pH øges, så falder opløseligheden af CO2. For eksempel vil en forøgelse af pH fra 7 til 7,5, få opløseligheden til at falde fra ca 20 til ca 8 mg/l - altså mere end en halvering.

Du kan prøve med destilleret vand (hvis muligt) eller du kan prøve at dosere godt med citron (eller citronsyre) først (det er en syre, og virker modsat kalken). Hvis det virker, har du både forklaringen og løsningen.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2017 - 19:18 #3
jeg har meget lidt kalk i mit vand her, og derfor er der meget bittesmå bobler i min hjemmelavede danskvand. (sodavandsmaskine)
Avatar billede acore Ekspert
23. juni 2017 - 08:17 #4
Jeg har meget kalk i vandet, men hverken amerikanerkøleskab eller sodavandsmaskine. Synes nu ikke mine GT's med is er så dårlige endda.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. juni 2017 - 08:57 #5
Haha #acore, fordelen er at de smager bedre og bedre jo flere man drikker.
Avatar billede acore Ekspert
28. juni 2017 - 11:32 #6
Kunne du bruge svarene på dit 100.000 kr spørgsmål?