Avatar billede ehja Novice
25. juni 2017 - 15:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 slukker periodisk

Efter at have installeret Windows 10 sidste år på min PC er den her på det seneste begyndt på en mærkværdig fejl med at slukke af sig selv efter kort tid, afhægig af hvor meget jeg har arbejdet ved tastaturet.
Jeg kan så tænde og fortsætte, men meget kort tid efter sker det igen.
Hvis jeg efter at have tændt, slukker igen på normal vis, og igen tænder varer det noget længere før det sker igen.
Hvad gør man ved det???
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. juni 2017 - 15:25 #1
Start med at undersøge temperaturen på din cpu under kørsel.
Det lyder mistænkeligt som om, at din pc bliver overophedet, hvilket moderne pc´ere modvirker ved at lukke ned, inden der sker skade på HW.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
/ptj_11
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. juni 2017 - 17:01 #2
Der er også et link her til programmet speccy:

https://www.piriform.com/speccy/download
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. juni 2017 - 21:00 #3
Du skriver at du har installeret Windows 10 sidste år. Jeg synes dermed at jeg mellem linjerne kan læse at computeren er noget ældre. Derfor kan der jo godt have samlet sig et ordentlig portion støv, der har lagt sig som en dyne inde i computeren. Nu ved jeg jo ikke om det er en bærbar eller en stationær, men det er altid en god ide at blæse den igennem en gang imellem med trykluft, så delene igen kan komme af med varmen. Husk bare at holde lidt igen på blæserne så ikke disse fiser rundt, for det kan skade lejerne.
Avatar billede ehja Novice
26. juni 2017 - 08:59 #4
Ja det er en ældre bærbar PC, ca 3 år tror jeg. Det med temperaturen lyder sandsynligt, for jeg har observeret at den bliver meget varm på undersiden ved bagerste venstre hjørne, så det med at blæse den igennem skal prøves. Jeg vender tilbage senere!
Avatar billede ptj_11 Forsker
26. juni 2017 - 12:58 #5
Frem for at blæse den igennem, så ville jeg råde til at suge skidtet ud med en støvsuger. Du skal selvfølgelig følge rådet fra #3. Det kan du gøre ved at kun at lade en del af mundstykket fra støvsugeren dække udblæsningslamellerne, eller skrue ned for omdrejningerne, hvis din støvsuger har trinløs indstilling. Hvis du bruger trykluft, så blæser du bare skidtet ind i den bærbare, og dermed hæmmer du luftgennemstrømningen i maskinen, og dermed kølingen.
/ptj_11
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. juni 2017 - 13:07 #6
Prøv at gå i enhedshåndteringen og find dine netkort. Gå i egenskaber og under strømstyring der fjerner du flueben at Windows må lukke for enheden for at spare på strømmen.
Det er et kendt win10 fænomen, jeg har selv oplevet det. Ovenstående hjalp i mit tilfælde.
Hvis PC lukker ned pga. af varme, kommer der som regel en besked der siger:  "Din computer lukker ned i løbet af 1 minut"
ad#5
Dette er også min erfaring, en støvsugning er bedre end at blæse støv rundt i PC.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juni 2017 - 14:16 #7
#6
Det kan der være noget om, når der er tale om en bærebar, men jeg vil sige, at i de tilfælde hvor der er tale om et stationær hvor der er mere plads i kabinettet er trykluft at foretrække, da det kan være svært at komme ind alle stedet med mundstykket fra er støvsuger, og støvet skal nok finde ind i de allermest utilgængelige kroge.
Avatar billede ehja Novice
26. juni 2017 - 16:34 #8
Ja så kører maskinen igen. Jeg prøvede med trykluft både gennem udblæsning og indsugning og der kom lidt støv ud begge veje, ikke meget synes jeg, men det har hjulpet. Nu har PC'en kørt uafbrudt siden i formiddags i vel over 6 timer uden problemer, så den er vist ok. Mange tak til jer alle for de gode råd. Næste gang vil jeg prøve med støvsugeren.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. juni 2017 - 09:25 #9
Nu var du jo så "venlig" at markere dig selv som svar. Ikke så god stil....
God stil er at markere et eller flere af de indlæg som ledte dig på rette spor. Det er en lille anderkendelse af at folk har brug tid  kræfter på at hjælpe. Bare et lille godt råd til evt. fremtidige spørgsmål ;-)
Avatar billede ehja Novice
27. juni 2017 - 09:53 #10
Ja det må i undskylde. Det er #3 der gjorde mig opmærksom på hvordan problemet skulle klares, jeg har derfor nu markeret #3 som løsning, da det hele foregik i går formiddag. Jeg troede egentlig markeringen skulle vise, hvordan problemet blev løst  til sidst, men nu er jeg så blevet klogere.