Avatar billede joergengedved Novice
29. juni 2017 - 11:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

libre office død?

Har i mere end 10 år anvendt libre office/open office og det har fungeret fint. For et par dage siden opdagede jeg, at programmet ikke kunne åbnes. Jeg har ikke ved en fejl afinstalleret det. Kan nogen give en forklaring. Jeg kører windows 10. Da det som bekendt er et gratis program, har jeg funderet over, om konkurrencen fra lignende betalingsprogrammer har været så hård, at det ar været nødvendigt at lukke. Da jeg er en oldsag på 82, vil jeg værdsætte at eventuelle løsningsforslag affattes i et sprog, der matcher min alder og mit meget lave niveau m.h.t. pc brug.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2017 - 11:09 #1
hvis du ikke løbende har opdateret til nyere versioner, så kan din version være udgået nu - så første trin er afinstaller programpakken, og derefter ind på https://da.libreoffice.org/libreoffice-danmark/ og hent en ny version.
der er to ting, der hentes - hent og installer først 'hovedinstallationsprogram' og når det er indlæst, så hent og installer 'indbygget hjælp til...'
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juni 2017 - 11:19 #2
Lubre office fungerer stadig fint, anvendet det dagligt. Men som #1 foreslar, afinstallere, og geninstallere nyeste version. Open office er ikke opdatetet siden 2014, den skal du holde dig fra. Libre office opdateres jaevntlig.
Avatar billede Mikael Ekspert
29. juni 2017 - 11:20 #3
82 år er da ingen alder.. Da min far fik sin første computer var han 78 år.

Og var både på face/google/netbank m.m.
Og skrev efterfølgende hele sin "livshistorie inkl. udskrift til en lille bog" ;)

Men okay.. Inden du gør som beskrevet i #1, så forgår en afinstallation af den "gamle" Libre således  på Win10 ;)

https://e-gear.dk/tips/fjern-apps-i-windows-10/
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juni 2017 - 12:59 #4
Som andre allerede har skrevet: LibreOffice lever i bedste velgående.

Følg Claes57's råd og hent den nyeste version samt dansk hjælp hér:
https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/

OpenOffice er udviklings- og sikkerhedsmæssigt set død, så den vil jeg anbefale, at du bare afinstallerer.
Avatar billede joergengedved Novice
29. juni 2017 - 13:36 #5
Tak for svarene, der samstemmende foreslår, at jeg afinstallerer den version, der hedder 5.3.0.3 og herefter installerer den nyeste. Det har jeg forsøgt. "Hjælpeprogrammet har jeg fjernet, men hovedprogrammet har jeg trods adskillige forsøg ikke haft held til at komme af med. Under afinstalationsprocessen sker det hen mod slutningen, at instalationen afbrydes. Jeg har så forsøgt i stedet for at klikke på "fjern" så at klikke på "reparer". Reparationen går i gang, men afbrydes også  og jeg får følgende melding: "der opstod en alvorlig fejl".
Jeg regner med, det er en rigtig dårlig ide, at installere en nyere version, før den gamle er fjernet. Hvad foreslår sagkundskaben?
Avatar billede Mikael Ekspert
29. juni 2017 - 13:54 #6
PRØV bare at installere den nye UDEN at afinstallere den gamle først.

MÅSKE er Libre så "klogt" at det selv finder ud af at du har en gammel allerede.
Og giver nye anvisninger ???

Sørg for at have net når du prøver, begge metoder ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
29. juni 2017 - 13:57 #7
Jeg har selv Libre på en computer.. Prøver lige at afinstallere det..

Så afvent lige mit svar ;)
Avatar billede joergengedved Novice
29. juni 2017 - 14:36 #8
Kære Mikael
Ja, jeg afventer dit svar. Fortæl mig så lige, hvad det betyder, når du skriver, at jeg skal sørge for at have net???
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juni 2017 - 15:37 #9
Ved genstridig afinstallering prøv at downloade dette program: Revo Uninstaller
Gratis i en prøveperiode. Meget effektivt, bruger det selv.
Avatar billede eyvind Seniormester
29. juni 2017 - 19:12 #10
Du skal sørge for at have net = der skal være internetforbindelse.
Avatar billede Mikael Ekspert
30. juni 2017 - 08:03 #11
Beklager det sene svar ;)

Men jeg har også i den grad problemer med at få lov til at afinstallere Libre ???
Har prøvet på både en Vista home 32 bit, samt på en Win 7 pro 32 bit.

På begge opfører Libre afinstallationen sig mystisk ??
Først efter 3-4 forsøg (og ualmindelig lang tid) lykkedes det.

Geninstallationen af Libre (nyeste) er heller ikke perfekt. ???
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. juni 2017 - 11:02 #12
Jeg har for mindre end en uge af- og geninstalleret LibreOffice uden problemer. Jeg anvender Revo Uninstaller som nævnt i #9. Den rydder op i alle afkroge og programstumper. Jeg kører win10.
Avatar billede joergengedved Novice
30. juni 2017 - 11:43 #13
Jeg har meget lyst til at prøve dit forslag og anvende Revo Uninstaller. Jeg sidder dog med en nok lidt ubegrundet frygt for at downloade programmet fra et firma, der ikke har den bedste/nyeste version. Jeg vil også gerne have - så vidt muligt - anvendelsesvejledning på dansk.
Avatar billede eyvind Seniormester
30. juni 2017 - 13:28 #14
Afinstallere.
Jeg bruger dette gratis program, som også finder de små efterladenskaber:
http://www.iobit.com/en/advanceduninstallerpro.php?AFF=40025&__c=1

Det findes i betalingsudgave og gratis - rul lidt ned og vælg det gratis.
Selvom det er på Engelsk er det nemt at bruge.

Ps. Det stærkeste afinstallationprogram er dog REVO uninstaller.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. juni 2017 - 14:56 #15
Revo uninstaller er i dansk udgave, og nem at bruge. Du kan downloade programmet fra www.revouninstaller.com
Avatar billede joergengedved Novice
01. juli 2017 - 21:11 #16
Da Mikael skrev i #11 at det med noget besvær og efter gentagne forsøg alligevel var lykkedes ham at afinstallere, besluttede jeg mig for, at uanset at jeg allerede havde forsøgt 4-5 gange, ville gøre et sidste forsøg på at gennemføre afinstallationen . Og Hurra, det lykkedes!!.  Jeg er ikke rigtig fortrolig med at benytte nærværende forum til at løse computerproblemer. Jeg synes bare det er fantastisk, jeg har en række gode "venner", som jeg bare kan trække på. Svar mig venligst på, om man altid kan komme med sine problemer, store som små. Er der ingen der bliver sure over at skulle besvare spørgsmål fra sådan en gammel nar som mig? Under alle omstændigheder: Tusinde tak for jeres indsats
Avatar billede Mikael Ekspert
02. juli 2017 - 07:22 #17
#16

Dejligt at du fik det løst ;)

Og ja. Langt de fleste svar gives i en "hyggelig" tone. Men som i alle andre forum, så KAN der også hér (sjældent) forekomme et "surt" svar. Det overser man så bare ;)

Men det er fint, at du bad om at få en løsning "skåret ud i pap". Det er ofte svært at se, HVOR folk er i IT viden. Hvad der er "logik" for den ene, er "volapyk" for den anden.
Uanset om man så er "Professor" eller "Begynder".. Ingen kan vide alt om alt.. Heller ikke jeg.

Mvh Mikael ;)