29. juni 2017 - 12:54Der er
4 kommentarer og 1 løsning
varemærke og søgeord
Hej
Jeg vil lige høre om der er nogen der har lidt viden omkring væremærker og søgeord...
Hvis nu en virksomhed (fiktiv) hedder Firkant A/S, altså et relativt almindeligt ord. Vil de så med deres gode ret kunne tvinge mig til ikke at anvende ordet firkant til beskrivelse af et produkt eller i URL/Meta og ligende?
Tænker at hvis nu jeg vil beskrive et mønster på et tæppe eller i den stil?
Det er i forbindelse med at vi dukker op på søgning indeholdende deres varemærke...
De har taget kontakten gennem advokat så tænker de forventer at vi holder med at avende dette ord som beskriver en geometrisk form med fire sider og ikke er firkant :)
Det er en vurdering fra sag til sag, og kommer tildels an på om de to virksomheder er konkurrenter. Da en konkurrent til Icopal valgte navnet Ipalco tabte Ipalco retten til at bruge navnet. I Jensens Bøfhus mod Jensens Fiskerestaurant tabte den sidste sagen, selvom Jensen er et almindeligt navn....I kan overveje at stave ordet anderledes (forkert), såsom FIRXANT ...M. Thorborg anbefaler klart et hiksikuksikaksi-navn, som du har for dig selv. Det vil samtidig være lettere at beskytte dit eget navn mod konkurrenterne.
Der er tale om en tekstil virksomhed og en webshop med fokus på DIY markedet som har to produkter hvor ordet anvendes til at beskrive et par produkter og "firkant" bruges til at beskrive et mønster på produktet.
Så længe det er helt normale ord, som bruges dagligt - Så burde det ikke være et problem. Har aldrig oplevet det nu nævner, men nogle folk går i små sko.
Bare lav lidt om i det hele, så det stadig giver mening og dine kunder forstår det. Uden at det bindes direkte sammen med vedkommende der har varemærke på det.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.