Avatar billede Aa.P. Novice
30. juni 2017 - 23:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

fejl i e-boks

Hej!
Er der nogen, som kan forklare, hvordan flg. kan ske:
Jeg bor i Midtjylland. Har ikke virksomhed. Modtog brev i min e-boks fra Solrød Kommune med faktura på affaldslevering. Brevet var stilet til en virksomhed (med navn og CVR nr.) - ikke til mig!
Jeg har intet med hverken Solrød Kommune eller nævnte virksomhed at gøre. Er der grund til bekymring, når den slags kan ske?
V.h. Aa.P.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2017 - 07:15 #1
Det er jo ikke sikkert det er en fejl i E-Boks som sådan. Fejlen kan jo være en indtastningsfejl.
Men som med andre ikke kendte mails skal man ikke åbne noget man ikke har kendskab til.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. juli 2017 - 09:04 #2
Du kontakter Solrød Kommune og gør dem opmærksom på fejlen - så er den potte ude. :-)
Avatar billede bpb Seniormester
01. juli 2017 - 14:31 #3
Det kan også være en af de fup-fakturaer, som svindlere sender ud i massevis her i ferietiden, i håb om at godtroende ferieafløsere betaler nogle af dem.  Det er jo langtfra sikkert, at mailen kommer fra Solrød kommune, eller at den konto, der ønskes betalt til, tilhører Solrød Kommune.

Under alle omstændigheder vil Solrød Kommune sikkert sætte pris på at blive underrettet, som #2 foreslår.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. juli 2017 - 14:42 #4
Nu er det jo ikke sådan, at alle og enhver kan sende post til din e-boks.... ;-)
Avatar billede bpb Seniormester
01. juli 2017 - 15:17 #5
Rigtigt.  I teorien.
Avatar billede Aa.P. Novice
02. juli 2017 - 12:15 #6
Hej alle!
Tak for Jeres tips og kommentarer. Jeg har orienteret Solrød Kommune, som vil melde tilbage efter weekend'en - så vil det vise sig, om de er afsenderen eller???
M.v.h. Aa.P
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. juli 2017 - 14:04 #7
#5 Har du noget imod at uddybe lidt?

Jeg var på et tidspunkt involveret i noget af det hejs, der KAN sende dokumenter til e-boks, og jeg erindrer det ikke ligefrem som noget, man bare lige laver lidt hobby-fedteri med et hjemmebrygget certifikat og lidt C# for at kunne "maile" til?
Avatar billede bpb Seniormester
02. juli 2017 - 15:15 #8
#7: Det er jeg glad for at høre.

Min kortfattede formulering skal forstås sådan, at:

(1) Det ville næppe forbavse nogen, hvis hackerne arbejder på det.  De har jo fået fat i nogle kraftige værktøjer fornylig.

(2) Men hvem har lyst til at forsyne hackerne med gode ideer?

Et ordentligt faktureringssystem er formentlig indrettet på en sådan måde, at en faktura ikke uden videre kan sendes et forkert sted hen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. juli 2017 - 17:34 #9
Okay, så lukker jeg bare snakken ned herfra. Baseret på paranoia og spekulation, kan ALT tænkes MÅSKE engang at KUNNE ske.

Jeg har stor respekt for Eksperten generelt, men alt andet lige er det næppe det mest oplagte forum, en hacker ville overvåge for at få nye ideer til en angrebsvektor... ;-)