Avatar billede Uvanga Ekspert
04. juli 2017 - 09:26 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Chrome nægter at åbne webside

På det seneste er jeg begyndt at få denne meddelelse: "Chrome nægter at åbne webpage" Det er ikke alle sider der nægtes adgang til, men hvad kan det skyldes at sider nægtes åbnet? Genstart afhjælper som regel problemet, men hvis der findes en bedre løsning er jeg meget interesseret.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. juli 2017 - 09:29 #1
Det er den hjemmeside man kalder der nægter at oprette forbindelse:
F.eks. : "jyllands-posten.dk nægtede at oprette forbindelse"
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2017 - 09:29 #2
Er det den ordrette fejlbesked? Det virker lidt mærkeligt at Chrome skulle blande dansk og engelsk i en besked på den måde, og det er ofte vigtigt at vide den præcise ordlyd.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2017 - 10:19 #3
Et vildt skud.. Og dog ?? ;)

Tjek dato og årstal på din computer.. Det KAN give problemer, hvis den er "gammel"  ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2017 - 10:24 #4
http://jyllands-posten.dk/ er IKKE en registeret "sikker side" hos Chrome.

Det giver pt. problemer, da Chrome "har skruet bissen på".

Læg mærke til at siden "http://jyllands-posten.dk/" IKKE har den "grønne hængelås"  som angiver en sikker side.

Prøv at åbne linket i en anden browser end Chrome..
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2017 - 10:31 #5
#4: Siger du at Chrome skulle nægte at åbne sider, der ikke har SSL? Det har jeg godt nok aldrig hørt om, og det ville da også være fuldstændig idiotisk fra deres side. De ville ikke have nogen kunder tilbage efter få sekunder, når folk opdager at de ikke kan se 80% af websider.

Den tror jeg altså ikke på.
Avatar billede Risi Novice
04. juli 2017 - 11:19 #6
Mit bud ville også være pga. hjemmesiden ikke er krypteret - mindes også at have oplevet det et par gange..
Dog er det kun når der bliver sendt oplysninger fra din computer til serveren, hvor Chrome forhindrer at det sker, så vidt jeg ved.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2017 - 12:28 #7
#5.. Ja det siger jeg ;)

Jeg har netop måtte flytte min egen hjemmeside. Den "gamle" blev opfattet som "ikke sikker" af google. Med det resultat at NOGEN fik en advarsel når de besøgte den. Andre fik slet ikke lov at komme på den.

Nu er min hjemmeside "efter en flytning" registeret som sikker. Altså en httpS (med grøn hængelås). Hvor den tidligere var en "ikke sikker" http UDEN S i røven.

Google har varslet at de til efteråret skruer bissen endnu mere på hjemmesider UDEN S efter http.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2017 - 12:38 #8
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2017 - 12:42 #9
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2017 - 12:56 #10
Det er korrekt at Chrome er begyndt at advare mod ikke krypterede sider. Men man vil som regel kunne klikke på "Avanceret" og her klikke "fortsæt alligevel" for at komme til den "usikre" side.

Det fjollede er, at langt de fleste (professionelle) sider i forvejen også eksisterer som sikret/krypteret side, og dem der har bare lidt styr på deres web-setup, videresender automatisk deres HTTP sider til deres HTTPS sider. Men enkelte gør det altså ikke automatisk, eller noget går galt.

Jeg har i langt tid med god erfaring benytte et lille plugin, der netop tvinger Chrome til at tage HTTPS siden i stedet for HTTP siden, hvis den altså eksisterer: https://chrome.google.com/webstore/detail/https-everywhere/gcbommkclmclpchllfjekcdonpmejbdp - jeg har ingen advarsler fået om usikre sider, med mindre det har drejet sig om private webservere (typisk de NAS-servere jeg tilgår, som ikke har certifikat).
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2017 - 12:57 #11
#7: Dine links modsiger det jo. Alt det handler om, at man bliver advaret på sider uden https, men spørgsmålet går på at opretter bliver nægtet adgang. Meget, meget forskellige ting.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2017 - 14:11 #12
#11 Du kan tro hvad du vil.. Uanset modsigelser i linkene, så har JEG oplevet problematikken.

OM det er korrekt, at det skyldes Googlepolitikken, aner jeg ikke.. Det er bare et forslag.
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2017 - 14:21 #13
#12: Jeg har nyeste version af Google Chrome, og har ingen problemer med at gå ind på sider uden SSL, inkl. jp.dk.

Så jeg er da interesseret i at finde ud af, hvad det er for problemer, du har, og hvorfor de opstår. En ting der er helt sikker er, at Google Chrome ikke totalt blokerer for ukrypterede sider som udgangspunkt. Der må skulle mere til end det - men hvad?
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. juli 2017 - 06:54 #14
Tak for alle indlæg. Jeg har i mellemtiden været inde og justere på mine indstillinger i VPN samt Firewall, så nu kører det faktisk ;-)
Avatar billede Jesper B. Praktikant
07. september 2018 - 13:38 #15
@Uvanga:
Jeg oplever lidt af samme problem i Google Chrome i dag (nyeste opdatering), at jeg stort set hver gang forhindres i at besøge websider (med få undtagelser, fx google.dk). Siderne bliver ved med at forsøge at loade, alt imens nederste venstre hjørne viser beskeden: "Etablerer sikker forbindelse".

Googles adressefelt viser det lille i med en cirkel om, som tilkendegiver, at forbindelsen til websitet ikke er sikker". Det giver dog ingen mening (for mig), da jeg uden problemer kan besøge alle websites i Firefox, Edge og IE.

Fejlen optræder alene på min gamle Lenovo W520 pc med Windows 10 PRO og alle seneste opdateringer. Fejlen er kommet efter en reinstallation af hele computeren for nylig. Tidligere - bare for en uge siden - havde jeg ingen problemer i Chrome.

Kan du løfte lidt af sløret for, hvilke oplysninger du rettede i under firewall/VPN?
Og har andre evt. et bud på, hvad der giver fejlen i Chrome - og hvad jeg kan gøre?

Som nævnt har både Windows 10 PRO og netkortsdrivere de seneste opdateringer, ligesom jeg kører med aktiveret Windows-firewall samt antivirus.

Håber nogen kan hjælpe :)

VH Jesper
Avatar billede Jesper B. Praktikant
07. september 2018 - 13:42 #16
Glemte at skrive, at websiderne timer ud med beskeden "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website" - www.website.dk var for lang tid om at svare".
Avatar billede Per Praktikant
03. februar 2019 - 11:59 #17
Jeg havde samme problem med Google Crome.
Derfor lavede jeg en helt ny installation med Windows 10 64 bit og herefter Google Crome.
Jeg har netop opdateret min Windows 10 med den seneste opdatering 1803. Herefter kan jeg igen ikke åbne https-sider i Google Crome.
Jeg anvende McAfee og har prøvet at slå den fra og deaktive firewall'en. Intet hjælper.
HJÆLP!