Avatar billede ranni Forsker
04. juli 2017 - 10:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Seagate Backup Plus 1 TB

Hej.
Win 10.
Jeg prøver at oprette Genoprettelsesdrev på Seagaten.
Ender med beskeden : Formater drev, hvis du vil bruge det.
Det gør jeg og laver så Genoprettelse igen.
Tilsyneladende kører/ fungerer drevet nu.

Men !!
Denne PC: drev E: er nu kun på 30 GB (20 GB ledig ud af 30 GB)  ???
Hvad har jeg fjumret med. ??

Jeg har så et par gange formateret E: et par gange og startet helt forfra.
Stadig er min 1 TB Seagate kun 30 GB.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juli 2017 - 11:04 #1
Prøv at trykke på Windows tasten + X Vælg diskhåndtering og se om der er ikke allokeret plads på disken?
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2017 - 11:49 #2
Prøv eventuelt "Active KillDisk" (programmet er gratis) Der kan godt gå noget tid før operationen er færdig.
Dette program fjerner partioner. (sørg endelig for at være sikker på hvilken drev der skal "renses"
Når disken er "ren", går du ind i Denne computer>Administrer>Diskhåndtering. Finder derefter drevet tildeler drev et bogstav f.eks E klikker på "formater" og derefter fremkommer der en blå bjælke og drevet er klar.

http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm

Ovenstående gælder for Windows 7, og da jeg ikke kender Windows 10 kan det godt være at proceduren er lidt anderledes der.
Avatar billede ranni Forsker
04. juli 2017 - 20:50 #3
Hej poko.
Der er der også kun godt 30 GB ??
Nu må jeg se om jeg tør bruge Kill-disk
Avatar billede ranni Forsker
04. juli 2017 - 21:10 #4
Efter en Kill Disc stadig kun 30 GB på min 1 TB Eksterne HDD.
En grundig formatering fra FAT32 til NTFS stadig kun 30 GB og helt tom.
? ? ?
Hvad gør jeg forkert ??
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2017 - 21:53 #5
Når "Active KillDisk" vinduet kommer op på skærmen er de installerede diske vist i det venstre felt. Dette gælder både for interne diske og for eksterne diske der er tilsluttet computeren via USB. Vælg disken der skal slettet filerne, og klik på det lille firekantede felt, herved kommer der et flueben frem, samtidig bliver "Kill"ikonet på linjen øverst tydeligere. Klik på dette ikon og et nyt vindue popper op.
Klik på start. Så popper endnu et vindue op hvor der står: Are you shure you want to arese disks? Confirm erase be taping. Skriv ERASE-ALL-DATA i det tomme felt og klik OK. Nu er sletningen startet, og der kan godt gå rigtig lang tid (adskillige timer) før den er afsluttet. Sletningen kan dog afbrydes manuelt.
Nu kan du så klikke på Computer>Administrer>Diskhåndtering. Klik på disken med den SORTE bjælke, og tildel disken et drev bogstav, klik på formater.
Nu skulle der gerne står at størrelsen er omkring 966 GB (1TB).
Jeg håber dette kan hjælpe :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juli 2017 - 07:14 #6
Hvor langt er du kommet?
Her er den direkte og hurtige vej til Kil disk! Start Komandoprompt som Administrator
skriv diskpart tryk OK derpå list disk tryk OK derpå select disk 1 tryk OK Nu skal du skrive clean all !!! Nu burde du så kunne gå i diskhåndteringen  og formatere disken.
https://billedeupload.dk/images/nCNIp.png
Husk at select disk "1" skal være den disk du vil rense
Avatar billede ranni Forsker
05. juli 2017 - 16:30 #7
Hej poko.
Er det helt uden KillDisk  ??
Når jeg trykker CMD , kører som admin kommer der et billede frem end dit medsendte billede ??

Microsoft Windows [Version 10.0.14393]
(c) 2016 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\WINDOWS\system32>

skal jeg så skrive efter 32> ???
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juli 2017 - 17:22 #8
Jeg havde ikke kontrolleret at det var det rigtige billede
ja start med at skrive diskpart derpå trykker du på din ok taste det samme for alle følgende

https://billedeupload.dk/images/TGkK5.png
Avatar billede ranni Forsker
05. juli 2017 - 19:40 #9
Så nu kom jeg -  igen-  igen i tvivl.
Jeg får godt nok de 3 drev (2 PC + eksterne).
Min PC har også 1TB og den eksterne er også 1 TB og er således ens..
Kan jeg være sikker på nr. 3 (uden stjerne) er den eksterne. ??
Avatar billede ranni Forsker
05. juli 2017 - 19:59 #10
Der står godt nok Seniormester ved mit navn !!
Kun Senior passer.
Mester ??? Det er ikke i det her moderne "tøjeri" IT.
Jeg er langt fra så klog på det her IT, som jeg selv tror !!
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juli 2017 - 20:13 #11
Du må undskylde at der går tid i mellem jeg er i gang med et større video projekt
Ja det burde være disk2 altså nr3i rækkefølgen
disk0*
disk1*
disk2
Avatar billede ranni Forsker
05. juli 2017 - 21:04 #12
Du har da ikke lange svartider.
Jeg er kommet i den situation at jeg ikke kan lave andet end her ved 2 sommetider 3 PC èr end at digitalisere alle slags videobånd, redigere og brænde til DVD eller harddisk. Lige nu er jeg ved at afslutte 8000 dias. De brugbare skal bearbejdes og så sættes i selvbladende album eller hvis vennerne har Gom player som bladende frem og tilbage som ønsket.
Jeg skal lige have fod på projektet før end jeg prøver at få min eksterne HDD til at køre igen.
Hvis jeg laver fejl er det 4. gang jeg har totalt nedbrud på denne 16 GB ram PC - -  og det er altså træls. ( og jeg altså ikke en tøsedreng, så jeg havde ikke backup ) det skal jeg til at lave på den eksterne.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juli 2017 - 17:31 #13
Fik du 1TB igen?
Avatar billede ranni Forsker
06. juli 2017 - 21:00 #14
Hej poko.
Jeg har ikke fod på alle Dias endnu, men jeg skal altså have lavet en total Backup og en Backup af mine programmer (hovedsagligt video/billed behandlings programmer)
Jeg prøver at sætte mig ind EaseUS TODO Backup programmet.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juli 2017 - 22:04 #15
Du svarer jo ikke på om du har fået de 1 TB tilbage på disken?
Avatar billede ranni Forsker
06. juli 2017 - 23:12 #16
Nej, men jeg heller ikke kørt dit f orslag endnu.
Jeg satte lige eksterne til igen.
Den lille fane i højre nederste hjørne sagde 1 TB, hvad vil du gøre  ??
Diskhåndtering sagde stadig kun 30 GB.
I morgen må jeg prøve dit forslag.
Tak for din tålmodighed, jeg skal jo lige samle mig mod til at foretage for mig helt ukendt.
Avatar billede ranni Forsker
07. juli 2017 - 13:57 #17
Hej poko.
Så har jeg kørt din opskrift.
Jeg kunne ikke se om jeg havde fået 1 TB for den ville ikke lade sig se under :Denne PC.
Efter forgæves forsøg på at hente driver på Seagate.com, begyndte jeg at bevæge mig i områder, jeg overhovedet ikke har forstand på.
Under diskhåndtering stod den som: Ikke allokeret !!
Jeg har åbentbar kommet til at taste i korrekt rækkefølge, for nu virker den og alt det øvrige på PC èn arbejder tilsyneladende normalt.
Tak for din store tålmodighed og hjælp.