Avatar billede zcully Novice
07. juli 2017 - 20:56 Der er 5 kommentarer

Kan ikke tilgå NAS via webinterface

Hej

Jeg har lige fået ny router fra yousee og efter jeg satte den til kan jeg ikke tilgå min QNAP NAS fra webinterfacet.
Jeg prøver at tilgå via 192.168.0.10 som jeg har sat den faste IP adresse til, men den kan ikke komme på.
Jeg kan sagtens pinge den og gå på ftp siden og overføre filer.
Fra mobilens app's og qnap finder kan jeg også fint tilgå.

Hvad kan der være galt?
Har en fornemmelse af at der er noget der skal sættes op på routeren, for indtil jeg skiftede var der ikke problemer.....

MVH
Jacob
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juli 2017 - 22:02 #1
Hvad er din egen IP#?
Pinger du den på IP# eller hostnavn?
Hvis hostnavn, hvilken IP# opløses det så til?
Samme øvelse når du benytter FTP?

Jeg vil umiddelbart antage at det er DHCP'en i routeren, der driller dig....
Avatar billede zcully Novice
09. juli 2017 - 12:19 #2
Hej igen

Jeg tror også der er et eller andet i routeren der ikke er sat korrekt op!!
min egen IP er 192.168.0.2 og NAS'en har 192.168.0.10.
Jeg pinger den på IP og der svarer den fint.
Jeg er ikke sådan voldsomt expert i netværk, men fandt under DHCP "DHCP lease reservation". Der har jeg reserveret NAS'en, så den altid får 192.168.0.10.
Tænkte det kunne være fordi en anden enhed havde taget adressen, men det hjalp ikke!!

Det er underligt, for min printer kan jeg fint tilgå Webinterfacet på. Den har jeg så heller ikke givet en fast IP, men den kører DHCP med adressen 192.168.0.13.

Nu prøvede jeg lige at lege lidt på routeren og satte noget portforward på med IP adressen.
Så kan jeg rent faktisk nå den på hostnavnet. Men stadig ikke på IP adressen!!
Sikkert et dumt spørgsmål, men er det det man sætter op for at kunne nå den udefra?
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2017 - 11:01 #3
ja - portforward bruger du til at tilgå den udefra;
prøv at genstart din nas, og se om det hjælper;
ellers prøv at slette din browserdata (cookies, tempfiler osv.)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. juli 2017 - 15:42 #4
Jeg tilslutter mig en genstart af NAS'et - det kan rette op på nogle lidt løjerlige ting ind imellem. Mit eget QNAP kan blive lidt sært, hvis det venter på genstart efter opdateringer.

Men! Du må IKKE "lege" med port forwarding og adgang udefra før det kører stabilt og forudsigeligt indefra!!!
Avatar billede zcully Novice
12. juli 2017 - 19:23 #5
Genstart har jeg prøvet et par gange og sletning af browser data.
Prøvede sågar fra 3 forskellige computere og min tlf.