Avatar billede ngunordic Juniormester
13. juli 2017 - 14:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA - Gem som PDF

Hej med JEr

Nedenstående kode virker glimrende, men hvis jeg ændrer fil type til xlTypePDF,

får jeg følgende fejl;

"Run-Time error 1004
Metoden Show for klassen Dialog mislykkedes"

Det kan jeg ikke gennemskue :(
----
Private Sub PDF_Click()

' laver kundevenlig version og gemmer som PDF

Dim filnavn As String

Dim Firkant As Shape

Sheets("OVERSIGT!").Unprotect "Complea!"

Range("F4:G8").ClearContents

Sheets("OVERSIGT!").Protect "Complea!", True, True

filnavn = "Kalkulation_" & Range("D8").Value & "_" & Range("D11").Value
    Application.Dialogs(xlDialogSaveAs).Show filnavn, xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled

End Sub
Avatar billede Jessen Seniormester
14. juli 2017 - 08:33 #1
Hej,

Jeg plejer at bruge følgende til at gemme pdf.

Sub pdf()

filnavn = "Kalkulation_" & Range("D8").Value & "_" & Range("D11").Value

ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
    "C:\temp\" & filnavn & ".pdf" _
    , Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _
    :=False, OpenAfterPublish:=False

End Sub
Avatar billede ngunordic Juniormester
14. juli 2017 - 08:54 #2
Hej,

Den virker fint, dog vil jeg gerne have at den åbner den PDF, der bliver dannet? :)
Avatar billede Jessen Seniormester
14. juli 2017 - 09:15 #3
Hej,

Du skal blot ændre: "OpenAfterPublish:=False" til "OpenAfterPublish:=True"
Avatar billede ngunordic Juniormester
14. juli 2017 - 10:06 #4
Kanon :)
Avatar billede Søren Juniormester
15. januar 2018 - 11:05 #5
Hej,

Jeg har lige et supplerende spørgsmål til tråden, jeg håber I kan hjælpe med! :)

Er det muligt at indstille den til kun at konventere et ønsket område til pdf(altså ikke et helt sheet)? og hvis ja, hvordan skriver jeg det ind i koden?

På forhånd mange tak
Avatar billede rln Juniormester
13. august 2019 - 12:44 #6
Jeg fandt dette på nettet - har dog ikke selv prøvet ...

'Save a range as PDF
Sheets("Sheet1").Range("A1:H20").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, _
    Filename:="C:\Users\marks\Documents\Saved PDF.pdf"