Avatar billede lisaolsson Novice
17. juli 2017 - 07:58 Der er 15 kommentarer

Microsoft tech support scam

Jeg har på min Firefox browser (ikke hverken Edge eller Explorer) modtaget en virus alert - jeg har googlet den og fundet ud af, at 3 mill. modtage den hver dag bl.a. pga. klik på usikre links eller hjemmesider. Jeg er usikker på om jeg kan have fået enten en Trojan eller andet skidt ned. Jeg har lavet en scan og et clean men jeg tror, at mit McAfee er outdated selvom det er en licensversion.

Er der nogen, som kender noget til denne scam og hvad den gør?

Jeg har intet på min computer, der ikke kan undværes, men hvis der ligger et lille program og aflæser mine koder, skal jeg jo gøre et eller andet. Jeg har desværre fået Windows10 opdatering og har derfor ikke en installationscd eller fil, så jeg kan formatere min harddisk.

Er der nogen forslag til hvad man kan gøre i dette tilfælde?
Avatar billede lisaolsson Novice
17. juli 2017 - 08:06 #1
Jeg skal lige tilføje, at det er et teknisk support vindue, som ligner at det kommer fra Microsoft, der popper op. Den fortæller på engelsk, at man skal ringe til Microsoft på telefon 89-87-31-09. Desuden kommer der et lille ekstravindue op, som fortæller at ens computer er inficeret med virus og spyware, som kan tappe ens computer for password osv. Ydermere popper der endnu et vindue op på dansk, hvor der til security-error-report kan logge ind med brugernavn og adgangskode. Efter at jeg havde knaldet hele herligheden ned 2 gange. Det kom op igen, da jeg åbnede browseren igen, så kom Firefox frem med en fejlmeddelelse. Bagefter har det hele set normalt ud, men ......................
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2017 - 10:30 #2
Jeg vil ikke gøre mig for klog, men jeg har søgt på telefonnummeret, og der kommer noget op med russiske bogstaver (kyrillisk) så der vil nok ikke være så smart at ringe på dette nummer! Der er sikkert mange her på eksperten der ved mere.
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2017 - 10:55 #3
I din situation ville jeg formatere harddisken og geninstallere Windows10. Det bliver så en ren installation af nyeste udgave.
Kan gøres fra nettet fra denne side (læs grundigt)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Du skal ikke indtaste noget licensnummer, da din maskine er aktiveret som gyldig bruger. Hvis du har en Microsoft konto, skal du måske logge ind med denne?

Nu er McAffee ikke mit yndlingsprogram, men smag og behag ..
Jeg ville vælge Avira (gratis udgave er ok). Får en god kritik og belaster ikke maskinen så meget.

Hvis du har købeprogrammer på maskinen kan du lige aflæse licensnumrene med et program, hvis du ikke har dem ellers. Du kan bruge den gratis udgave af
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2017 - 12:31 #4
Det lyder som om du har fået noget scareware - kan som regel hurtigt renses ved hjælp af malwarebytes (https://www.malwarebytes.com/)
geninstallation er selvfølgelig 100% sikkerhed - og som ink har så fint beskrevet, virker det nemt og overskueligt siden windows 10
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2017 - 14:34 #5
Jo det er nemt, at geninstallerer windows, men  installation af programmer kan tage ret lang tid, Så det er nok værd at prøve det foreslåede Malwarebytes plus Kaspersky free: https://www.kaspersky.dk/free-antivirus?ksid=35fc34ca-1f99-413d-a0af-34565c8fb10b&ksprof_id=54&ksaffcode=2337697&ksdevice=c&kschadid=181900152452&kschname=google&gclid=CI-lyaCpkNUCFRyUsgodXhAH8g
Enig med #1. McAffee hører ikke til de bedste antivirus.
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2017 - 14:46 #6
Enig med #4 og #5. Hvis du er i et tidsproblem så kør Malwarebytes og rens.

Hvis du har de par timer, der kræves for en reinstallation, så får du nyeste udgave af Windows10 helt ren fra skidt og kanel, som måtte være overført fra tidligere. Du behøver jo ikke sidde og kikke på maskinen, mens den downloader og installerer ;-)
Avatar billede lisaolsson Novice
17. juli 2017 - 15:17 #7
Tak alle 3 - jeg har været lidt tilbageholdende med Windows 10 - læste lidt hist og her men synes ikke om de løsninger jeg læste. Jeg vil kigge nærmere på jeres forslag :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2017 - 15:59 #8
Hvis du efter at have kørt Malwarebyte og Kaspersky, stadig har problemer, ja så er en nyinstallation den bedste løsning. Jeg ville bare selv vælge, at slette partitionen helt.
Avatar billede lisaolsson Novice
21. juli 2017 - 12:47 #9
Det sidste er nok lidt overkill - jeg tror at en formatering ville være løsningen hvis jeg have en installationscd men jeg må se at få gjort noget ved sagen. Imens må jeg ty til en af mine andre computere, som jeg heldigvis har til nødstilfælde
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2017 - 13:21 #10
#9
Jeg har ligesom du også en anden computer (bærbar) hvis der skulle sket et eller andet, der helst ikke må ske. Det er meget godt at sikre sig :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2017 - 15:10 #11
Selv efter en formatering kan Data recovery programmer gendanne data.
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har læst, at visse virusprogrammer kan gendanne sig selv efter formatering. Det er derfor jeg foreslog at slette partitionen.
Det sikreste er, at overskrive partitionen 1gang med Killdisk. Så er alle data og virus helt væk: http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm
Avatar billede lisaolsson Novice
21. juli 2017 - 19:39 #12
Jeg medgiver, at selv efter en formatering kan data genskabes med de rette værktøjer - men det tror jeg nu at du skal have computeren i hænderne for at gøre. Jeg har ikke hørt at man kan installere den slags værktøjer så de bliver liggende ved en formatering, så skulle det jo ligge sammen med recovery på D-drevet, hvilket minder mig om, at når jeg har fået styr på min anden pc, skulle jeg egentlig af sikkerhedsmæssige grunde ændre mit C-drev med et andet drevbogstav - det er jo altid C-drevet, der angribes. Tak for input - det er altid rart at få vendt tingene, så man husker noget, som man har glemt og prøver noget nyt og jeg ved f.eks. også godt at McAfee "slows down the computer", men den har været pænt effektiv indtil den åbenbart er "udløbet".
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2017 - 20:00 #13
Det er Ok, men jeg tror, at det kan give problemer at ændre sit C-drev til et andet drev bogstav. Måske er det godt at undersøge det først?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2017 - 20:24 #14
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2017 - 20:26 #15
Ps. Så vidt jeg har læst, giver de kyndige på Virus området, McAfee  en meget dårlig karakter. Det står bedre til med f.eks. Kaspersky, som findes både som free og betalings program: https://e-gear.dk/kaspersky.html
Jeg har selv Kaspersky Internet security og er meget tilfreds.