Avatar billede BrookFarm Novice
17. juli 2017 - 15:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort?

Hej.
Jeg leder efter en ny computer, Macbook, men jeg kan ikkelige finde den rigtige grundet at jeg ikke har så meget forstand på hvad alle de forkortelser og modelnavne osv. betyder.
Så måske kan i hjælpe!
Jeg leder efter en Macbook (gerne pro) med mindst 70mb grafik... måske er det ikke muligt, eller måske er jeg bare dårlig til at lede.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. juli 2017 - 16:06 #1
Hvorfor lige 70 MB? Det mest almindelige i en macbook er vel 64 MB eDRAM.
Avatar billede BrookFarm Novice
17. juli 2017 - 16:20 #2
Fordi jeg godt kan lide at spille, og jeg ved godt at det en Mac er ikke ideel til at spille på. Men hvis det er muligt at få to i én, så ville det være fantastisk!
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2017 - 17:19 #3
Der findes masser af brugte Mac Books også Pro. Prisklasse 4-20.000 kr afhængig af specifikation og stand.
https://www.bluecity.dk/elektronik/apple/apple-macbook.html?p=2
Jeg er selv bruger af Mac udstyr, men erkender også at prisen er høj. Hvorfor vil du gerne have en Mac til at spille på? Kan dine spil overhovedet køre på en Mac? Forestiller du dig dual-boot med Bootcamp? Der findes også smarte Windows maskiner, der måske er mere egnede til spil. Fortæl lidt mere om budget og krav til spil.
Avatar billede BrookFarm Novice
17. juli 2017 - 17:37 #4
Jeg vil gerne have en Mac fordi jeg har hørt (fra venner og familie) at den er fantastisk til studie, hvilket jeg vil bruge den til. Men eftersom jeg også er fan af at spille computer, så kunne det være et plus hvis det var muligt.
Jeg siger at den skal være mindst 70 mb grafik fordi jeg har spillet mange spil på min nuværende bærbare PC og har ikke haft nogen problemer. Men da jeg skulle til at spille et nyt sagde den at jeg skulle bruge 70 mb grafik hvor jeg kun havde 62.

(den fulde tekst af hvad problemet var: Graphics adapter does not meet minimum requirements. At least 70 MB of available video memory required, only 62 MB detected")
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2017 - 17:53 #5
Nu ved vi jo ikke hvilket studium du påtænker at starte på, men hvilke programmer forventer du at skulle arbejde med?
Hvad er dit budget?
Hvis du vil spendere eksempelvis 7.000 kr, så kunne denne være en løsning:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80WK000DMX/lenovo-legion-y520-15-6-gaming-barbar-sort
Men uden at kende dit budget og dine krav er det vanskeligt at rådgive ;-)
Avatar billede BrookFarm Novice
17. juli 2017 - 18:17 #6
Budgettet "er ikke et problem" eftersom jeg bare kan spare op til det hvis det er, men 7000 som du forslår der er en rigtig god pris :-)
jeg skal til at gå i 3G og derefter på universitet. så altså de programmer  jeg benytter er bare word pakken og diverse note programmer. så det er jo ikke det store.

Computeren du forslår er rigtig god, og er nok sådan noget jeg leder efter hvis ikke den ideelle Macbook kommer frem. For jeg er stor fan af apple, har ikke haft en Macbook før, men kunne rigtig godt tænke mig en.
Undksyld hvis mine svar er kryptiske ;-)
Avatar billede eurositi Ekspert
17. juli 2017 - 18:49 #7
Hvis du er til 3D spil af den mere krævende slags, er du sandsynligvis nødt til at købe noget andet end en Macbook. Du kan se ydelsesforskellen mellem ét af de "kraftigste" grafikkort til Macbooks og de rigtig hurtige grafikkort, som kan købes sammen med Windows-PC'er her: http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Intel+Iris+Pro+6200&id=3258
Trods de markant dårligere ydelser starter Macbooks med dette grafikkort ved omkring 15.000 kr... Man kan købe en meget kraftig (Windows)PC med et meget kraftigt grafikkort for de samme penge.
Hvis du vil ha' en garanteret god spiloplevelse uden at betale uforholdsmæssigt meget for grafikkortet i sig selv, bør du gå efter et NVIDIA GTX 1060 grafikkort i en Windows(PC).

Mens Windows godt kan installeres på en Macbook, har Apple valgt at gøre det umuligt at installere OSX på andet end Macbooks. Det er den egentlige grund til, at du er tvunget til at vælge, ellers havde det været meget nemmere... I min optik er dét alt andet end sympatisk! ;-)
Avatar billede BrookFarm Novice
17. juli 2017 - 19:05 #8
Ah okay, jamen sådan er det! jeg siger mange tak for hjælpen! alle svarene var megt hjælpsomme!!
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2017 - 19:34 #9
#7
Jeg giver dig helt ret i at det er alt andet end sympatisk!
Pengegriskheden lever i bedste velgående........
Avatar billede INK Ekspert
17. juli 2017 - 20:05 #10
#7 og #9, jeg bliver desværre nødt til at kommentere. Det er ikke gratis at installere Windows på en Mac. Det koster en licens!! Apple har valgt ikke at sælge sit styresystem til andre end ejere af en Mac komputer. Til gengæld har Apple i de seneste år accepteret gratis opgradering af styresystemet når du ejer en Mac. Microsoft har nu endelig valgt samme strategi. Windows 10 er "gratis" hvis du har købt en version 7, 8 eller 8.1. Efter forlydender vil Microsoft fortsætte med gratis opdatering.
Jeg er enig i, at grådighed er en "dødssynd", men alle kommercielle firmaer lider af denne sygdom. Firmaer overlever sålænge vi som forbrugere lader dem overleve. Jeg har svært ved at se den store forskel mellem Microsoft og Apple, men folkene bag Linux fortjener stor ære.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2017 - 20:24 #11
#10
Ja det er ikke kun Apple der er grådig, det giver jeg dig ret i, det er generelt at mere vil have mere i firmaerne.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. juli 2017 - 11:18 #12
#10
Spørgerens konkrete udfordring er udelukkende et resultat af Apples specielle politik. At et softwarefirma insisterer på, at du ikke må benytte det på andet end deres egen hardware, er ret usædvanligt - men sikkert en nødvendighed for Apples egen hardwareindustri, da ingen ellers ville ha' det store incitament til at betale (ekstra) for de relativt dyre Macbooks... Men usympatisk er det altså.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. juli 2017 - 11:45 #13
#12
Hørt!
Avatar billede mac shack Praktikant
04. september 2017 - 13:23 #14
Du findes masser af brugte Mac Books produkter

Jeg selv bruger af Mac-pro er tilfreds med den, men ved det godt at prisen er høj.
Du kan også finde en rigtige fin PC til billig penge som kan næsten alt som en Mac kan.

Hvis du er heller til Mac så se her https://mac-shack.dk/  som også har købt min Mac meget billigt