Avatar billede IKS Praktikant
21. juli 2017 - 14:42 Der er 4 kommentarer

Cisco os hjælp

Hello world :-P

jeg har aldrig før arbejdet med cisco os og det er seriøst spændende at lære noget om, men er ved at få lidt hovedpine så håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej.

hardware info:
Routeren er en 890 series wifi med Version 15.2 os. (købt brugt)
modem er Huawei B525 (4g alt i en lorteboks)
Telefon er snom 370

NB: Jeg har lavet et kabel til routeren, sat det op med putty og det spiller som det skal når ellers man fatter hvad man så skal gøre :-p

problem:

Da jeg aldrig tidligere har leget med cisco og ikke er stærk i netværk er jeg totalt loost i forhold til at lave en, formoder jeg, simpel opsætning.

ønsket opsætning:
Huld igennem til verden kommer fra Huawei hvilket er alt den skal levere.
resten af netværket ønsker jeg cisco'en skal tage sig af, både wifi og kablet.

på kabel siden skal min hp server, ip telefon og min printer tilsluttes dvs. der skal bruges 3 porte til det, server og printer skal kun kunne tilgås lokalt.
alt andet i huset er trådløst tilsluttet og omfatter bla. 3 tv, 4 iphone 3 ipad and so on...

Cisco'en skal levere DHCP på wifi men ønsker faste ip til printer og server.

hvordan griber jeg det an? hvordan vil en mulig config se ud, er der nogen der har en jeg kan lure lidt på?

skal lige nævne at ip telefonen er opsat med sip osv. så det eneste den skal ha er net adgang :-)

Har googlet en del og læst op og ned uden at blive synderligt klogere på cisco :-)

Håber nogen gider give mig et skub i den rigtige retning.

ps.
Er ordblind men mor sagde altid; hvor der er vilje er der vej, hvilket jeg forsøger at leve efter så undlad venligst at kommentere mine stavefejl, der er bare nogle ting jeg ikke kan få ind i boldten hvordan staves haha

god dag der ude :-)
Avatar billede INK Ekspert
21. juli 2017 - 15:59 #1
Det er jo pro udstyr, som jeg absolut ingen erfaring har med. Men det burde jo ikke være væsentligt sværere end en almindelig husholdningsrouter ;-)
Først skal du nok have fat i et værktøj som dette
http://www.cisco.com/c/en/us/products/cloud-systems-management/configuration-professional/index.html
Med det skulle du kunne kikke ind i routeren og pille ved indstillingerne. Udstyret har formentligt været anvendt et andet sted, så jeg ville nok starte med en komplet reset, så der ikke gemmer sig uventede forhindringer.
Du skal også lige aflæse typen, men formoder det er en model med WiFi inkl. antenner.
Kablet fra dit modem skal nok i en WAN port på bagsiden, mens din PC skal i en kablet LAN port for at kunne foretage indstillingerne.
Som du kan se på dette link, er der uanede muligheder afhængig af typen du har købt.
Der skal nok læses nogle sider engelsk specifikation og opsætning, men med den sommer vi har nu, så er der jo god tid til det ;-)
http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/routers/800-series-routers/data_sheet_c78-519930.html

Held og lykke med opgaven. Det ville være nemmere at smutte ned i Power eller ElGiganten og købe en pæn stor husholdningsrouter 700-2000 kr, men det er jo ikke det du har besluttet.
Avatar billede IKS Praktikant
21. juli 2017 - 16:55 #2
Hej ink, tak for svaret.

Du har helt ret i at det er Pro stuff og det er der en grund til. Jeg har tidligere måtte nøjes med det du beskriver som husholdningsudstyr som ganske rigtigt er nemt at få til og køre men også er noget være bras når man har så meget udstyr i hytten som jeg har, det er simpelthen for ustabilt efter min mening.

Jeg fik fingre i routeren på en konkurs auktion til seriøse småpenge og har besluttet mig for at der nu skal noget gedigent kram til😎

Routeren er resat og sat op med hvad jeg har ku læse mig til div. Steder så det jeg har brug for er hjælp til de mere krævende ting i forbindelse med config af dyret som forgår via terminal med div komandoer ;-)

Men tak for venligheden
Avatar billede INK Ekspert
21. juli 2017 - 17:32 #3
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig yderligere. Kører selv på almindelig router med wifi på både 2,4 og 5 GHz (ac). Har tilsluttet 2 tv, 2 AppleTV, 1 Google Chromecast, 3 iPhones, 2 iPads, 1 iMac, 1 MacBookPro, 1 NAS, 3 WiFi SD kort for fotoapparater, 1 WII, 1 BlueRay afspiller, 1 Google Audiocast, 2 Windows PCer, 1 Accesspoint, 1 SONOS. Det kører ganske fint.
Avatar billede IKS Praktikant
21. juli 2017 - 18:00 #4
Hej igen ink.

Det skal du ikke beklage der er sikkert andre venlige sjæle som kan hjælpe :-)

Ja det kører da også ok med alm. udstyr men der er bare for meget genstart, problemer med lyset i stuen og en del andre ting der gør at jeg har lyst til at få noget bedre udstyr sat op. På sigt har jeg planer om at serveren udover at være medie/fil server også skal trække mit overvågning og give mig mulighed for at styre lys, varme, overvågning, alarm mv. når jeg er på farten og til det kommer der nok en vifte at udfordringer med alm. nætværksgrej ;-)

God weekend til dig og endnu en gang tak for indput :-)