Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:16 Der er 13 kommentarer

Nogen der ved om man kan købe aflastningbøjler uden at købe en RJ45 stik?

Jeg har lige købt 100m CAT6 UTP 23AWG fra Biltema, for at kunne ligge noget internet kabel til min computer. Når jeg så sidder og skal til at lave kablet, kunne jeg ikke få alle farverne helt ind. Jeg kiggede lidt rundt og fandt ud af at mange mennesker bruger en såkaldt "aflastningsbøjle" til at få dem ind. Problemet er bare at de RJ45 stik jeg købte kom ikke med nogen aflastningsbøjle. Jeg kiggede rundt og det eneste jeg kunne finde var det her: https://www.av-cables.dk/netvaerksstik/rj45-modularstik-til-bloed-cat-5-stp-kabel.html. Men de RJ45 stik jeg i forvejen har købt (http://www.biltema.dk/da/Kontor---Teknik/Computere/Kabler/RJ45-stik-10-stk-2000021205/) ser ikke ud til at være de samme, så frygter lidt at bøjlen ikke vil passe. Jeg har virkelig brug for hjælp til det, og har ikke lyst til at bruge mange hundrede mere.
24. juli 2017 - 22:33 #1
Øhm, aflastningsbøjle - interessant! Det eneste jeg kender til det, er modularstik lig disse: https://www.av-cables.dk/netvaerksstik/supra-rj45-modularstik-til-cat-6-7-kabel.html
Dit link til av-cables er for det første defekt -for det andet linker du til cat5, men du har købt cat6 kabel. Der er ganske stor forskel :-)

Har du en ordentlig "crimp" tang til at presse kabel og stik ordentligt sammen?
Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:39 #2
Jeg er ikke rigtig interesseret i selve stikket, men selve det lille stykke plastik. https://www.av-cables.dk/netvaerksstik/rj45-modularstik-til-bloed-cat-5-stp-kabel.html
På engelsk hedder den vist "Loadbar". De RJ45 stik jeg har købt ser ud til at være CAT5E. Alle "kanalerne" er i en lige streg, modsat til CAT6 hvor de er lidt i zig zag.
24. juli 2017 - 22:41 #3
Var lige hurtig nok!
Jeg tror ikke du kan købe omtalte bøjler for sig selv. De følger så vidt jeg kan se med visse modularstik og jeg kan kun gisne, men en aflastningsbøjle må være til at klemme om jacketen på kablet, så de 4 twisted pairs ikke bliver hevet ud så nemt når kablet er under belastning. Men ikke engang på ebay kan jeg umiddelbart finde bøjlerne:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=rj45+tool+kit&_frs=1
Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:44 #4
Jeg kan se at de stik jeg har ikke er CAT6. http://www.ebay.com/itm/Cat-6-RJ45-Modular-Plugs-with-Loadbar-18-401420-100-100-pack-/271206651707?hash=item3f252d173b:g:DGsAAMXQkN1RzdMQ
Man kan se på "bøjlen" at ledningerne skal ind i et zig zag mønster. På det stik jeg har er det bare i en lige stribe, som med CAT5. Men polerne på enden er dog guld, hvilket får mig til at tro biltema snød mig.
Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:45 #5
I de videoer jeg så på YouTube, brugte de "bøjlen" til at lettere få ledningerne ind, og samtidig gøre kablet bare en smule hurtigere.
24. juli 2017 - 22:45 #6
Det går godt for mig; forkert link! Det var dette her der var tilsigtet. Der kan du sagtens få løse stik med bøjler, men ikke bøjler uden stik ! Ikke hvad jeg lige kan se i hvert fald:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=rj45+tool+kit&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrj45+loadbars.TRS0&_nkw=rj45+loadbars&_sacat=0

At de ligger "i en lige streg" er bare ensbetydende med, at kablet er forbundet som "flat" cable, mod den mere anvendte "round" metode.
Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:50 #7
Jeg faldt over dem her: https://www.av-cables.dk/netvaerksstik/rj45-modularstik-til-solid-cat-6-utp-kabel.html
og undrede mig om at det kunne være lettere end flat line stikket. Jeg sad i ca. halvanden time og prøve på bare at få alle ledningerne ind til kontakterne. Så det kan godt være jeg bliver nød til at købe dem fra ebay.
24. juli 2017 - 22:50 #8
I princippet er det sgu de samme stik du bruger til cat5/6. Selve RJ45 plugget virker i hvert fald både til cat5/6, uanset hvad det er købt som. Jeg har aldrig kunne måle nogen reel hastighedsforskel på de to typer!
Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:51 #9
Med loadbars
Avatar billede ComputerGeeken Praktikant
24. juli 2017 - 22:53 #10
Det eneste problem jeg har, er at få alle ledningerne ind. Det gjorde mig så irriteret. Enten bliver jeg nød til at have fat på en, eller skal jeg købe dem fra ebay eller dem jeg linkede tidligere.
24. juli 2017 - 22:53 #11
Altså, i min optik er det et helvede at patche netværkskabel! Jeg hader det og synes det er besværligt som bare fa.... når det så er sagt; øvelse gør mester og det tager noget tid, før man helt får følingen med det, men det skal nok komme!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juli 2017 - 21:36 #12
Når du monterer stik på UTP/STP-kabel skal du starte med at lægge dem pænt op, så de matcher "kanalerne" og sørge for at enderne klippes rene i een arbejdsgang, så du får en jævn anlægsflade inde i bunden af stikket.

Som #11 er inde på, er det et spørgsmål om træning.
Avatar billede PeterMejer Novice
03. august 2017 - 10:36 #13
Jeg har lavet en del RJ45-konnektorer, så her et lille råd:

1: Fjern en god bid af kappen - vel 8-10 cm. Så har du et godt tag på lederne, når de skal lægges pænt.
2. Split ledere og læg dem i korrekt rækkefølge. Hold kablet med venstre hånd og split og ret lederne med højre.
3. Hold lederne på plads mellem venstre hånds tommel og pegefinger og GIV UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER SLIP!
4. Klip lederne i en længde så de passer til RJ45 konnektoren. SLIP IKKE LEDERNE!
5. Skub nu lederne på plads i konnektoren og crip stikket på.

Der er rigtig mange der kun lige fjerner en stump af kappen. Men vær nu ikke fedtet og fjern så meget at du kan komme ordentligt til lederne.
Det kræver lidt tålmodighed og øvelse, men det er på ingen måde umuligt.
God fornøjelse