Avatar billede madslennart Novice
25. juli 2017 - 19:21 Der er 7 kommentarer

12 V ladesystem (motorcykel) - Hvorfra skal jeg måle/tilslutte?

Hej - er det nogle kloge hoveder der kan give mig et input til nedenstående:-)

Indledning til spørgsmålet:
Jeg har netop købt en mc som har eftermonteret en masse udstyr. Det er sådan en "adventurebike" som har været brugt til at køre lange ture, herunder ture til udlandet.
Der er monteret både gps, kraftige tågelygter, cigarstik, automatisk kædesmøring, varme i håndtag osv.
Jeg er godt med på at flere af ovenstående ting ikke bruger særlig meget strøm, men jeg vil for sikkerhedens skyld gerne have eftermonteret et voltmeter. Voltmeteret skal sidde på tændingen, sådan at det kun er tændt, når biken er tændt. (det kan jeg godt selv finde ud af)
Info.
Batteriet måler ved stilstand ca. 12,6 volt.
Når biken er tændt måler det ca. 14 volt (dvs. den lader fint, som den skal).

Spørgmålet:
Hvordan skal jeg tilslutte voltmeteret? https://www.dkvolt.dk/produkt/voltmeter-forseglet-til-12v-24v-dc/
Den tidligere ejer har sat tågelyset sammen med kørelyset. Dvs. den får tændingen fra kørelyset.
Hvis jeg måler på +polen/fasen fra kørelyset, så viser multimeteret/testeren kun ca. 12 volt. Dvs. voltmeteret vil vise ca. 2 volt lavere end det biken rent faktisk producerer, altså de 14 volt når den er tændt.
Skyldes differencen, de 2 volt, at kørelyset skaber modstand/forbrug der gør at jeg kun kan måle ca. 12 volt på den ledning?

Det er vigtigt at det er det korrekte tal jeg kan aflæse, altså de 14 volt, ellers giver det jo ikke rigtig mening.

Kan de 14 volt kun måles direkte på batteriet? I så fald kan løsningen måske kun være at tilslutte direkte på batteriet, men med en afbryder foran. Så kan jeg altid tænde og slukke for det - det er sådan set også okay - Så længe der ikke er modtand i afbryderen?
http://www.robertsmc.dk/motech-vandt%C3%A6t-styrkontakt-p-4553.html

Jeg håber i kan hjælpe.

Pft.
Avatar billede jk45 Forsker
25. juli 2017 - 19:24 #1
Du kunne jo sætte et lille relæ foran dit volmeter som trækker når der sættes tænding på og dermed får forbindelse til batteriet.
Avatar billede madslennart Novice
25. juli 2017 - 19:43 #2
Hmm..
Det kan jeg ikke lige forestille mig. Kan du smide mig et link evt.?
Avatar billede madslennart Novice
25. juli 2017 - 20:02 #3
...Men efter nærmere eftertanke, så kunne det måske være en fordel at sætte den direkte på batteriet, med en afbryder foran. Så har jeg mulighed for at se spændingsniveauet, både ved stilstand og tændt maskine.

Kan i bekræfte at det er en gangbar løsning og at afbryderen ikke vil lave "modstand?", der kan forvrænge billedet/spændingsniveauet?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juli 2017 - 21:24 #4
Prøv lige i første omgang at måle spændingen direkte på tændingslåsen, om ikke den stiger til knap 14V når motoren er i gang? Hvis den ligger på det niveau, er der ikke grund til at gøre mere ud af det.
Avatar billede madslennart Novice
25. juli 2017 - 22:11 #5
CRKrohg - ligegyldigt hvad jeg måler - direkte i tændingslåsen - så vil jeg have monteret det voltmeter.

Så tilbage til mit seneste spørgsmål:
Vil det give den ønskede effekt at tilslutte det direkte på batteriet med en afbryder foran?
Avatar billede acore Ekspert
26. juli 2017 - 08:18 #6
Du skal måle der hvor du ønsker at kende spændingen. Problemet er, at det ved du nok ikke helt hvor er.

Jeg vil foreslå, 1) at du finder et eldiagram for din motorcykel og 2) at du enten googler din motorcykel + voltmeter eller spørger i et passende mc-forum hvordan det skal monteres.

1) giver dig mulighed for reelt at finde ud af, hvordan diverse ekstraudstyr er eftermonteret. 2) giver dig et "rigtigt" svar. Uden flere detaljer er det svært at svare rigtigt - en moderne mc har et el-diagram, der ligner det fra en apollo-raket i 70'erne.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juli 2017 - 08:25 #7
#5 Det var nu heller ikke det jeg skrev til dig - blot at du MÅSKE kunne slippe med at lade voltmeteret måle samme sted, som du vil tilstlutte det i tændingslåsen. Men synes du det fedeste vil være et par ledninger direkte til batteriet, trukket lidt "hokus-pokus" gennem stel o.a. og formodentlig så også uden sikring, så mor dig bare... ;-)

Som acore er inde på i #6 kan det give nogle ret interessante udfordringer, hvis du fedter rundt i CAN-bus uden at vide hvad du laver.