Avatar billede 2pretty4u Mester
01. august 2017 - 09:40 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

NAS DS216Play brug af DS Video væk fra eget netværk

Kære eksperten

Jeg har netop anskaffet mig en Synology DS216Play NAS server. Jeg har installeret den og overført data, videoer mm. Jeg har hentet DS Video app'
en til min iPhone, og når jeg er lokalt på samme net som serveren virker den, men når jeg hopper af netværket virker den ikke. Jeg har aktiveret QuickConnect, samt sat HTTPS til mm. Nogle, der har erfaring som kan hjælpe med hvordan det lykkes?

Jeg har en YouSee router og kan derfor ikke lave en bro selv. Er løbet lidt tør for ideer.

Håber i kan hjælpe,

Mange tak

Mange hilsener

Stefan
Avatar billede INK Ekspert
01. august 2017 - 09:53 #1
Avatar billede INK Ekspert
01. august 2017 - 10:00 #2
Fandt en lidt gammel tråd, der måske kan hjælpe dig videre:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/887049
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. august 2017 - 10:10 #3
Jeg har ikke prøvet via Quickconnect, men har også en Yousee router. Denne har jeg bare været inde i og oprette de relevante port-forwards der skal til, og lagt certifikat på Synology serveren - det har kørt glimrende de sidste par år.. (DS414Play)
Avatar billede 2pretty4u Mester
01. august 2017 - 14:53 #4
Hej Ole og Ink

Tak for det hurtige svar.

Ole, forsøgte os med Port Forwards, men enten kan jeg ikke finde ud af det, ellers virker det ikke. Tror mest det er at jeg ikke kan finde ud af det. Har du eventuelt screenshots, du kan sende, eller link til en side så jeg kan se hvordan?

Hvordan foregår det med certifikat på Synology?

Mange tak begge to :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. august 2017 - 15:30 #5
Ang. relevanten portnumre, finder du dem her: https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_network_ports_are_used_by_Synology_services

Du skal også huske, at du skal forbinde til din routers eksterne IP adresse, og ikke din interne Synology server adresse - det er jo her port-forwarding hjælper dig med at videresende trafikken til den interne adresse.

Ang. Certifikat, kan et "selvsigneret" certifikat være ligegyldigt i dag - de fleste browsere er nemlig begyndt at advare mod disse også, da de er lette at forfalske. Du skal derfor have et eksternt certifikat, og det tilbydere de nyeste udgaver af DSM heldigvis. Der er en fin vejledning her: https://miketabor.com/secure-synology-nas-install-ssl-certificate/
Men husk det kræver, at du selv ejer et domæne...
Avatar billede 2pretty4u Mester
01. august 2017 - 16:41 #6
Hej Ole

Tak for det hurtige svar.

Ahh i see, jamen så vil jeg forsøge mig frem med portforwarding, tænker jeg godt kan det, selvom jeg ikke har et domæne for signering. Vil jeg skaffe senere hen, således at det er mere sikkert, korrekt?

Igen tak,

Mange hilsener

Stefan
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. august 2017 - 17:06 #7
Ja, det er korrekt. Til DS-Video burde det ikke give problemer at køre uden certifikat, og ren HTTP (ikke HTTPS). Det er kun hvis du bruger maskinen til noget eksternt WEB-adgang, at det giver problemer.
Avatar billede 2pretty4u Mester
01. august 2017 - 17:13 #8
Meget underligt, har forsøgt at indstille portene som man skal. Har en Sagemcom BCM9338x router, men kan ikke få det til at virke. Måske pga. certifikatet mangler?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. august 2017 - 17:25 #9
Nej, det har ikke noget med certifikatet at gøre. Men ofte driller det med portnummeret - det skal du muligvis også huske at angive i DS-Video, specielt hvis det ikke er standard portnummeret.

Og du er sikker på at du bruger den eksterne IP-adresse? https://www.iplocation.net/find-ip-address
Avatar billede 2pretty4u Mester
02. august 2017 - 12:07 #10
Hej Ole

Ja, det er noget underligt noget - det virker stadigvæk ikke.

Jeg har ikke indlæst certifikat.

Derudover har jeg på routeren sat den til:

External 6690 til internal 6690, server IP adresse er den lokale, protocol TCP og Wan interface er wanbridge.
External 80 til internal 80, samme med protocol, server oginterface
External 5353 til 5353 samme med protocol, server og interface
External 5000 til 5000 samme med protocol, server og interface

Er det så her hvor server skal være den eksterne, hvis så, hvordan finder jeg den på NAS'en?

Tak igen Ole,

Mange hilsener

Stefan
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. august 2017 - 09:30 #11
Den eksterne adresse er den, din router har ud imod det store internet. Den kan du ikke se på NAS´en, for NAS´en aner ikke at den sidder på et lokalt netværk, og ikke det store internet.

Der findes et væld af hjemmesider der kan vise din eksterne adresse, ligesom den sikkert også står et sted i din Router - jeg har tidligere lagt link til https://www.iplocation.net/find-ip-address

Det er denne adresse du skal "fodre" ind i DS-Video eller DS-Audio app´en.
Avatar billede 2pretty4u Mester
07. august 2017 - 09:43 #12
Hej Ole

Tak for dit svar. Du havde ret og det virker nu, helt gnidningsfrit.

Mange tak for hjælpen og rigtig god dag :)