Avatar billede xWeezor Juniormester
03. august 2017 - 12:35 Der er 14 kommentarer

Har i nogle tip?

Jeg vil gerne snart bygge min egen PC(noget jeg aldrig har gjort) har i nogle gode råd/tips til når jeg skal finde dele osv.

Computeren skal gerne kunne trække alle nutidens spil rimeligt glidende, og selve opstart af computeren skal ikke tage over 10 sekunder.

Styresystemet skal kunne arbejde sammen med computeren uden store problemer.

Det er ikke meningen at i skal sende mig en "opskrift" men at i må skrive nogle gode tips og råd (eventuelt nyttige sider)
Avatar billede hrc Mester
03. august 2017 - 13:45 #2
Nu skriver du intet om budget, men hvis du tænker på GTA V eller Hitman, så skal du nok påtænke 2500+ til grafikkortet. Ellers er det ret standard: En 250GB SSD (Samsung Evo 850) med Windows 10 (køber altid pro, et serienummer koster kun 450,- hvis man downloader filerne selv). Ram? 8GB er godt, men 16 er meget bedre. CPU? Det er muligt AMD har noget der dur, men jeg sværger til Intels I7 m. vandkøling. Køb en god stor 800W strømforsyning og sæt det hele sammen på et godt bundkort fra Asus eller lignende.

Så mangler du bare skærm(e), tastatur og mus.

Viola: For 7 til 10k har du en formidabel spillemaskine. Sådan en lavede jeg i ferien, men tror du ungerne vil bruge den? De elsker den gamle Xeon bestykkede Dell og selvom Greenfield i Minecraft er en helt anden oplevelse, så står maskinen ubrugt. Jeg må nok genoptage min lidenskab for flysimulatorer og opgradere min X-plane. Det lader til jeg kan have den for mig selv.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 16:20 #3
jeg er enig med hrc, og vil tilføje: om den booter på 10 sekunder er ingen herre over. men det bør den... :)

siger bare at windows 10 er det rene lort og skaber 100000 underlige problemer og vælger tilfældigt selv hvad den har lyst til at gøre.

jeg kører et lydstudie, filmredigering, spillecomputer på samme maskine, og bliver ved win 7 indtil det er umuligt pga lyd software! :)
Avatar billede xWeezor Juniormester
03. august 2017 - 22:36 #4
Nogle ting jeg er sikker på der skal i kender bare ikke de bedste:

- 1 TB SSD eller mere
- 16 GB ram
- (en effektiv måde som køling)

Jeg ved intet om hvad en god CPU er og hvad GPU er.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 23:44 #5
nu er i alle så forhippet på SSD, og det skyldes for det meste at i INGENTING ved om hardware/harddiske! :)

vil bare sige: når en SSD går i stykker, så er det total gonat lige med det samme.
man skal ikke bruge det til LAGER! for man kan ikke redde en skid.

du skal mishandle og ignorere en HDD der er syg og lamer, i ugevis, førend den smadrer al data og du mister noget. de er nemme at redde, og det kan gøres for alm. folk til en billig penge!  google lidt på danske dataredningsfirmaer,

for mit vedkommende: lydstudie, spillecomputer, filmeredigering: LAGER=HDD
SSD= kun Windows
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 23:49 #6
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2017 - 00:03 #7
læg mærke til sidste punkt i den artikel: hvorfor du ikke skal gemme store filer du ikke bruger ofte (LAGER) på en SSD - det være sig film og en arbejdsdisk i lyd/video hvor dine gamel lyd/video projekter ligger og fylder (som du jo næsten aldrig kører ind)
Avatar billede xWeezor Juniormester
04. august 2017 - 11:45 #8
Så SSD'en skal kun bruges til sytemfiler og andre ting som man skal have adgang til hurtigt, som spilfiler og måske også video optagelse? osv.

Så skal jeg helt klart have mig en HDD til alle mulige filer som foreksempel tekst, billeder, videoer og meget mere som ikke behøves hastighed for at blive brugt og ting som ikke bruges.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2017 - 09:15 #9
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2017 - 08:27 #10
SSD flashdisk, når den skriver en blok, er den brugt. den er fysisk brugt, og efter 100000000 antal lag er den død, der er ikke flere lag i flashen. en HDD er magnet plader med en antal magneter på, de vender i en bestemt retning 0 eller 1, og gemmer herved data. de kan vende i alle retninger, ved overskrivning, men magneterne består, u anset antal skriv/læs - hardisken slides ud i motherboard og mekanik. hvis læsehoved crasher ned i pladen, så laver den ravage, det sker sjældent.. hvis den klikker er den ved at fejle, læsehovedet er ved at gøre det der.  det er netop da, at den skal kopieres, inden den smadrer en lille smule... da sender du til redning.. der mistes som regel næsten intet... fordu du ikke lod den hyle og larme i ugevis!
Avatar billede hrc Mester
08. august 2017 - 11:47 #11
Sidwave: Jeg (og sikkert også mange andre) ved faktisk også noget om SSD, men jeg kan ikke ignorere det er meget meget hurtigere. Hvis maskinen primært skal bruges til spil, så er skaden begrænset hvis SSD'en står af. Har man har vigtige data, så vil jeg blot understrege vigtigheden af at tage backup og/eller have 1 eller 2 "gammeldags" diske ved siden af. I Windows 10 er det jo nemt at få den til at pege på andre drev til data.

Man kan også læse denne artiken: http://www.pcworld.com/article/2856052/grueling-endurance-test-blows-away-ssd-durability-fears.html

Skrevet i 2014 og tingene er sikkert blevet endnu bedre siden. Naturligvis skal man bare hoppe på SSD-vognen.
23. august 2020 - 09:10 #12
Der findes efterhånden en del spændende muligheder for at bygge sin egen PC.
Man  kan vælge at gøre det via nogle konfigurérbare PCer, der allerede er sat sammen og man kan så vælge til og fra eller man kan vælge at bygge det hele fra bunden af selv, hvor man så skal huske at tjekke hvorvidt delene passer korrekt sammen. Jeg har skrevet en større guide om netop dette her: https://byg-selv.info/guider/byg-selv-pc/
Avatar billede hrc Mester
31. august 2020 - 15:02 #13
Fin beskrivelse.

Du burde måske nævne at overdimensionering af en PSU holder støjen nede, samt at vandkøling af CPU'en er en fantastisk ting at have. Grafikkortet kan godt få lidt flere ord på vejen. Noget med at skærmens opløsning kræver sin RAM, bestemme hvor stort kortet skal være, men også med et kig på støj. Man skal ikke undervurdere en lydløs gamer-pc :-)

Sidst bør man altid huske at holde maskinen ren. Sidder man med cigaretter, chips og masser af støv på gulvet, så kan maskinen hurtigt dø. Af med låget, frem med støvsugeren og rens blæsere og køleribber.
Avatar billede hrc Mester
31. august 2020 - 15:05 #14
Gik derefter ind og tjekkede mail. Første mail var denne: https://www.refurb.eu/da-dk/blog/post/guide-sadan-rengorer-du-din-computer?utm_campaign=campaign-31082020-b2c-rengoering-af-computer-blogpost&utm_medium=email&utm_source=klaviyo&_ke=eyJrbF9lbWFpbCI6ICJocmNfcHVibGljQGhvdG1haWwuY29tIiwgImtsX2NvbXBhbnlfaWQiOiAiTDJ3TUJlIn0%3D

I øvrigt har jeg aldrig haft problemer med at bruge støvsuger i kassen, men det er klart, statisk elektricitet kan dannes.