Avatar billede mboesen Novice
04. august 2017 - 09:59 Der er 11 kommentarer

Font bliver ikke installeret - windows 7

Hej

Jeg sidder med nogle font problemer ved installation på windows 7.

Jeg har en open type font - Optimum, som indeholder fire "fonte" - Alm, Bold, Alm kursic, Bold kursiv.

Når jeg installere dem, så kommer Alm og Bold ind og virker. Men de to Kursiv font bliver ikke installeret.

Jeg har forsøgt at genstarte, slette og genstarte, geninstallation etc... Synes jeg har være alt i gennem.

Hvordan kan det være og hvad kan jeg gøre?!

mvh, Michael
Avatar billede Slater Ekspert
04. august 2017 - 10:40 #1
Du er sikker på de ikke er installeret, men bare registreret som italic-versioner af de andre? I så fald kan du bruge dem ved at vælge det ikke-kursive typeface og markere det som kursiv i hvilket program du end bruger.
Avatar billede mboesen Novice
04. august 2017 - 10:51 #2
Det er i InDesign og nej jeg får desværre ikke muligheder for at vælge den hverken det ene eller andet sted
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2017 - 11:34 #3
Jeg kører selv Windows 7, og har lige prøvet at downloade "Optimum" font.
Der er ingen problemer, hverken i almindelig, almindelig bold, kursiv eller i kursiv bold.
Jeg prøvede det i Word 2010 Prof. så det virker mærkeligt :-O
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2017 - 11:54 #4
Når det virker hos #3, så må løsningen være, at spørgers fil er defekt. Hent en frisk fil fra nettet, og installer den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2017 - 13:12 #5
Nu har jeg også test "Optimum" i programmet Design Pro 5 fra Avery Dennison, og der virker det også perfekt i alle fire varianter: almindelig, almindelig bold, kursiv eller i kursiv bold.
Avatar billede martens Guru
04. august 2017 - 16:13 #6
Hvor har du font-filen fra ( nu skriver du Open Type - men kan du ikke bruge TTF ? )

http://www.fontpalace.com/search.php?q=optimum&search_bt=search

det virker i hvert fald her i InDesign 2015 samt Word og andre applikationer...
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. august 2017 - 23:00 #7
Jeg har skriften som Open Type, men min version hedder Optima.
Den virker i InDesign CS5 på Windows 7.
Ordinær, fed, kursiv m.m. ligger enkeltvis og skal installeres hver for sig.
http://finnrasmus.dk/optima.zip
Avatar billede mboesen Novice
07. august 2017 - 07:34 #8
Godmorgen

Jeg/Vi (på arbejdet) bruger open type fonte grundet at den skal kunne arbejde sammen med vores trykkeri og på tværs af PC og MAC platforme.

Jeg tror ikke man "bare" kan downloade den originale version og slet ikke som Open Type.

Men tak for jeres forslag
Avatar billede mboesen Novice
07. august 2017 - 07:37 #9
Må indrømme jeg ikke har den store font viden, men det er åbenbart vigtigt at det er en Open type
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. august 2017 - 09:09 #10
Open Type kan installeres både på pc og Mac. Mange trykkerier bruger Mac.
Hvis I leverer InDesign dokumenter til trykkeriet, er det vigtigt, at begge steder har de samme skrifter, ellers vil modtagerens InDesign brokke sig, når de åbner dokumentet.
Hvis I leverer pdf-filer, er problemet mindre, fordi skriften er integreret i pdf'en.
Hos nogle trykkerier kan det stadig give problemer, hvis pdf'en indeholder Truetype skrifter, men det var værre for en del år siden.
Avatar billede mboesen Novice
07. august 2017 - 09:25 #11
Netop! Og derfor er det vigtigt at vi begge bruger Opentype, da vi nu skal til at samproducere og dermed begge bruger samme InDesign dokumenter, men trykkeri arbejder på Mac og vi er på PC. Så det skal gerne spille ;-)