Avatar billede MatM Juniormester
09. august 2017 - 17:05 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

INDEKS og SAMMENLIGN

Hej

Jeg har et problem med min INDEKS og SAMMENLIGN formel!

Formel:
=INDEKS(C5:D158; SAMMENLIGN(G43;C5:C158;0))

Forklaring:
C5 til D158 består af to kolonner med data, hvilket er mit INDEKS

G43 (min input celle) består af en rulleliste som henviser til kolonnen med C5:C158

Opgave:
Det jeg gerne vil, at ud fra mit valg i celle G43 returnere værdien af mit valg, hvilket kommer fra cellen ved siden af.

F.eks. hvis mit valg er værdien af celle C50 returnere den værdien i celle D50. osv.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Mathias
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. august 2017 - 17:59 #1
Syntax for INDEX er:

=INDEKS(matrix, række; [kolonne])

I din formel
=INDEKS(C5:D158; SAMMENLIGN(G43;C5:C158;0))

matrix- og rækkeargument. Du mangler kolonneargument i og med at din matrix dækker to kolonner.
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2017 - 18:09 #2
Prøv med denne. Indsæt i H43
=HVIS.FEJL(INDEKS($D$5:$D$158;MINDSTE(HVIS($G$43=$C$5:$C$158;SAMMENLIGN(RÆKKE($C$5:$C$158);RÆKKE($C$5:$C$158));"");RÆKKE(C1)));"")

Bemærk at det er en Matrix Formel (Ctrl+Shift+Enter).
Avatar billede MatM Juniormester
09. august 2017 - 21:48 #3
Tusind tak for de fine kommentater!
Det er lige præcis det jeg har brug for! :D

Nu virker det bare. Har lige siddet og læst op på matrix formler. Det er der mange muligheder med må man sige!
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2017 - 22:29 #4
#3  -  Hvis ikke du har låst dig fast på en matriks formel, så kan du gøre det mere enkelt med et Opslag ;-)
=LOPSLAG($G$43;$C$5:$D$158;2;FALSK)
Avatar billede MatM Juniormester
10. august 2017 - 07:25 #5
#4 Det virker også! Tror jeg laver to parallelle forsøg, for at se hvilken der virker bedst i den lange løb.