Avatar billede jonpet Seniormester
12. august 2017 - 17:44 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjemme netværk win 10 til win 7

Hej
jeg vil gerne lave et hjemme netværk mellemn min stationær pc (win 7 home Premium ) og min bærbar pc (Win 10 )
jeg har en bredbånds forbindelse på 50/50, som køre over en ROUTER jensen model a29 150 v6 som begge computer er tilkoblet

Hvordan gør jeg det ?
Jeg er ikke så god til  computer og teknik, så en grundig vejledning foretrækkes :)

Mvh
jonpet
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2017 - 17:49 #1
hvad skal dit Hjemme netværk kunne
Avatar billede martens Guru
12. august 2017 - 22:07 #2
Tænker du på at kunne overføre filer mellem maskinerne og dele en fælles printer eller  ?
Avatar billede jonpet Seniormester
13. august 2017 - 01:25 #3
Ja overføre filer mellem maskinerne og dele fælles printer,
Avatar billede martens Guru
13. august 2017 - 02:04 #4
Jeg vil starte med at sikre mig at bruger/ne findes på begge maskiner
altså at brugeren JONPET findes på PC1 og PC2 med samme password ! ( KORREKT navngivning af PC´erne er meget vitalt her ! ( PC1 + PC2 )

Jeg vil så oprette en mappe på begge maskiner som deles på PC1 :
PC1\share
på PC2 PC2\share

rettighederne kan sættes på¨shareniveau og på filniveau, hvis du kører med NTFS

Desuden vil det være praktisk at IP-adresserne er faste og ikke tildelte via DHCP, men det kan sagten lade sig gøre med PC´er med DHCP-tildelte IP-adresser.

Så er der lige alt det med firewall´en
Der skal der være hul igennem begge veje

klik på søg : tast Fire
Så skulle der gerne sukke noget op med Windows Firewall with Advanced Security
- klik på Inbound Rules
Scroll ned til : File and Printer Sharing (Echo Request - ICMPv4-In)
enable
scroll lidt længere ned og enable File and Printer Sharing (LLMNR-UDP-In)
kan du pinge den anden PC i en promt ping PC1 [ENTER] og der kommer et reply så er din lykke gjort ....
men det kan være at der er ét eller andet, der driller dig, men når det hele spiller er det en fryd... så kan du forbinde printer monteret på PC1 via netværksadgang fra PC 2 og udskrive derfra....
håber du kan hitte ud af det ....

ellers vender du bare tilbage !

mvh martens
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. august 2017 - 16:35 #5
Avatar billede poko1 Ekspert
13. august 2017 - 17:34 #6
#5  Virker 100%
Avatar billede jonpet Seniormester
13. august 2017 - 18:32 #7
Hej igen

Tak for svar,  men forstår ikke så meget af det du skriver om :)

1, Hvordan finder jeg computer 1 og 2 ( navn ) på netværket
2. Hvad er det for et password du taler om (PC1 og PC2 med samme password)
og hvordan får jeg sådanne et password ?
3. Hvordan finder jeg ud af om IP-adresserne er faste,
efter hvad jeg kan se så er det den ip jeg hele tiden har haft, ;)
4. Hvad er NTFS og Hvordan finder jeg ud af om jeg kører med det ?

( Her taler jeg om pc 1 med win 7)
Du skriver : klik på søg : tast Fire
Så skulle der gerne dukke noget op med Windows Firewall with Advanced Security?
her går jeg ud fra at jeg skal gå ned i nederst højre hjørne og trykke på windows ikonet og derinde skrive i det søge felt ?
Når jeg gør det kommer der ikke noget op med Windows Firewall with Advanced Security,
men en liste over de ting jeg har på pc1 (win 7) på listen står der :
Programmer - Kontrolpanel - Billeder.

Jeg prøver så at skrive ( Windows Firewall ) i søgefeltet og så kommer der noget op
Programmer:  (1)
windows fierwall med avanceret sikkerhedspolitik
kontrolpanel:
windows firewall
tilad et program gemmen Windows fierwall
kontroller sikkerhedsstatus
( Og alt er skrevet på Dansk :)

Tror så at jeg skal ind i ( windows fierwall med avanceret sikkerhedspolitik )
Der inde er der 4 mulighedder for at komme videre:
- Indgående regler
- Udgående regler
- Regler for forbindelsesikkerhed
- Overvåger

Du skriver så : - klik på Inbound Rules,,
Ok jeg går så ind i - Indgående regler - (det står på dansk på min pc)

Inde i Indgående regler, ser jeg en laaaag liste med spil og program navne og også 3 filer med navnet
Fil og Printerdeling ekkoandmodning - ICMPv4-In
2 af filerne med navnet ( Fil og Printerdeling ekkoandmodning - ICMPv4-In ) er tændt og 1 er slukket ?
Når jeg trykker på en af filerne så kommer der en lille vindu fram som hedder ( Handllinger )
og under menyer med ting som:
Indgånde regler:
- Ny regl
- Filtrer efter regl
- Filtrer efter tilstand
- Filtrer efter gruppe

Fil og Printerdeling ekkoandmodning - ICMPv4-In
- Aktiver regl
- Klip
- Kopier
- Slet
- Egenskaber
- Hjælp

Trykker jeg på den fil med navnet  ( Fil og Printerdeling ekkoandmodning - ICMPv4-In ) som er slukket,
stå der i vinduet  ( Handllinger ) Aktivere Regl
og Trykker jeg pa den fil med navnet  ( Fil og Printerdeling ekkoandmodning - ICMPv4-In ) som er tændt
stå der i vinduet  ( Handllinger ) Deaktiver regl

Er jeg kommet det rigtige sted hen? og Hvad gør jeg her fra?

Om Navn På PC-
Går jeg ind i ( Stifinder ) på pc 1 (win 7) på min stationær pc og trykker på netværk,
kommer der to ikoner frem,
Det ene liner en pc skærm, og med Navnet -  PC1-PC
Trykker jeg på den, er der 3 ikoner der inde, min printer , my Apps, og Useres.

Det andet liner en HD, med navnet PC1-PC:PC1
Trykker jeg på den, så kommer der et vindue frem med Windows Media Player.

Tror du så at mit Pc Navn på pc 1 på min stationær pc er :    ( pc1-pc ) ?

I Stifinder er der også en mappe der hedder ( Hjemmegruppe ) trykker jeg på den, står der :
Der er ingen andre personer i Hjemmegruppe.
Før du kan få vist filer fra andre personer på netværket, skal de være medlem af hjemmegruppen.

Pc 2. bærbar pc (Win 10 )
Trykker jeg på Netværk,  Er der 3 ikoner her inde.
Computer (2)
Det ene ikon liner en pc skærm, - med Navnet -  PC1-PC
Det Andet ikon liner også en pc skærm, og med Navnet - Laptop -JHGK5N7B

Medeieenheder (1)
Her er igen et ikon der liner en HD, med navnet PC1-PC:PC1,
Navnet og ikonet her, kunne jeg også se på min

Så efter hvad jeg tror jeg har fundet ud af så er mit Navn på min stationær pc : PC1-PC
Og på min Bærbar PC: Laptop -JHGK5N7B

Jeg prøvede at trykke på Det ikon liner en pc skærm, på min bærbar pc  - med Navnet -  PC1-PC
så kommer der et vindue frem som hedder (windows Sikkerhed )

Angiv legitimationsoplysninger til Netværket:
Angiv dine legitimationsoplysninger til Netværket for at oprette forbindelse til PC1-PC
og så skal jeg skrive et Bruger navn og en Adgangskode.

Hvor for jeg den kode fra til Netværket ?

Hvad gør jeg så for at komme vidre,  og Please !!!
Jeg er ikke så god til  computer og teknik, så en grundig vejledning foretrækkes :) Eller på en anden måde, skær det ud i pap så meget som muligt ;)

Mvh
Jonpet
Avatar billede jonpet Seniormester
13. august 2017 - 19:24 #8
Nb
Pc 1. stationær pc (Win 10 )

Trykker jeg på Netværk, Er der nu 3 ikoner her .

Det ene ikon liner en pc skærm, - med Navnet - PC1-PC
Det Andet ikon liner også en pc skærm, og med Navnet - Laptop -JHGK5N7B
og det 3 ikon liner en HD, med navnet PC1-PC:PC1

Trykker jeg på Det ikon som liner en pc skærm, og med Navnet - Laptop -JHGK5N7B

så kommer der et vindue frem som hedder (windows Sikkerhed )

Angiv legitimationsoplysninger til Netværket:
Angiv dine legitimationsoplysninger til Netværket for at oprette forbindelse til Laptop -JHGK5N7B
og så skal jeg skrive et Bruger navn og en Adgangskode.

Så jeg kan åbenbart se mine computer på begge computer, men mangler et Brugernavn og en Adgangskode

Hvordan kan jeg se det Brugernavn og Adgangskode ??

Mvh
Jonpet
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. august 2017 - 19:28 #9
Læs nu beskrivelsen i #5!!!
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2017 - 20:08 #10
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2017 - 20:09 #11
eller en Windows home server 2011
Avatar billede jonpet Seniormester
16. august 2017 - 10:42 #12
Hej CRKrogh, Tak for den dejlige vejledning, nu virker Hjemmenetværket :)

Kan man uddele poing mere ?

Og en stor tak til alle i andre også :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. august 2017 - 08:03 #13
Det gamle pointsystem er afskaffet, så tænk ikke over det.

Super du kom i mål med det! :-)