Avatar billede Deathleecher Juniormester
15. august 2017 - 12:59 Der er 8 kommentarer

Strøm forbrug ved pc?

Hej alle sammen.

undre mig lidt over mit strømforbrug. ligger på 1000kr i mdr, 3k i kvatal.

har 1 stationær, 3 27" skærme, 1 plasma TV, og div lamper, ovn osv. det normale.

Er der nogen med samme forbrug som mig, der bruger mindre i strøm? eller hvad ligger i andre på i strøm.
Avatar billede 450025 Ekspert
15. august 2017 - 13:09 #1
Et godt spørsmål du stiller der strøm koster vet det, hva trekker 2 computere i døgnet kunne jeg godt tenke meg og vite, tilgi at jeg henger på. Deathleecher,  en stasjonær + 1 laptopp.

Arne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. august 2017 - 13:20 #2
Det er MEGET individuelt for forskellige modeller af PC/skærm/TV, hvor meget størm det bruger.

Et Plasma TV ligger eks. i klassen 200-600W, mens et nyere fladskærms LED TV ofte ligger under 100W.

Jeg lavede for 7-8 år siden en måling på en lille desktop PC med fladskærm - PC´en med 350W strømforsyning, og skærmen på 75W. Det viste sig at det reelle "kontorforbrug" samlet lå på 50-60W - altså langt mindre end udstyret var dimmensioneret til.

Der er det noget lettere at se på en pære, at den er på 11W - så forbruger den også 11W, så længe den er tændt. Men både PC og TV/skærme forbruger efter belastning, så her slipper du ikke for at måle selv.

Du kan evt. købe sådan en her: https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/plug-dognure-elmaler/p/elmaler-230v-til-stikkontakt-u-jord (kan sikkert findes billigere) - med den vil du kunne måle det aktuelle strømforbrug. Det var også engang muligt at låne en strømmåler på det lokale bibliotek, men jeg aner ikke om de stadig har...

Der ud over kommer det også an på, hvilken el-aftale du har... - har du en hvor du tilgodeser "grøn" strøm m.m. - kan den sagtens være langt dyere, end hvad der ellers kan skaffes. Sammenlign i så fald aftaler på https://www.elpristavlen.dk/
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2017 - 15:09 #3
https://www.dongenergy.dk/privat/f%C3%A5-en-lavere-energiregning/tjek-dit-energiforbrug/gennemsnitsforbrug/elforbrug
jeg bruger knap for knap 4000 kr pr år (arbejder hjemme), så 1000kr/md er umiddelbart højt (gulvvarme / håndklædetørrer / vandseng er energislugere)
Avatar billede 450025 Ekspert
15. august 2017 - 16:38 #4
Hei claes57 alle lever vi under forskjellige forhold  forstår jo det, her med en temperatur på + - 25 til 32 året rundt vi tenker motsatt vi, bruker strøm for og kjøle oss ned lidt innom hus prisen er ikke så ille busjettet holder, men mitt spørsmål er.

Computer den er stort sett på døgnet rundt 1 stasjonær 2 laptopper, noe hviletid så klart, både natt og dag alt etter som bruken er?
Er disse strømslukere jevnt over eller moderart i forbruk?
Takker for evt svaret.

Arne.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2017 - 17:44 #5
>Arne - jeg har en strømforbrugs måler (se #2) og har haft den i stik til alle ting (på nær komfur/ovn) alle er målt med forbrug over en uge (vaskemaskine er dog målt pr vask / standard, fin, koge og med/uden tørring)  så ud fra det har jeg skiftet strømslugere til mere grønne udgaver. Enheder med stand-by forbrug (dog ikke router) slukkes centralt (om natten er der kun strøm på køleskab/lamper/stik til router og tlf/tablet oplader)
Du skal nok tjekke aircondition og udluftning (vinduer) også.
Avatar billede 450025 Ekspert
15. august 2017 - 18:17 #6
claes57 du kommer alltid med gode svar du skal ha Takk for dette, strømslukeren airconditon er nok syndere og der har vi 2 stykker av her jeg bor, da kan det til tider komme opp i 35 gr ute dog ikke hele året.

Jeg har jo boet i Norge i 50 år et flott land men en ting bestemte jeg meg for at når jobben tar slutt vil jeg ikke fryse mer, og det har jeg lykkas med.

Aircondition må passes  renses det er der Sørvis på og den koster, bruken også,  det er simpelthen nødvendig en del av året, siden har vi gråvær å regntid da er det mer behagelig g da brukes dem lite, ca 4 mdr i året.

Så var det min hobby da data det er noe jeg trives med enda så lite jeg kan og fakta med computer er at den er på 24/7 føler det er bedre inn å slå på og av hele tiden.

Sikkert feil tenkt men Win10  har gjort det slik, bruker hvile modus når jeg ikke treng den, kan aldri tenke at computeren tar skade av dette. Derfor mitt spørsmål om forbruk på dem jevnt over. Ha en fin dag forresten
Arne.
Avatar billede wjens Guru
15. august 2017 - 20:24 #7
3k i kvartalet lyder af meget. Prøv evt. denne:
https://www.dongenergy.dk/privat/f%C3%A5-en-lavere-energiregning/tjek-dit-energiforbrug/gennemsnitsforbrug/elforbrug

Jeg kan som Claes57 også anbefale at købe en el-måler til stikkontakten. Så kommer fakta på bordet og du har muligheden for at forbedre hvor det giver mest. Jeg har hentet en del på den måde.
Avatar billede 450025 Ekspert
16. august 2017 - 05:08 #8
Takk  for alle svar, går jeg på butikken kjøper en 75 Wats lyspære da vet jeg svaret på den, nu spurte jeg om hva normalt strømforbruk er på en data i bruk, og svaret er at den som lever får sjå.

Takk for hjelpen Arne.