Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 20:14 Der er 40 kommentarer

Hvad for en bærbar?

Hej. Jeg har brug for en ny skole bærbar. Mest bare til Word, onenote og google. Og meget få gange på et år måske photoshop og inventor til små projektor, som vi kan bygge bagefter.
Jeg er blevet foresloget disse laptops:
lenovo ideapad 100 80qq00lxmx https://www.wupti.com/file/file?fileId=308355
og
HP 255 15.6" Full HD matt Notebook https://www.komplett.dk/k/kcp.aspx?sku=924272&

Jeg har hørt og læst lidt dårligt om HP laptops, i hvert fald dem som ikke er high-end. Er det sådan? og var rigtig glad for min sidst skole computer som var en lenovo.
Mit bugdet er 3k, så hvad for en af disse vil i anbefale eller har i andre i tankerne?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2017 - 20:49 #1
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 20:49 #2
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 20:52 #3
Glem ovenstående.

Til skolebrug er den ikke så god, med mindre du har adgang til en stikkontakt, for batteritiden er for dårlig.

Men har man ellers adgang til stikkontakt, så er det en ret god bærbar til prisen.
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 20:54 #4
Måske er 128 gb ssd for lidt.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 20:58 #5
Den jeg har linket til har 256gb. Desværre er batteritiden på den elendig.

128 gb burde være nok til skolebrug. Problemet er hvis der skal ligge nogle spil på den også. Så kan 128 gb godt være i underkanten.

Man kan dog alligevel ikke spille voldsomt krævende spil på laptops i det prissegment, og det er som regel de krævende spil der også fylder meget.

128 gb burde være nok til skolebrug, så kan man jo supplere senere med en ekstern harddisk, hvis man har mange dokumenter og/ eller nogle billeder og videoer der skal lagres.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 20:59 #6
Det er vigtigt at se på batteritiden hvis det er en laptop til skolebrug.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 21:01 #7
Du skal nok se efter en laptop hvor producenten skriver at den holder minimum 11 timer.

Det betyder nemlig ca. 7 timer i praksis. Hvilket akkurat er nok til at komme igennem en skoledag.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. august 2017 - 21:08 #8
Jeg vil ikke være nervøs ved HP'en. Den får ret ok anmeldelser: https://www.google.dk/search?q=HP+255+15.6+review&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gws_rd=cr&ei=0OeVWd6bIKj76ATws7uQCw

... Men hvis Wupti's tilbud (dit link ligner et print fra april 2016, og jeg kan ikke se nogen pris på den) stadig gælder, så er der slet ingen tvivl om, at Lenovo'en er det bedste valg.

Så spørgsmålet er for mig at se mere, om Wupti eller Komplett er mest troværdige. Det kan du evt. undersøge på Trustpilot, før du beslutter dig endeligt.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2017 - 21:20 #9
Hvis du ellers har noget ekstern hukommelse til rådighed er 128 GB rigeligt! Jeg bruger 50 GB til alle mine Programmer!
https://ibb.co/i2Ofra
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 22:26 #10
Jeg har næsten altid adgang til en stikkontakt, 90% af tiden.
Eurositi: Den fås i bilka til 3k i butikken.
http://dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=80QQ00LXMX
Er den bedre end hp´en?
Avatar billede eurositi Ekspert
17. august 2017 - 22:38 #11
Det er svært at finde en nyere i5-processor til så få penge, så det er meget billigt, hvis den fås til 3.000 kr. Dog synes jeg, det er problematisk, at den ikke har en SSD-harddisk. Dét kunne nemlig forlænge batteritiden betydeligt. Derfor vil jeg nok alligevel anbefale HP'en, som netop har en 256 gb SSD harddisk. Den får også lidt bedre anmeldelser, så vidt jeg kan se.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 22:42 #12
Hvis du kan leve med den ringe batteritid, så ville jeg klart købe den de har på tilbud i Power som jeg linkede til. Du får:

God stærk i3-processor.
Full HD skærm
Stor SSD på 256 Gb

Og lad dig ikke narre af at den "kun" har 4 Gb RAM. Det er mere end rigeligt til skolebrug. 8 GB er kun nødvendigt hvis man er gamer eller laver tung billed- og videoredigering.

Hvis den fra Dataworld du linker til kun  koster 3000 kr, så lyder den også ret god. Den har dog ét stort kæmpe minus. Så vidt jeg kan se har den ingen SSD Harddisk. Og personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en laptop uden SSD, uanset hvor gode de øvrige specifikationer måtte være. SSD gør at computeren starter op på 15. sekunder. Hvorimod en uden SSD kan være flere minutter om at starte op, alt efter hvilke programmer man har på den. Men hvis du er ligeglad med hvor længe det tager at starte computeren, så lyder den ret fornuftig for 3000 kr.
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 22:44 #13
Sikker på at 4 gb er nok. Inventor´s hjemmeside siger minimum 8 og helst 20
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 22:48 #14
sebholm jeg har haft commodore 64, commodore 128, Amiga 500, Amiga 100, 2,86´er, 4.86´er, Athlon 1800, Celeron 2400 osv osv.

Pt har jeg en gamercomputer til 17.000 kr samt en HP Spectre laptop til 14.000 kr.

Jeg ved nok om computere til at vide at 4 Gb er rigeligt til skolebrug :) 20 Gb er helt ude i hampen. Min max tunede gamercomputer har 16 Gb. Og den kører The Witcher med 100+ FPS og Counterstrike med 300+ FPS.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 23:02 #15
sebholm nårh.. læste lige dit svar én gang mere. Kender ikke lige programmet inventor. Hvis det er et særligt krævende program der kræver 8+ GB  RAM, så ved de det nok bedst.

Men hvis det er et program der kræver 8 GB RAM, så er det formodentlig også et program der kræver en stærk CPU og muligvis en stærk GPU. Og så taler vi om laptops i en helt anden performance- og prisklasse end 3000 kr.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 23:06 #16
sebholm OK har lige været inde og læse de øvrige krav som inventor tilråder.

De snakker om minimum 8 gb RAM, i7-core, og grafikkort der kan håndtere 3D modeller i CAD.

Ked af at sige det makker, men laptops der kan håndtere den slags, der taler vi om gamer-laptops i prisklassen 8000 kr og opefter.
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 23:08 #17
Ja det lidt weird, min 5 år gamle lenovo som nu er i stykker, har kørt det helt fint med 4 gb ram.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 23:11 #18
Hvis dit budget siger 3000 kr, og det skal kunne håndtere de krav som inventor angiver, så er du helt klart langt bedre stillet med en i5-processor og 8 gb RAM samt et dedikeret grafikkort. Så må du leve med den langsomme mekaniske harddisk istedet for SSD´en.
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 23:14 #19
Kan man høve det til 3200 of få ssd?
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 23:23 #20
https://www.komplett.dk/product/924272/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare/hp-255-156-full-hd-matt# Har ikke forstand på processor. Kan den her sammenlignes med intel 5?
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 23:23 #21
En laptop med i5 core, 8 Gb RAM og SSD for 3200 lyder som utopi i mine ører.

Jeg kan ikke komme på nogle computere der bare tilnærmelsesvis ligger på under 6000 kr, for de krav inventor tilråder...

Uanset hvad, er du dog langt bedre stillet med i5-processor og 8 GB RAM, end med i3-processor og 4 GB RAM, når nu de tilråder i7-processor og 20 GB RAM...
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 23:32 #22
Har ikke hørt nogle fra vores klasse har haft problemer med inventor, det kan være vi slet ikke for brug for det i år og det er ikke et krav at bruge det. Men de gange vi har brugt det, har min gamle kunne klare det helt fint, så hvis jeg opgradere til 8 ram, ssd, og en stærk i3. Så klarer jeg mig nok.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 23:34 #23
Dengang Power i Herlev åbnede købte jeg faktisk en Asus laptop med i5-core, 8 gb ram, 128 GB SSD og 1000 GB HDD for 3500 kr. Men så var den også strippet for alt andet, plus at det var det her sær-åbnings-tilbud. For det første var det en udgået model (i5 haswell generationen), ingen AC wifi, kun HD skærm (ingen full HD), intet dedikeret grafikkort, kun onboard graphics osv.

Men jeg  tror du skal være mere end heldig for at finde en laptop med i5, 8 Gb ram og SSD for 3500 kr i dag.

OG som sagt, nu kender jeg ikke det der inventor program, men det lyder som noget med 3D-modeller, CAD osv, hvilket kunne tyde på at det også kræver et dedikeret grafikkort i den dyre ende.

Alternativt skal du prøve Den Blå Avis el.lign.
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 23:38 #24
Ja kan godt være. Det er bare så svært at søge efter specifikke computere på dba og g&g på grund af ingen filter, især når jeg ikke ved ret meget om det.
Avatar billede Carnac Forsker
17. august 2017 - 23:39 #25
Ja altså i3 er så rigeligt til folkeskole og gymnasie-brug.

Det bekymrer mig dog lidt at inventor tilråder i7-core.

For "problemet" med i3 er at det kun er en dualcore. i5 er trods alt en quadcore, hvilket håndterer krævende programmer væsentligt bedre end dualcore.

Men jo. Med dit budget, så er i3, 8 GB RAM og SSD nok det bedste at gå efter.
Avatar billede sebholm266 Novice
17. august 2017 - 23:49 #26
Avatar billede Carnac Forsker
18. august 2017 - 00:02 #27
Har aldrig hørt om A6-9220 processoren. Og det bekymrer mig lidt at man ikke engang kan slå den op på passmark.com Men der står det er en dualcore med basefrekvens på 2,5 GHz og turbofrekvens på 2,9 GHz, hvilket er lidt svagere end en typisk i3.

Så det er vist lidt et gamble, men jeg tror ikke du skal satse på den er bedre end en i3.
Avatar billede sebholm266 Novice
18. august 2017 - 00:05 #28
Nej synes også det var svært at finde noget om den
Avatar billede Carnac Forsker
18. august 2017 - 00:17 #29
Altså der er ingen tvivl om at den fra Bilka du linker til, som du siger kan fås for 3000 kr, er klart den bedste til at imødekomme inventors krav. Men så må du sige farvel til SSD og full HD skærm.

Omvendt siger du, at det kun er meget lidt I skal bruge inventor, så spørgsmålet er om det er dét værd. Om du simpelthen ikke bare skal tage chancen og se helt bort fra Inventor, og så må den laptop du nu vælger at købe, klare det så godt/ dårligt som den nu kan.

Personlig ville jeg købe den fra Power som jeg linkede til. Full HD skærm er bare meget pænere end HD. Og SSD så meget bedre end HDD. For kun 2555 kr.  Jeg plejer at sammenligne en laptop uden SSD med en bil uden servostyring og klimaanlæg. Det er funktionelt, men når først man har prøvet servostyring og klimaanlæg, ønsker man ikke nogensinde at gå tilbage til én uden.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. august 2017 - 09:54 #30
Du kan altid sammenligne processorer på siden https://www.cpubenchmark.net/ - Fremsøg en model, klik på +'et og fremsøg den næste, kilk på +'et og dernæst på Compare.

Den omtalte A6-9220 processor er dog ikke engang at finde derinde. Der er ifølge andre brugere tale om en low-end CPU, som ikke egner sig til mere krævende opgaver. Intels i3 (6. eller 7. generation) eller i5-processorer yder klart bedre, så dem bør du gå efter, hvis de findes inden for dit budget.
Avatar billede sebholm266 Novice
19. august 2017 - 00:22 #31
Carnac er den ikke lidt klodset i forhold til målet og utrolig dyb? Ikke at det skal gøre den store forskel men synes bare målene er rimelig store.
Avatar billede sebholm266 Novice
19. august 2017 - 00:23 #32
Den er lige blevet udsolgt
Avatar billede sebholm266 Novice
20. august 2017 - 22:51 #33
Avatar billede Carnac Forsker
21. august 2017 - 19:30 #34
Spec-mæssigt får du nok ikke meget bedre for dit budget på 3000 kr.

Skærmen er HD og ikke full HD, det kan man dog leve med.

Dét jeg har at indvende mod dén PC er chassis´et. Det ligner én af HP´s ultra billige chassis´er, hvor skærmen er så tynd og plasticagtig at den blævrer som var den lavet af staniol. Men kan man leve med dét, så er den vel ok. Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en af disse blævre-computere, men det er jo ikke ensbetydende med at andre ikke finder dem ok.

Men jo... En i5 med 8 Gb RAM og SSD, dér skal man nok være heldig at finde et knaldtilbud, hvis det skal kunne gøres for 3000 kr.
Avatar billede Carnac Forsker
21. august 2017 - 19:44 #35
Derudover skal du nok regne med et tastatur, trackpad og lyd i absolut bundkvalitet.
Avatar billede sebholm266 Novice
22. august 2017 - 23:13 #36
Så lige igen din kommentar med ssd. Så vil du sige at den her http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=7232 er bedre end den her https://www.wupti.com/file/file?fileId=308355. Selvom den sidste har bedre grafik og processor?
Avatar billede Carnac Forsker
22. august 2017 - 23:27 #37
wupti linket virker ikke
Avatar billede sebholm266 Novice
23. august 2017 - 17:24 #38
Avatar billede Carnac Forsker
23. august 2017 - 22:44 #39
Jeg kender ikke 920a grafikchippen.

Men når du skal sammenligne grafikkort og processorer, er det en god idé at bruge passmark.com. Her kan du se at:

i3-5005U har en benchmark på 2917:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-5005U+%40+2.00GHz&id=2484

i5-5200U har en benchmark på 3506:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-5200U+%40+2.20GHz&id=2440

i5-5200U er altså ca. 16% hurtigere end i3-5005U. Og de er begge dualcore.

Ligeledes for grafikchipsne kan du se at:

Geforce 920A har en benchmark på 931:
https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+920A&id=3565

HD5500 har en benchmark på 577:
https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Intel+HD+5500&id=2908

Geforce 920A grafikchippen er altså næsten dobbelt så hurtig som HD5500. Ingen af de to scorer er dog synderligt imponerende. Til sammenligning har et GTX 1070 grafikkort en benchmark score på 11024:
https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+1070&id=3521
Så du kan se at ingen af de to grafikchips er synderligt imponerende.

Du skal så gøre op med dig selv om du helst vil have en hurtig SSD. Eller om du hellere vil have en processor der er 16% hurtigere samt en grafikchip der er bedre, men på ingen måder imponerende.

Personligt ville jeg foretrække SSD´en. Men omvendt kan det jo være at den lidt bedre grafikchip er præcis det leap der skal til for at inventor kører bedre... Jeg tvivler dog stærkt.

Men nu ved du lidt om "størrelsesforholdene" mellem processorerne og grafikhåndteringen på de to laptops, så kan du jo selv vurdere om du synes det er mere værd end en SSD...
Avatar billede Carnac Forsker
23. august 2017 - 23:08 #40
Hvis du vil se forskellen på en SSD og en HDD, kan du se flg.video eller én af de tusindvis andre om samme emne:

https://www.youtube.com/watch?v=EqpUJ_o2xeA