Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 08:26 Der er 18 kommentarer

Ikke lett å være en Fattig Gubbe. Data.

Ikke lett å være en Fattig Gubbe.
Computeren var helt ubrukelig Win10 OEM versjon masse Bøvel, kjøpe ny ikke tale om har ikke råd til dette.
Ok til hans bruk går den nok en stund til. Hva er best å kjøpe et nytt operativsystem Win10 Home? 900 k.
Eventuelt kjøre den helt i Bond fjerne alt av filer. det han har av filer kan legges på en pinne ikke verre enn det.

Får jeg til en Søkemotor bygger jeg den opp igjen, men lidt jobb blir det for meg, hadde det vert enklest å legge opp helt nytt system, må man da fjerne OEM har ikke gjort dette før, Sorry.
Eller kan jeg bare kjøre på med den nye? Mulig dumt spørsmål.

Er der noen som har lidt å gi der, må jo prøve å hjelpe han, hans Bruk er Avisen, Nyheter, VPN, en E-post et par gange i året å sjekke Pensjonen sin viktig det.
Jeg Takker på hans veine må få han til å smile lidt igjen, kanskje jeg får en øl for jobben?

Arne fra Thailand.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2017 - 08:38 #1
Hej Arne,

Du kan godt fjerne OEM, men hvad med at pröve ubuntu? Mindre resursekrävende.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2017 - 08:40 #2
Du kan downloade ubuntu på en "pinne" og köre det fra den uden at installere, bare lige for at se hvad det er. Er det noget du/han kan lide kan man jo installere den.
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. august 2017 - 08:52 #3
Jeg bruger også ubuntu og er glad for det. Hvis det er en gammel maskine kan det dog være en god ide måske at kigge nærmere på Lubuntu, da den kører bedre på mindre kraftige maskiner.

Endelig vil jeg heller ikke undlade at nævne Linux Mint XFCE. Den minder en del om Ubuntu, men er lige en anelse tættere på det gamle Windows7 i brugerfladen. Det er min erfaring at mange windows brugere har forholdsvis let ved at skifte til Mint. Personligt har jeg lidt aversioner overfor udseendet på Mint. Men det er jo ikke sikkert det er så vigtigt for din ven.

Og ja, god ide at prøve tingene af med en USB-pen først, så du kan se om det kunne være noget.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 09:40 #4
Mange Takk til Dere, dette er nok et helt nytt område for meg skal faktisk se lidt nærmere på dette for egen del.
Men her snakker jeg om en gammal Gubbe, er det nok selv også, forskjellen på oss er jeg har interesser og driv med data nok på hobby basis men ok.
Han har passert 80 år vil gjerne være med men det er en kamp, han gikk vekk fra Win7 det var eget ønske fra han selv og da ble det Win10, skal jeg være ærlig burte han ha kjøpt et Piano i stedet, utrolig hva han gjør på data.
Han er ikke skjelven men klå-fingra å høre knapt hva jeg forteller.

Jeg er ofte der og hjelper, en utrolig koselig kar dette og for meg ikke noe problem. Men få han vekk fra noe nå å prøve nytt igjen får jeg meg ikke til beklager.

Klare han og kjøre et par år til er det en glede for han og meg også.
Hjelpe han det vil jeg, at jeg helst vil slippe mye mas selv er vel klart, bruke hans OEM gir nok lidt jobb derfor tenkte jeg legg inn nytt, 900 blank godtar han og jeg spare meg selv en god del.
Har installert før Win10 Home det tok ikke lang tid det, kan jeg kjøre den rett inn som det er ok, men er nok lidt usikker på dette?

Må jeg slette OEM får jeg kanskje tenke meg lidt om hvordan dette foregår.
Håper Dere forstår må ikke skremme Gubben vet Dere, en øl treng jeg det er varmt her nå 29 gr.

Til Dere jeg skal prøve det råd Dere ga for meg lidt interessant dette, Takk for svaret begge 2.

Arne.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2017 - 10:22 #5
Er enig med de to andre. Har kørt med Linux Mint og den mindre krævende Lubunto på computere der ikke var udstyret med meget ram og en ikke hurtig cpu.
Man kan på begge tilpasse brugerfladen så den bliver bedre ar se på.
Lubunto er fra start mere "skrabet" at se på og har et begrænset antal programmer i værktøjskassen. Men som i flere af distributionerne kan programmer hentes over nettet gratis over download centeret. Vil man selv have indflydelse på hvilke programmer men vil have på så er Lubunto for mig det rette valg. Linux Mint kommer med en mere komplet pakke klar til brug. Vil ikke mene der vil være de store ting man skal ændre på. Ubunto har jeg ikke prøvet, da den på brugerfladen for mig ligger for langt fra Windows.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. august 2017 - 10:37 #6
Jeg tænker lidt på min egen far ( Plus 80 )

Han var fortrolig med det gamle Xp. Og en Vista/Win 7 blev aldrig noget for ham.

Så jeg tænker lidt !!! Bliver et helt andet styresystem ikke, en FOR stor mundfuld ??

Hvorfor ønskede han noget andet end Win 7 ???
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2017 - 10:48 #7
#6

Er det kun til surf og mail, tror jeg nästen det kan väre ligemeget om man går fra win7 til win10 eller fra win7 til Ubuntu (eller anden brugervenlig linux dist.). Synes nästen det var lettere at sätte en VPN op i Ubuntu i forhold til win10.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 11:01 #8
Jeg takker for disse opplysninger her, for meg er det Win10 men ikke fremmet og ta en titt selv, får gå lidt i tenkeboksen har ingen ledig pinne nå, men en tur på butikken løser nok dette seg.
Så får jeg høre om det passer for han da, nytt men hvorfor ikke.
Men Takk så langt til Alle der har svart.

Arne.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 11:39 #9
Herlig stoff dette jeg får nesten ikke tid å gå på butikken, prøver og sette meg inn i lidt her, dette var spendende saker dette, hva med Språk tror han vil foretrekke Norsk rart med det er dette mulig?
Nu må jeg stikke jeg dette var artig. Takk for dette så langt ser der er jo nesten ingen forskjell og vet han er jo Google frelst og det han treng er jo enkle ting det, hva må i tilfelde endre for han som jeg må gjøre, har jo bare Win10 nå som er helt håpsløst,
Tar gjerne i mot første hjelp der.
Takk Bay Bay så lenge.
Arne.
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. august 2017 - 12:21 #10
Jeg har selv lagt Mint ind hos min mor, da XP i sin tid blev udfaset, og jeg må sige, at den overgang var ret gnidningsfrit.

Og den taler i hvert fald dansk, så mon ikke også du får den til at synge på norsk :-) Sidder lige nu ved en Ubuntu, så nok ikke helt det samme, men der går man bare ind i systemindstillinger, og under "Region og sprog" vælger man hvad man ønsker.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2017 - 12:23 #11
Jeg er helt enig i #10 :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 13:41 #12
Så var Butiksrunden gjort, og veien går hit så klart. Nye Tanker.

Nå må jeg sette meg på skolebenken, hva er dette? Og så må jeg legge opp en plann for min gode Venn Gubben..
Jeg vet jeg kan Google og kommer nok til dette også. Men raskt svar virker som det er inne her.
En minnepenn i første omgang og legge det på denne,  størrelse? Flash?

#7 Godt svar du gir der tror jeg at satse på Ubunto først det høres fornuftig ut dette.

#10 forteller at søke på språk er mulig, så Norsk for Gamle Gubben passer fint det. Engelsk for han er begrenset.

Var så snøgast inne på youtube nok så raskt, en nettleser Google så ut som dette funket, da er han jo på hjemmebane, G-mail kjenner han jo fra før den bruker han ikke ofte men dog.

Defender mister han, en erstatning fins nok må vel ha det vil jeg tro helst fri.

Malvarebytes har han fra før Fri og dette er også ok for han.

Nettflix liker han og har det, nyheter hjemmefra er kjekt NRK.  VPN har jeg skaffet til han gratis stiller opp for en god gammal Venn. Og dette funker fint og sikkert også i Ubunto.
En avis ok snart valg ser du, å surfe lidt er vel ingen heksekunst det vil jeg tro opplæring er gratis det..

Vil tro han ikke helt klare å glemme Pianoet, men pytt pleier å få en øl av han, å så må jeg holde øye med han koster ikke stort det.

Hva og hvordan gjør jeg det med hans OEM Win 10  er der noe der jeg må være OBS på? EVT slette.

Så var det meg selv Pinne ok, Jeg har selv Win 10 og den vil jeg ha, maskinen har rom for masse, kan jeg ha begge på samme maskin hvis jeg føler for det,  jeg har fått et godt første inntrykk.

Takk til alle her som har stilt opp, Dere kan alt, nå er jeg først klassing ++.

Her er det mørkt ute nå er  kl  18.30  hjemme lyst lenge enda vil tro det.
Men jeg gleder meg til treffe skolepulten. Ha det godt.
Arne fra Thailand.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2017 - 13:54 #13
Man kan sagtens have både ubuntu og windows på samme maskine (dual boot). At installere erder ingen ben i:
http://www.makeuseof.com/tag/install-ubuntu-computer-using-usb-flash-drive/

Windows 10 kan han beholde hvis han vil, han kan også bare slette det, ingen problem i det. Der kommer de to valgmuligheder under installationen.

Ved ikke om der var flere spörgsmål i dit indläg. Og ja, man kan välge norsk.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 14:51 #14
michael_stim.
Først ser jeg nettadressen du la ved, i første utkast ser jeg at her treng du både erfaring, og der er masse du må sette deg inn i ikke det at jeg avviser for min del men her trengs tid. Og du mener at bare ha den på pinne er mest fornuftig ok.

Da endre jeg kurs for han jeg skal hjelpe, han vil aldri kunne takle noe av dette.
For han så er nok valgt og gå videre med Win10 Home, Win 7 er kjørt, at jeg stiller opp for han er ok men bor ikke der.

Da velger jeg først fjern alt helt Ren oppstart, filene hans treng jeg ikke tenke på, bygge opp maskinen igjen er kurant, bare jobb.

Klikker dette får han legge inn en helt ny versjon av Win10 Home 900 kr står han over, tror helst jeg tar dette valget men da må jeg kanskje fjerne OEM først eller er det ikke nødvendig???
Men for meg selv vil jeg ikke helt gi meg for Ubuntu ser innteresant ut og skal prøve dette, takler det nok.    Men Vennen min må gå til dekket bord helt klart.
Har du noe og komme med er jeg fremdeles mottakelig for dette, seier da Takk så langt.
Arne.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2017 - 15:01 #15
Synes ikke du skal köre Ubuntu fra USB-stick, men installere fra den. Tror nu også din ven havde klaret det hvis du bare lägger genveje på skrivebordet.

Du skal bare ignorere det (OEM), sätte DVD/USB-stick i og köre en installation, så opdager den selv at der allerede er et operativ system og spörger hvad du vil göre. Men ved ikke helt om det vil hjälpe, for win10 OEM er et helt almindeligt win10, men med den forskel at den fölger med den ene PC.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 15:30 #16
michael_stim
Ja da så. Du jeg må erkjenne har ikke vert i Danmark på 25 år jeg, og du skrev,
At installere erder ingen ben i: Taklt ikke helt den ser du?
Nå kan du masse på data, og jeg heng etter men for folk over 70 år å data burte være forbudt på grunn av helsa.
#6 Micael tenker på sin gamle far + 80 og XP så flott tenk på det, tror du ikke jeg kjenner det her også med språkproblemer da er det godt jeg fins.
Det sist du skriv har du rett i  og da får jeg føle meg frem lidt, smilet må frem og jeg vil ha øllen han har lovet meg.

Men atter Takk nu stenger jeg computeren for dagen ha det godt.
Arne fra Thailand.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. august 2017 - 07:41 #17
Til Dere som har stilt opp her vil jeg bare gi en tilbakemelding, Ubuntu  er jeg fortsatt Interessert i det blir noe nytt for meg, helt ok det men må nok studere lidt først, Takk for dette.

Min kjære Venn måtte jeg hjelpe og dette har gått helt fint, men Takk for alle råd jeg fikk av Dere treng ikke Takke 1 og 1 men det er så godt når noen stiller opp      1000 Takk.

Hva gjorde jeg, Jeg tok rett å slett kjørte helt i Bond fjernet alt ink filer hans også, lidt jobb men alt gikk helt greit.
Har satt alt på plass nu, maskinen funker fint, Definder, Malvarebytes, E-post, Word, VPN, Se Tv fra Hjemlandet alt fungere som det skal, så nu kan han komme det er gråvær, men sa klart i fra dette gjør jeg ikke gratis?
(En kan da drikke en Bayer om det er gråvær?

Hva har jeg fått ut av dette, Flott hjelp fra Dere, jeg har fått mer lærdom, det som er, man blir aldri utlært, nu får jeg trene på Ubuntu og syntes livet er helt ok.

Helg er det blitt og da vil jeg bare Takk til Dere for hjelpen.

Arne fra Thailand.
Avatar billede 450025 Ekspert
20. august 2017 - 11:55 #18
Hei Dere. Takk for sist.
Det er søndag burte ikke jobbe da, men kan ikke helt la være?
Jeg kommer tilbake, har sjekka lidt her og der vert på Ebay også fant denne om det var så lurt vet jeg nå ikke da. En snarvei den kosta ikke stort den.

Ubuntu USB 2016 16.04.1 LTS Desktop OS Live or Install 64bit Linux Flash Drive

Jeg ser på Computeren min en helt kurrant Sak. SSD 250 GB,  på C er der ledig 108 GB på D 83 GB ledig en grunn for det er jeg er flink til å lagre i Skyen, ut over det har jeg SSD 120 Ekstern harddisk så plass er ikke problemet.

Jeg har oppfattet at Ubuntu går fint på samme computer som Win10, tenkte da å dele opp D i 2 så jeg får en ekstra Partisjon bare for Ubunto alene? Er det ok?

Partisjon er ikke så enkelt og få til, her må jeg nok søke lidt, noen enkel måte er der vel ikke i dette?

Så må jeg søke lidt om kring på nettet et + er om noen her har lidt tips og gode råd er Takksam for det.

Skole, godtar dette er dette noe som er å tenke på, så er der nok flere Gubber her som treng større alle har god råd, og des bedre råd des mere gjerrig er dem men en øl forlanger jeg ellers blir svaret nei. Det er sommer året rundt her sjeldent under
25 gr en Baier tar jeg gjerne for jobben er jeg for dyr Da.

Kravene til dem fleste er nok begrensa, Lidt VPN, Netflix, Epost, en avis der var sakt før her at Ubuntu ville passe fint selv for den Gamle Gubbe jeg beskrev om.

Nå er det så jeg er interessert jeg også.

Nå vil kjerringa bort her får slutte, er der noen som har råd og tips er glad for det.

Fortsatt god helg Dere.
Arne fra Thailand.